Industria auto europeană se va prăbuşi cu 25%
▲ Industria europeană constructoare de maşini suferă tot mai mult din cauza crizei mondiale, prognozele privind producţia scăzând de la o săptămână la alta, în ciuda măsurilor de susţinere a acestui sector din partea guvernelor naţionale ▲ Mai mult, în ciuda planului Guvernului german de redresare a acestui sector, Opel a anunţat că 7.600 de persoane sunt în pericol să-şi piardă slujbele ▲ Potrivit Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile, sectorul auto are nevoie de 40 de miliarde de euro, intervenţiile separate ale guvernelor naţionale şi creditele de la Banca Europeană de Investiţii nefiind suficiente ▲
Constructorii auto din Europa vor produce în acest an cu 25% mai puţine autovehicule decât în 2008, potrivit preşedintelui Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), Carlos Ghosn, care a insistat asupra necesităţii de a sprijini această industrie în criză, informează AFP. „Lucrurile se schimbă tot timpul. Prognoza pe care v-am prezentat-o astăzi nu este aceeaşi cu prognoza pe care am făcut-o săptămâna trecută, când am spus să producţia va scădea cu 15 procente“, a avertizat Carlos Ghosn, care este şi preşedinte al grupului auto francez Renault. Potrivit ACEA, în prima lună a anului, înmatriculările de autoturisme noi în Europa au scăzut cu 27%, până la 958.517 unităţi, cu aproximativ 355.000 de unităţi mai puţin faţă de cele 1,313 milioane de unităţi în luna ianuarie 2008. „Atunci când ne uităm la cifrele referitoare la vânzările pe luna februarie, singura piaţă în creştere este Germania. Iar în Germania este vorba de un singur segment care este în creştere, segmentul autovehiculelor cu preţuri scăzute, care a explodat în principal graţie primei de casare. Aceasta a antrenat la o creştere de 21 de procente a pieţei auto din Germania. Însă, dacă excludem Germania, scăderea este de 25 de procente“, a informat Carlos Ghosn. Preşedintele Renault a cerut o intervenţie coordonată la nivelul european, apreciind că sectorul auto are nevoie de 40 de miliarde de euro, adăugând că intervenţiile separate ale guvernelor naţionale şi creditele de la Banca Europeană de Investiţii (BEI) nu sunt suficiente. „Finanţarea industriei este o problemă foarte importantă, care nu poate fi rezolvată doar prin credite de la BEI. Există multe limite cu privire la ceea ce poţi face cu BEI şi ceea ce cerem este eliminarea unora dintre aceste constrângeri“, subliniază Carlos Ghosn. Cu prilejul summitului european de duminică, mai mulţi lideri europeni s-au pronunţat asupra unei majorări a creditelor BEI pentru sectorul auto. Peste 7.000 de angajaţi Opel vor fi trimişi în şomaj Planul de redresare a constructorului auto german, Opel, prezentat Guvernului de la Berlin, prevede desfiinţarea a 7.600 de locuri de muncă, mai mult decât dublu de cât s-a anunţat până acum, scrie publicaţia „Deutsche Welle“. Informaţia a fost dată publicităţii joi de cotidianul „Rheinischer Post“, care a mai scris că proiectul de restructurare Opel nu a fost discutat în prealabil cu conducerea companiei-mamă, General Motors. Conducerea Opel l-ar fi rugat pe ministrul federal al Economiei, Karl-Theodor zu Guttenberg, să prezinte planul de salvare conceput de Opel ministrului american al Finanţelor, Timothy Geithner, în timpul vizitei pe care o va efectua la mijlocul lunii la Washington. Şeful BMW critică ajutoarele guvernamentale Ajutoarele oferite de guverne producătorilor auto europeni sunt criticate intens de unii producători de automobile, considerând că astfel „nu vor rămâne decât unul sau doi producători auto independenţi în Europa“. „Înţeleg ajutoarele guvernamentale când e vorba de bănci, pentru că sunt elemente centrale ale unei economii, dar pentru restul sectoarelor e greu de spus unde trebuie început şi unde se termină totul“, a apreciat Norbert Reithofer, CEO al BMW la salonul auto de la Geneva, notează „Financial Times“. În Europa, mai multe guverne au pus la punct planuri pentru a salva producătorii auto afectaţi de cea mai gravă criză din ultimele decenii. În Franţa, Renault şi PSA vor primi şase miliarde de euro ajutor, iar Germania discută posibilitatea unui ajutor pentru Opel, care nu mai rezistă fără trei miliarde de euro. Producătorii germani de maşini premium BMW şi Mercedes sunt îngrijoraţi de faptul că guvernele pun la bătaie sume mari pentru a salva constructorii de volum şi spun că aceste practici nu rezolvă cauzele crizei. Cele două companii o duc relativ bine în comparaţie cu alţi producători şi au un nivel mulţumitor al lichidităţilor.