Limbajul copiilor afectat de expunerea la televizor în timpul mesei
Servirea mesei în faţa televizorului are efecte negative asupra dezvoltării limbajului în cazul copiilor de vârste mici, după cum relevă un studiu francez, informează AFP, citat de Agerpres.
Autorii cercetării publicate în Scientific Reports au monitorizat timp de mai mulţi ani 1.500 de copii, întrebând părinţii dacă cei mici servesc masa cu televizorul pornit, cât de des se întâmplă acest lucru, precum şi care este durata totală petrecută de copii în faţa televizorului, computerului sau jocurilor video.
În paralel a fost evaluată dezvoltarea limbajului copiilor participanţi, iar apoi, la trei ani şi la cinci ani jumătate, un psiholog le-a măsurat „coeficientul intelectual verbal”, parte din testele de IQ care se referă la aptitudinile legate de schimburile verbale.
Deşi studiul nu a evidenţiat o legătură între timpul total de expunere în faţa televizorului şi nivelul limbajului la copii, „expunerea la televizor în timpul meselor în familie este asociată în mod sistematic cu rezultate mai slabe în ceea ce priveşte dezvoltarea limbajului în cazul tuturor vârstelor studiate”, potrivit cercetării publicate în Scientific Reports.
Astfel, copiii în vârstă de doi ani care servesc masa cu televizorul pornit „mereu” au în medie un scor inferior cu 5,9 puncte (dintr-un total de maximum 100) în comparaţie cu cei pentru care micul ecran nu este „niciodată” pornit în timpul meselor. Iar acest lucru, „independent de perioada petrecută zilnic în faţa ecranelor per ansamblu”.
„Constatăm că implicarea părinţilor şi modul în care aceştia utilizează ecranele sunt foarte importante. Televizorul în timpul servirii meselor poate constitui un obstacol în ceea ce priveşte interacţiunile verbale ale copilului, diminuând atât calitatea, cât şi cantitatea schimburilor între copii şi adulţi, distrăgându-i pe primii, iar pe ceilalţi făcându-i să fie neatenţi”, a subliniat Jonathan Bernard, cercetător în cadrul Institutului Naţional de Sănătate şi Cercetare Medicală şi autor principal al studiului.
Agenţia pentru Alimentaţie, Sănătate, Securitate Profesională şi Sănătate din Franţa subliniază că „joaca şi interacţiunea” cu un copil sunt „cele mai bune modalităţi de a contribui la dezvoltarea acestuia”. (O. N.)