Fecioara Maria - Născătoarea de Dumnezeu

Data: 08 Septembrie 2024

Sfântul Ioan Casian, Convorbiri duhovnicești, Despre Întruparea Domnului, Cartea a VII-a, Cap. XXIX, 1-3, în Părinți și Scriitori Bisericești (1990), vol. 57, pp. 879-880

„(Sfântul) Atanasie (cel ­Mare), preot al orașului Ale­xandria, exemplu strălucit de statornicie și de virtute, pe care furtuna prigoanei eretice nu l-a doborât, ci l-a întărit, și care, având întotdeauna o viață ­asemenea unei oglinzi strălu­citoare, aproape că a dobândit meritul muceniciei înainte de a căpăta vrednicia de confesor, să vedem ce spune despre Domnul Iisus Hristos, sau despre Maica Domnului. «Acesta este», zice el, «osteneala și caracterul Sfintei Scripturi, cum am spus-o adesea, de a arăta că este îndoit înțelesul în cele ale Mântuitorului, că a fost întotdeauna Dumnezeu și este Fiu, că este Cuvântul, lumina și înțelepciu­nea Tatălui și că după aceea pentru noi S-a întrupat din ­fecioara Maria Născătoarea de Dumnezeu (Theotocos) și S-a făcut om». Și ceva mai departe: «Mulți au fost deci sfinți și lipsiți de păcat: Ieremia s-a sfințit din pântece și Ioan pe când era în pântece a tresăltat de bucurie prin glasul Mariei Născătoare de Dumnezeu (Theotocos)». Voi spune deci credința că este Dumnezeu Fiul lui Dumnezeu Care, precum am văzut mai înainte, este «Cuvântul și lumina și înțelepciunea Tatălui», care pentru noi S-a ­întrupat și de aceea Maria este numită Theotocos, fiindcă este mama lui Dumnezeu.”

Sfântul Maxim Mărturisitorul, Ambigua, partea întâi, 5d, în Părinți și Scriitori Bisericești (1983), vol. 80, pp. 58-59

„Deci S-a făcut ființă într-un mod mai presus de ființă, dând firii un alt principiu (o altă ­sursă) al facerii și nașterii, ­concepându-Și ca o sămânță propriul trup (…) Fecioara e cu adevărat și Născătoare de ­Dumnezeu, zămislind și născând în chip suprafiresc ca pe o sămânță Cuvântul cel mai ­presus de fire, dacă cea care a născut e în sens propriu Maica Celui ce S-a semănat și S-a ­zămislit în ea.”

(Cuvânt patristic, pr. Narcis Stupcanu)