Marile fabrici de îmbrăcăminte se mută din Asia în Balcani

Data: 15 Noiembrie 2021

Marile firme de îmbrăcăminte şi încălţăminte îşi mută fabricile în ţări mai apropiate de magazinele lor din SUA şi Europa, pe fondul pandemiei și al problemelor cu transportul din Vietnam şi China care au afectat producţia și livrările în acest an, se arată într-o analiză realizată de Reuters.

Datele vin după ce, în urma creşterii masive a costurilor de transport, marile companii îşi regândesc lanţurile globale de aprovizionare şi hub-urile de producţie low-cost din Asia.
Cel mai recent exemplu este al retailerului spaniol Mango, care a anunţat majorarea producţiei în Turcia, Maroc şi Portugalia. În 2019, compania producea, în mare parte, în China şi Vietnam. Oficialii Mango au declarat pentru Reuters că va fi „extins considerabil” numărul fabricilor în Europa, în 2022.

Bulgaria, Ucraina, România, Cehia, Maroc şi Turcia sunt o parte dintre ţările care au atras interesul producătorilor de îmbrăcăminte şi încălţăminte, deşi China continuă să fabrice o mare parte din produsele care ajung în SUA şi Europa.

„Vedem o creştere semnificativă a activităţii de transport de marfă în fostele republici sovietice, în Ungaria şi România”, a apreciat Barry Conlon, director la Overhaul, firmă de consultanță privind lanţurile de aprovizionare.

La rândul său, Muris Pozderac, secretarul asociaţiei producătorilor de textile şi încălţăminte din Bosnia şi Herţegovina, a declarat, pentru Reuters, că „multe companii din UE caută noi furnizori şi noi lanţuri de aprovizionare pe piaţa din Balcani”.

În trimestrul trei din 2021, comenzile din partea retailerilor prezenţi în Vietnam au scăzut cu 40%, faţă de precedentele trei luni, ca urmare a mutării producţiei în alte țări. (C. Z.)