„Învăţământul profesional nu este pentru copiii slabi la învăţătură”

Data: 24 Mai 2024

Mulţi părinţi refuză să-şi lase copiii să urmeze o şcoală profesională din cauza unei concepţii greşite potrivit căreia învăţământul profesional nu i-ar ajuta prea mult în viaţă. Inspectorul şcolar Cosmin Porcar din cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean Sălaj susţine că, dimpotrivă, la absolvirea unei şcoli profesionale elevii au asigurat un loc de muncă bine plătit, iar pe timpul şcolarizării au şi mai multe beneficii. 

„Noi ne lovim, constant, de această preconcepţie greşită că învăţământul profesional ar fi, cumva, pentru copii mai slabi la învăţătură şi de multe ori părinţii refuză învăţământul profesional pentru copiii lor. (...) Este o chestiune de educaţie şi o preconcepţie cu care ne luptăm şi încercăm să îmbunătăţim acest lucru, atât prin programele noastre, cât şi prin sprijinul pe care îl avem de la toţi agenţii economici cu care colaborăm”, a declarat Cosmin Porcar, citat de Agerpres. 

În acelaşi timp, Olivera Iezdimir, reprezentanta companiei Silcotub Zalău, unul dintre principalii angajatori din judeţ, a susţinut că în cazul învăţământului dual, un elev primeşte 1.000 lei/lună, din care 300 de lei din partea statului şi 700 de lei din partea companiei, „pe toată perioada cât durează studiile la profilul profesional ales”. În plus, compania oferă stagii de practică şi cursuri gratuite de tehnologia informaţiilor şi limba engleză.

Învățământul profesional reprezintă un traseu de formare profesională inițială care se organizează pentru calificări stabilite de Ministerul Educaţiei în conformitate cu Registrul Național al Calificărilor, în funcție de nevoile pieței muncii, identificate prin documente strategice de planificare a ofertei de formare regionale, județene și locale.

Învățământul dual este o formă de organizare a învățământului profesional și tehnic şi are la bază un contract de parteneriat între operatorul economic, unitatea de învățământ și unitatea administrativ-teritorială, precum și contracte individuale de pregătire practică între operatorul economic, elev/părinte-tutore și unitatea de învățământ. (O. N.)