Elevii americani îşi calibrează roboţii ca să facă faţă echipelor româneşti
La atelierele de robotică, elevii folosesc, fără să-și dea seama, tot ce învaţă la cursuri. Prin robotică, „descoperă că toate disciplinele pe care ei le studiază la şcoală au o componentă foarte utilă în practică. Ştiţi, dispare întrebarea: «dar de ce fac eu chestia asta la şcoală?»”, spune profesoara de informatică Mirela Ţibu, mentorul a două echipe de robotică de la Liceul Teoretic de Informatică „Grigore Moisil” din Iaşi, Peppers şi CyLiis. Recent, una dintre echipe a fost premiată la un concurs de profil din Statele Unite.
„Pentru robotică copilul trebuie să aibă o curiozitate maximă, o curiozitate ştiinţifică, dorinţa de a face, dorinţa de a fi împreună cu alţi copii. Ăsta e primul pas”, explică profesoara Mirela Ţibu. Recent, CyLiis, una dintre cele două echipe de robotică pe care le coordonează, s-a clasat pe primul loc la cea de-a opta ediţie a Competiţiei Internaţionale de Robotică „Maryland Tech Invitational”, organizată la Laurel, statul american Maryland.
La concurs, elevii „au descoperit că sunt precum ceilalţi elevi de acolo (SUA - n.r). Sunt chiar mai motivaţi decât ei. Cei din România suntem catalogaţi ca fiind extrem de competitivi. Echipele din Statele Unite ne consideră extraordinar de competitivi şi au început realmente să îşi calibreze roboţii ca să facă faţă echipelor româneşti, ceea ce e extraordinar!”, a declarat Mirela Ţibu agenției Agerpres.
Profesoara explică importanța laboratoarelor de robotică unde elevii își dau seama la ce le trebuie „integralele de la matematică, derivatele, fizica pe care au învăţat-o la şcoală. (…) Văd şi ansamblul lor: cum se combină fizica cu matematica, fizica cu economia”.
Relativ nou în ţara noastră, domeniul STEM (Ştiinţă, Tehnologie, Inginerie şi Matematică) este implementat cu brio la Liceul de Informatică din Iaşi. Elevii sunt sprijiniţi să îşi dezvolte competenţele de matematică, programare, iar profesorii, susţinuţi şi de directoarea liceului sau de mediul de afaceri, îi îndrumă spre lumea roboticii. „Valorile STEM în primul rând dezvoltă mintea. Nu doar mintea, ci şi multe alte calităţi care te pot ajuta, cum ar fi să lucrezi într-o echipă, să te dezvolţi pe plan emoţional şi pe plan profesional. Când faci parte dintr-o echipă de robotică înveţi toate etapele pe care le ai pentru dezvoltarea unui produs: de la proiectare până la testare, până la efectiva lui prezentare într-o competiţie să vezi efectiv cât de bun e. Consider că e un antrenament destul de bun pentru industria de astăzi”, afirmă Dimitrie Mihai, elev în clasa a XI-a la Liceul de Informatică din Iaşi şi liderul echipei CyLiis.
În opinia Adinei Romanescu, directorul liceului ieșean, „trebuie să depăşim această paradigmă a sistemului de educaţie în care îi provocăm pe elevi doar prin intermediul disciplinelor. Această paradigmă nu mai răspunde elevilor actuali. Cred că robotica răspunde cel mai bine exact învăţării pe care ar trebui să o oferim”. (C. Z.)