Evaluare digitalizată la toate examenele naţionale
Ministrul educaţiei, Ligia Deca, a vorbit despre importanţa digitalizării în întregul proces educaţional, apreciind că „acest progres aduce cu sine numeroase beneficii”. Evaluarea digitalizată nu va reduce doar din costuri, ci va oferi şi o mai mare acurateţe în acordarea notei finale.
Profesorii evaluatori de la ultima sesiune a Bacalaureatului au indicat într-o proporţie mare că generalizarea evaluării digitalizate la examenele naţionale este o măsură benefică, a arătat ministrul Ligia Deca, care a participat la evenimentul „Digitalizarea în învăţământul preuniversitar - oportunităţi şi provocări”, găzduit de Colegiul Naţional „Sf. Sava” din Bucureşti şi organizat de Ministerul Educaţiei, în parteneriat cu Asociaţia Patronală a Industriei de Software şi Servicii. „Cunoaştem deja beneficiile evaluării digitalizate şi ne dorim digitalizarea evaluării pentru toate examenele naţionale. Este un progres nu doar necesar, pentru că simplifică tot ceea ce înseamnă organizarea acestor examene, ci şi firesc, în contextul evoluţiei tehnologiei”, a transmis, pe o reţea de socializare, ministrul Deca.
Aceasta a precizat, totodată, că va fi o perioadă importantă în următoarele luni, esenţială pentru implementarea noilor legi ale Educaţiei: „Pe liniile ce presupun digitalizarea - de la portofoliul educaţional până la evaluările naţionale, managementul educaţional, interconectarea bazelor de date - avem nevoie de colaborare între furnizori, autorităţile care asigură managementul la nivel local şi şcoli. Mizez pe această colaborare, pentru că este în beneficiul întregului sistem de educaţie”.
Din punctul de vedere al logisticii, pentru evaluarea digitalizată se folosesc scanere instalate în fiecare centru de examen, lucrările sunt scanate în sala de examen, la sfârşitul probei scrise, în prezenţa candidatului, acestea sunt încărcate pe platforma de evaluare de către profesorii asistenţi şi sunt repartizate automat şi aleatoriu către doi evaluatori aflaţi în alt judeţ. Secretizarea lucrărilor se face automat, în momentul urcării lor pe platformă.
Potrivit Ministerului Educaţiei, pilotarea evaluării digitalizate în două judeţe a evidenţiat mai multe avantaje: costuri reduse (nemaifiind necesar transportul lucrărilor dintr-un judeţ în altul), timp redus de lucru destinat evaluării, acurateţe mai mare în acordarea notei finale (riscul unei erori umane va fi scăzut), rezultatele evaluării vor putea fi analizate mult mai uşor şi mai complex pe diferite categorii şi itemi.
În România avem şi o Strategie privind digitalizarea educaţiei, în concordanţă cu obiectivele propuse la nivel european, cu scopul de a avea o „şcoală modernă, accesibilă, bazată pe resurse şi tehnologii digitale”.
Nivelul de digitalizare a tinerilor români este mult mai scăzut în raport cu media europeană, în ciuda faptului că ţara noastră dispune de conectivitate la internet cu o largă acoperire. Acest lucru, se arată în document, nu este suficient pentru accesul la o educaţie de calitate în era digitală: „Pe fondul consultării publice s-au identificat trei paliere ale digitalizării în educație: management și administrație, automatizări și anonimizări (înregistrări, catalog electronic, rapoarte, checklists, înregistrarea prezențelor/absențelor, comunicare, evidența progresului, anonimizarea datelor); activitate didactică (procesele de predare-învățare și activitățile de evaluare, activitățile de consiliere și orientare, suport psihologic și socio-emoțional; activități extrașcolare, remediere și recuperare; activități de promovare a excelenței și performanțelor înalte) și un palier transversal, de comunicare și eficientizare a colaborării la nivel de școală (cancelarie), relația școală-familie, relații și parteneriate cu administrația locală, ONG-uri, mediul de afaceri etc”. (O. N.)