În şcolile tradiţionale, profesorii pierd 14% din oră cu disciplinarea elevilor

Data: 18 Iunie 2009

Un raport al Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), prezentat pe 16 iunie, care compară pentru prima oară condiţiile de muncă ale profesorilor de gimnaziu din lumea întreagă, îşi exprimă îngrijorarea faţă de comportamentul indisciplinat al copiilor de 12-14 ani, după cum relatează cotidianul francez „La Croix“ de ieri, citat de Agerpres.

Lipsa de disciplină în clasă este un fenomen răspândit în multe şcoli, constituind o ameninţare la adresa calităţii învăţământului. OECD a constatat acest lucru efectuând o comparaţie la nivel internaţional în şcolile gimnaziale. Este o premieră în cadrul unei anchete mai vaste asupra condiţiilor de muncă ale profesorilor, conform Agerpres. Voluminosul raport (307 pagini) a fost prezentat, marţi 16 iunie, Comisiei Europene (CE), care a cofinanţat ancheta desfăşurată la nivelul a 90.000 de profesori din învăţământul secundar, public şi particular, care activează la clase de copii între 12 şi 14 ani. Profesorii intervievaţi lucrează în sute de şcoli selectate „la întâmplare“ din 23 de ţări. Această primă evaluare nu este decât parţială, pentru că unele din ţările importante lipsesc: Statele Unite, Franţa, Germania, Marea Britanie şi Canada. Dar comportamentul elevilor din Spania, Italia, Belgia şi în ţările din Europa de Est a permis degajarea unor tendinţe comune. Printre acestea, s-a evidenţiat lipsa de disciplină, măsurată prin întrebări adresate profesorilor privind timpul pe care îl consumă la începutul orelor pentru a face linişte, întreruperea lecţiilor din cauza elevilor, nivelul sonor în clasă şi implicarea elevilor în crearea unui climat favorabil învăţării. Evaluarea acestui fenomen general lasă să se întrevadă totuşi un clivaj între Estul şi Vestul Europei. În timp ce profesorii italieni, spanioli şi portughezi consumă peste 14% din ore pentru a face linişte în clasă, cei din Polonia, Lituania, Estonia, Slovacia sau Bulgaria pierd sub 10% pentru a-i linişti pe elevi. În alte regiuni ale lumii, cum ar fi Mexic, Brazilia, Turcia, Australia, Malaezia sau Coreea, timpul depăşeşte 13%, media ţărilor analizate. În total, „în trei şcoli din cinci, indisciplina elevilor în clasă este o sursă de perturbare a cursurilor“. „Clase cu mai puţini elevi, profesori mai experimentaţi, o pedagogie structurată îmbunătăţesc atmosfera din clasă“, a afirmat Michael Davidson, expert OECD, care a prezentat studiul. „Profesorii care lucrează pe grupuri de copii sau care folosesc alte mijloace pedagogice moderne, ce implică elevii, au mai puţine probleme decât cei care rămân la metodele tradiţionale“, adaugă Odile Quintin, directoare generală pentru Educaţie la CE. Ea speră ca Franţa, marcată de „ghettoizarea învăţământului şi de lipsa de perfecţionare permanentă a profesorilor“, să fie interesată de acest studiu. OECD mai arată că profesorii cei mai tineri şi cu contractele cele mai instabile sunt repartizaţi la clasele cele mai dificile, se încheie raportul menţionat de cotidianul francez „La Croix“.