Mai multe cărți citite, mai puține spectacole vizionate
În perioada de izolare determinată de pandemia de COVID-19, mai mulți români decât anul trecut au citit cărţi, însă mai puțini au mers sau au avut intenția de a merge la teatru sau în sălile de cinema, potrivit studiului „Tendinţe ale consumului cultural în pandemie”. În ceea ce privește consumul de muzică, în 2020, 88% dintre respondenţi au ascultat muzică comparativ cu 74% în 2019.
Rezultatele parţiale ale studiului „Tendinţe ale consumului cultural în pandemie”, în care datele au fost comparate cu cele din „Barometrul de Consum Cultural” - 2019, au fost prezentate săptămâna trecută de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală (INCFC), în cadrul unei conferințe a managerilor culturali, potrivit Agerpres.
Potrivit studiului, se poate observa o creştere a procentului celor care au declarat că în 2020 au citit mai multe cărţi şi au ascultat mai multă muzică. Astfel, dacă, în 2019, 22% dintre respondenţi au declarat că au citit cărţi, în 2020, procentul acestora a fost de 35%. De asemenea, în 2020, 88% dintre respondenţi au ascultat muzică, față de 74% în 2019.
„Privite complementar, cele două studii reflectă în ce măsură a afectat pandemia interesul românilor de a participa la activităţi culturale în spaţiul public, reflectând totodată diferenţele înregistrate în privinţa consumului cultural non-public în anul 2020, comparativ cu anul 2019”, arată INCFC.
În ceea ce priveşte consumul de teatru, în 2019, 27% dintre respondenţi declarau că au mers la teatru, în 2020, doar 22% dintre respondenţi intenţionau să meargă la teatru în spaţiu închis şi 43% intenţionau să participe la spectacole de acest tip în aer liber (indiferent dacă situaţia generată de pandemie ar rămâne la fel sau s-ar îmbunătăţi).
Referitor la cinema, în 2019, 34% dintre respondenţi declarau că au mers la cinematograf, iar în anul 2020 doar 22% dintre respondenţi intenţionau să meargă la cinematograf în spaţiu închis.
De asemenea, în cadrul studiului s-a arătat că în acest an au fost vizionate mai multe filme şi seriale TV (79%) comparativ cu 2019 (76%), mai multe filme de animaţie (40% faţă de 31% în 2019), emisiuni de divertisment (76% faţă de 69% în 2019).
Rezultatele studiilor au fost discutate în cadrul Conferinţei Naţionale a Managerilor Culturali care a găzduit dezbaterea „Viitorul consumului cultural”. Cu acest prilej, Aura Corbeanu, director executiv al Festivalului Naţional de Teatru (FNT), şi-a exprimat speranţa pentru un mediu cultural în care să învăţăm unii de la ceilalţi.
„Sunt convinsă că începând cu 2021 vom descoperi în teatrul românesc forme - şi aici nu mă refer numai la estetică, ci la modul de abordare şi relaţionare cu publicul -, forme speciale care se adresează secolului în care trăim”, a spus Corbeanu, citată de Agerpres.
(Cristina Zamfirescu)