Identitatea online și protejarea datelor. Furtul de identitate și repercusiunile pierderii identității
Pierderea identității, de cele mai multe ori sustrasă în mod ilicit și răuvoitor, este o problemă permanentă în lumea conectată în care trăim, una modernă cu care bunicii noștri nu s-au confruntat, dar care, din păcate, este cât se poate de reală pentru noi. Cu toate că tehnologia ne aduce beneficii incredibile, aceasta vine și cu o serie de dezavantaje, unele având un potențial de impact major asupra vieții noastre de zi cu zi. Unul dintre riscurile asociate cu utilizarea tehnologiei este pierderea identității sau, mai exact, furtul identității în mediul online, prin care cineva poate beneficia de pe urma datelor noastre.
Simplu spus, furtul de identitate are loc atunci când cineva se prezintă ca fiind altă persoană după ce îi sustrage datele personale, folosindu-le fără permisiunea sau știrea acesteia. Cel mai des furtul de identitate implică furtul de bani sau obținerea altor avantaje prin pretinderea de a fi altcineva.
De ce ar trebui să iau în calcul această problemă?
Datele personale sunt date care ne permit identificarea în fața entităților statului sau în fața unei entități private pentru a contracta un serviciu, un bun, un act medical sau orice altceva avem nevoie. Datele personale includ nume, data naşterii, CNP, numărul cardului de credit etc., iar fără furnizarea acestora nu putem accesa respectivele servicii.
Există pericolul ca datele noastre personale să fie furate și folosite în scop malițios de către unele persoane. De cele mai multe ori, răspunsul la întrebarea „de ce?” este concentrat în jurul ideii de profit. Persoana care ne sustrage datele personale în mod voit le va folosi pentru a deschide conturi, contracta un credit, accesa un împrumut, a juca la cazino online sau a-și cumpăra diferite bunuri din medii online, unde verificarea identității este inexistentă sau la un nivel scăzut. Sunt evenimente foarte neplăcute, care pot avea un impact major asupra vieții noastre pe termen scurt, dar și pe termen lung, deoarece recuperarea identității și anularea tuturor prejudiciilor necesită timp, efort, resurse materiale și, în unele cazuri, putem avea nevoie chiar de sentințe judecătorești.
Cum putem ști că ne-a fost furată identitatea?
Primul punct care trebuie menționat aici este faptul că sustragerea identității în mediul online este o problemă serioasă care necesită atenție, dar care nu se poate întâmpla dacă suntem foarte atenți cu protecția datelor noastre personale. De cele mai multe ori, răufăcătorii obțin date personale, care sunt greu de extras sau sustras fără voia noastră, atunci când noi suntem delăsători și nu respectăm câteva reguli referitoare la protecția datelor personale.
În cazuri frecvente, un indicator bun al sustragerii identității este primirea unor documente aparent justificative, fie prin poștă sau prin poșta electronică (e-mail), a unor servicii sau bunuri contractate sau pe care suntem îndemnați să le contractăm. Adrese sau documente de la bănci, firme de asigurări, alte companii financiare, chiar și de la entități medicale (fie de stat sau entități private), iar toate aceste documente în format fizic sau digital pot fi moduri de a extrage datele noastre personale sau de a confirma atacatorilor datele noastre personale, într-un mod sau altul.
Recomandăm prudență de fiecare dată, în special când deschidem mesaje primite pe e-mail de la adrese necunoscute, care ne cer anumite informații pentru a ne confirma identitatea. Multe din aceste moduri de sustragere, cunoscute ca metode de „phishing”, sunt concepute pentru a deruta și extrage informații, cum ar fi datele unui cont bancar sau card de credit.
Alte cazuri frecvente de identitate sustrasă se produc în jurul identității digitale a unei persoane, identitatea online, în special pentru accesarea unor platforme de socializare (social media), cum ar fi Facebook sau Instagram. Clonarea datelor personale, dar și a unor fotografii personale, pentru a crea conturi fictive pe rețelele de socializare, cu scopul de a extrage bunuri sau materiale, este, din păcate, un caz des întâlnit, folosit pentru a înșela oamenii de bună credință care primesc mesaje de la presupuşi cunoscuți. Verificați întotdeauna mesajele sau cererile care vi se par suspecte, pentru că oricând un cont de pe o reţea de socializare, de exemplu, poate fi spart și preluat de către o altă persoană!
Cum ne protejăm de aceste pericole?
Prudența este întotdeauna modul ideal de a înfrunta orice pericol digital. Nu transmiteți informații personale către persoane necunoscute; nu accesaţi site-uri web sau link-uri pe care nu le cunoașteți; limitați datele personale disponibile necunoscuţilor în platforme sau pe rețelele de socializare; asigurați-vă că folosiți parole puternice pentru conturile dumneavoastră și niciodată nu publicați sau trimiteți poze sau date personale din documentele de identitate. Fie că este un buletin sau un pașaport, considerați întotdeauna că acele date pot fi oricând furate, dacă ajung în mâna unor oameni care intenţionează să profite de pe urma informațiilor respective.
Prudența este cuvântul important aici și vă sugerăm să aveți grijă întotdeauna în spațiul online pentru a vă proteja pe dumneavoastră, dar și familia, de orice eveniment neplăcut.
(Pagină realizată în parteneriat cu ANIS)