Examen pentru elevi la sfârşitul clasei a X-a

Un articol de: Cristina Zamfirescu - 09 Ianuarie 2019

Noua lege a educaţiei va fi înaintată Parlamentului spre aprobare la finalul lunii martie, a anunţat ministrul educaţiei, Ecaterina Andronescu. Printre propunerile legii este introducerea unui examen de evaluare la sfârşitul clasei a X-a, la terminarea învăţământului obligatoriu. Acest examen va face ca materia pentru bacalaureat să se reducă la programa din ultimii doi ani de liceu, argumentează ministrul.

Ministrul educaţiei, Ecaterina Andronescu, a dat asigurări că până pe 30 martie va fi trimisă spre aprobarea Parlamenului noua lege a educaţiei.

„Trebuie să avem aceste elemente de referinţă pe care să le punem şi pe care să creionăm legea. Mi-aş dori să fie o lege mai puţin stufoasă, mai clară din punctul de vedere al obiectivelor şi să lase la legislaţia subsidiară de metodologii regulamente, ceea ce este de competenţa regulamentelor şi a metodologiilor”, a spus demnitarul la Digi 24.

În opinia sa, o evaluare la clasa a X-a ar aduce beneficii având în vedere că la examenul de bacalaureat va rămâne de învăţat materia din ultimii doi ani de liceu.

„Învăţământul obligatoriu nu se termină la clasa a VIII-a. Învăţământul obligatoriu se termină după clasa a X-a. Teoretic, acolo ar trebui să avem o evaluare, să ştim că am încheiat ciclul învăţământului obligatoriu. De ce nu avem? Pentru că, aşa cum ştiţi, după clasa a VIII-a sau evaluarea de la clasa a VIII-a, ca o moştenire a capacităţii, a examenului de capacitate, ne asigură separarea spre liceu sau şcoli profesionale, aceasta este, să spunem, argumentaţia evaluării de la clasa a VIII-a.

Dacă se va accepta, pentru că, fără îndoială, o vom pune în dezbatere publică. Şi dacă va fi acceptată o asemenea evaluare, ce beneficii ar aduce ea? Examenul de bacalaureat nu va mai reprezenta materia pe patru ani, care sunt anii de liceu, ci pe ultimii doi ani, deci, am uşura examenul de bacalaureat prin această evaluare. Nu ştiu dacă va rămâne sau nu, după opinia mea, va fi un sprijin pentru cei care trec printr-o asemenea etapă”, a spus Andronescu.

Potrivit ministrului, evaluarea va reprezenta „o formă de testare”.

Referindu-se la reducerea numărului de ore, Andronescu a spus că aceasta nu este o ordonanţă a Guvernului, ci o iniţiativă legislativă.

„Foarte multe legi se întorc la reexaminare. Aceasta nu este ordonanţa Guvernului, este o iniţiativă legislativă pe care preşedintele are dreptul să o trimită la reexaminare. Ce vor decide Camera şi apoi Senatul este decizional, ministerul va aplica. (...) În Legea 1 din 2011 a existat această prevedere, adică sunt 20 de ore pentru ciclul primar, 25 de ore pentru ciclul gimnazial şi 30 de ore pentru ciclul liceal. De ce le-am modificat? Pentru că ele creau o inflexibilitate. Aveai nevoie de o oră în plus în clasa a VI-a, să spunem, sau a VIII-a - nu puteai să depăşeşti cele 25 de ore. Actuala variantă a acestei iniţiative legislative asigură mai multă flexibilitate pentru că spune în medie 25 de ore, adică poţi să pui la clasa a V-a mai puţine ore, aşa cum este şi normal, pentru că sunt copii la 11 ani şi poţi să pui la clasa a VIII-a ceva mai multe ore, 28 de ore sau chiar 30 de ore, pentru că au 14 ani şi au altă capacitate de a se adapta la acest program mai încărcat pe care îl presupune şcoala”, a arătat ministrul.

Întrebată dacă este adevărat că profesorii vor rămâne fără serviciu în urma reducerii numărului de ore, Andronescu a spus că în opinia sa nici un profesor nu trebuie să plece din sistem.

„Legea spune că orele trebuie să fie folosite pentru predare, pentru evaluare, dar şi pentru asigurarea temelor sub supravegherea profesorilor. Deci, dacă cineva nu va mai avea o oră de predare şi va avea o oră în care stă cu elevii să rezolve temele de acasă, eu cred că acest lucru nu trebuie nimeni să îl considere ca nepotrivit şi, dimpotrivă, o contribuţie la ce trebuie să dea şcoala drept rezultat”, a afirmat demnitarul.