Expoziție de icoane cu tematică specifică Triodului

Un articol de: Ioan Bușagă - 03 Martie 2018

Pictoriţa Elena Murariu a realizat o expoziție de icoane și grafică cu titlul „Fiul risipitor - cântările Triodului”, la Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” din București. Vernisajul a avut loc joi, 1 martie, în Sala „Gheorghe Focșa” a instituției muzeale. Expoziția reunește opere din diferite perioade de creație ale artistei și propune vizitatorului un itinerar de la întuneric la lumină, de la păcat la întâlnirea cu Mântuitorul Iisus Hristos.

Cele 90 de exponate surprind sărbătorile din perioada Triodului, cele din Săptămâna Sfintelor Pătimiri, și culminează cu Învierea Domnului. Potrivit Elenei Murariu, aceste lucrări reliefează un traseu de la întuneric, lut sau de la cădere spre lumină. Despre lucrările expuse pe simezele sălii „Gheorghe Focșa” a vorbit istoricul și criticul de artă Luiza Barcan. „Elena Murariu a reușit ca, în această perioadă a Postului Mare, să adune lucrări care vin din anumite perioade de creație și care reușesc prin tematica lor să sugereze foarte bine tema centrală a Triodului, și anume pocăința. În jurul acestei teme este coagulată expoziția de icoane, dar și de grafică specială a Elenei Murariu, pe care o realizează cu un anumit aport de originalitate. În egală măsură, această expoziție este ca o formă de rugăciune în imagini, așa cum este de fapt demersul oricărui iconar”, a spus criticul de artă Luiza Barcan.

Expoziția „Fiul risipitor - cântările Triodului” reliefează adevăruri de credință și diferite aspecte ale vieții spirituale, în alte forme decât cele consacrate, precum cea a icoanei. În acest sens, pr. consilier patriarhal Florin Șerbănescu, de la Sectorul cultură și patrimoniu religios, a evidențiat semnificația teologică a lucrărilor expuse, a căror menire este de cercetare lăuntrică, necesară pentru Învierea Domnului. „Elena Murariu a prezentat o suită de imagini reprezentând confruntarea omului cu ceea ce înseamnă decăderea în lumea materială, cuprinsă de aceste neștiințe, sau rătăciri ale noastre, care sunt asociate cu o mare învolburată, în care valurile sunt închipuite de acei porci din Pilda fiului risipitor sau din minunea vindecării demonizaților din ținutul Gherghesenilor sau Gadarenilor. Din această mare învolburată se ridică fiul risipitor, își vine în sine. Spre aceasta ne cheamă perioada Triodului și spre asta ne cheamă și Elena Murariu, prin aceste reflecții care trebuie citite cu destul de multă pregătire teologică”, a spus pr. Florin Șerbănescu.

Lucrările artistei Elena Murariu scot în lumină frumosul, excelența, fapt care este însăși menirea artei, dar, în același timp, ele umplu și un gol de pe simezele galeriilor, a spus teologul Radu Preda. „Avem nevoie de imagine ca formă de justiție. Ceea ce păcatul ia din noi, rupe, ne înstrăinează, redăm prin ima­gine. Elena Murariu, ca și alți căutători de vizual ortodox în postcomunism, este o creatoare de iconografie, iar toate aceste imagini, ca să le numesc așa formal, au o calitate extraordinară în contextul dat, și anume ne vindecă, sunt taumaturgice, în sensul că pleacă de la o premisă pe care nu vrem să o recu­noaș­tem. Acest vizual iese din canon, nu este ceva șablonizat, ușor de intuit și de așteptat, astfel mulțumim Elenei Murariu că ne ajută să ne redescoperim frumosul. E foarte important să ai artiști care să îți amintească că ești frumos, că ești purtător de frumusețe și pentru alții, mai cu seamă într-un an centenar în care ne-am trezit grație calendarului, dar nu neapărat grație unui plan al nostru de țară”, a spus Radu Preda, directorul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc.

Evenimentul a fost moderat de Paula Popoiu, director al Muzeului Național al Satului „Dimitrie Gusti” din Capitală. Expoziția va fi deschisă până în data de 15 aprilie 2018, de miercuri până duminică, între orele 9:00 și 17:00.