Mărturii inedite despre Părintele Dumitru Stăniloae
Părintele profesor dr. Dumitru Stăniloae a participat la mai multe întruniri ale comisiilor de lucru din cadrul Consiliului Ecumenic al Bisericilor (CEB), cum a fost Comisia pentru Credinţă şi Constituţie sau Comisia pentru Misiune şi Evanghelizare (CME). Dar în arhivele acestor comisii de la Geneva, Elveţia, s-au păstrat doar câteva mărturii, până în prezent inedite, anume cele legate de întrunirea CME de la Mănăstirea Cernica, din 5-11 mai 1981.
Scopul acestei întruniri era de a pregăti o contribuţie din perspectivă misionară pentru Adunarea generală a CEB de la Vancouver, Canada, 1983, la tema „Iisus Hristos, viaţa lumii“. Este evident că atât organizarea întrunirii respective în România, cât mai ales invitarea Părintelui Stăniloae să prezinte una din contribuţiile principale la întrunirea respectivă au fost iniţiate de pr. prof. dr. Ion Bria, care în acea perioadă de timp activa în biroul CME de la Geneva. În acest sens, la 3 februarie 1981, părintele Bria a adresat o scrisoare Părintelui Stăniloae, căruia i s-a adresat cu cuvintele: „Preacucernice şi iubite Părinte Dumitru“ şi pe care îl informa că „viitoarea sesiune anuală a comisiei se va ţine la Bucureşti, la M-rea Cernica“, la care „am dori să rezervăm un timp foarte important pentru tema adunării generale: «Iisus Hristos, viaţa lumii». Pentru această dezbatere, am invitat câţiva vorbitori din diferite biserici, situaţii culturale şi şcoli teologice. Pentru a avea viziunea ortodoxă, comisia a recomandat numele Preacucerniciei Voastre - arăta în continuare părintele Bria - şi aceasta mai ales datorită ecoului festivităţilor de la Tübingen“. Părintele Bria se referă aici la festivitatea din 1980, de la Tübingen, din Germania Federală, în cadrul căreia i-a fost decernat Părintelui Stăniloae, la recomandarea prof. Jürgen Moltmann, Premiul Leopold Lucas, un premiu de renume destinat înţelegerii şi împăcării dintre popoare şi religii. În scrisoarea sa, părintele Bria îl ruga „insistent“ pe Părintele Stăniloae: „Să acceptaţi să pregătiţi şi să prezentaţi în cursul acestei sesiuni o meditaţie-eseu (8-10 pag.) asupra temei: «Iisus Hristos, viaţa lumii». Desigur, comisia ar dori să abordaţi tema din perspectivă misionară. Adică, să răspundeţi unor întrebări directe: ce putere şi viaţă are acest mesaj pentru omul de azi pentru care credinţa devine dificilă? În ce sens Iisus Hristos este «viaţa» pentru poporul din România? Ce ecou evangelistic, de convertire, poate avea această afirmaţie hristologică într-un context cultural şi ideologic ca al nostru? Am fi extrem de recunoscători dacă aţi accepta să reflectaţi asupra acestor întrebări. Comisia de altfel îşi aminteşte cu mare recunoştinţă de conferinţa ţinută de Preacucernicia voastră la întâlnirea misionară de la Cernica (iunie, 1974)“. Copia acestei scrisori se află în dosarul nr. 421.017, din Arhiva CME de la Centrul Ecumenic, Geneva. Precizăm că la întrunirea CME de la Mănăstirea Cernica, din 4-8 iunie 1974, Părintele profesor Dumitru Stăniloae a prezentat referatul intitulat „Locul central al lui Hristos în teologia şi spiritualitatea ortodoxă“.
În dosarul nr. 421.370 al aceleiaşi comisii se găseşte originalul manuscris, până în prezent inedit, al scrisorii Părintelui Stăniloae, din 3 martie 1981, prin care marele teolog răspundea părintelui Bria, scrisoare pe care o redăm în întregime, respectând ortografia timpului:
„Iubite Părinte Bria,
Deşi nu sunt deloc bine cu ochii, totuşi m-am hotărît până la urmă să înseilez cîteva gînduri pe tema «Iisus, viaţa lumii».
Întrucît după aceea a venit şi la Patriarhie o adresă în acest scop, i-am dat un exemplar din text lui Soare, avînd imnul lui Simion Noul Teolog în frunte şi un adaus final de încă o pagină manuscris.
Vor bate acel text la ei şi-l vor traduce şi în franceză, aşa că îţi vor trimite şi textul român şi cel francez. Eu îl trimit deocamdată pe acesta.
Nu ştiu dacă corespunde cu ceea ce vă trebuie pentru Cernica. (M-aş bucura, să am şi o traducere în germană.)
Mitr. Papandreu mi-a telefonat să vin la Chambesy la un symposion ptr. Purcederea Duhului Sfînt pe baza textului publicat în vol. colectiv la Consiliul ecumenic. Vrea să fie în mai, după întrunirea cea dela Cernica. Cînd vii pt Cernica, te rog adu-mi un exemplar din acel volum.
Omagii Stm. Doamne.
Sărut odrasla.
Pr. D. Stăniloae.“
Precizăm, mai întâi, că Mitropolitul Damaskinos Papandreu era pe atunci Mitropolit al Elveţiei şi exercita funcţia de secretar pentru pregătirea Sfântului şi Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe. Volumul publicat de CEB, la care face referinţă Părintele Stăniloae, era: Lukas Vischer (ed), „Spirit of God, Spirit of Christ. Ecumenical reflections on the Filioque Controversy“, Geneva/London, 1981. Acest volum cuprinde referatele prezentate la o întrunire de specialişti, organizată de Comisia pentru Credinţă şi Constituţie a CEB, între 23-27 mai 1979, la Klingenthal, Franţa, unde Părintele Stăniloae a prezentat referatul intitulat „Purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl şi relaţia Sa cu Fiul, ca bază a îndumnezeirii şi adopţiei noastre“, prin care, potrivit aprecierii prof. Jürgen Moltmann, cel care a mijlocit invitarea teologului român la acea întrunire, „Profesorul Stăniloae ne-a condus pe calea unei înţelegeri trinitare mai bogate cu privire la purcederea Sfântului Duh, decât ar fi putut să realizeze formula inutilă despre Filioque“ (citat din referatul susţinut de profesorul german la simpozionul organizat de Patriarhia Română la începutul lunii octombrie 2013, de omagiere a 110 de ani de la naşterea Părintelui Stăniloae şi 20 de ani de la trecerea sa la cele veşnice).
Scrisoarea Părintelui Stăniloae adresată părintelui Bria însoţea textul dactilografiat al referatului său pentru întrunirea CME din mai 1981, de la Mănăstirea Cernica. În acelaşi dosar din arhiva de la Geneva, împreună cu scrisoarea reprodusă mai sus, se află şi o copie a procesului-verbal (Minutes) al întrunirii, în care sunt reproduse discuţiile care au urmat prezentării referatului Părintelui Stăniloae, din care reiese în mod clar cât de mult a fost apreciată această contribuţie. Dintre comentariile făcute cu acel prilej reproducem doar pe următoarele două. Prof. Holter sublinia că, începând din anul 1966, Bisericile din Norvegia socoteau că CEB se preocupa mai mult de perspective sociale şi politice, de aceea el era recunoscător pentru acest document (referatul Pr. Stăniloae - V.I), „care, mai ales la pagina a 5-a, a reconciliat preocupările privind trupul, cu cele privind sufletul“. Pastorul J. Maury din Franţa i-a adresat teologului român întrebarea: „Cum poate Biserica împărtăşi convingerea că Iisus este Fiul lui Dumnezeu, celor care nu au această credinţă?“, la care Părintele Stăniloae a răspuns: „Mărturia Bisericii nu constă atât în cuvinte, ci este mai curând încorporată în dragoste: Dacă noi nu iubim mai mult decât lumea, nu vom avea succes“. Aceste câteva exemple ilustrează felul în care cel mai mare teolog ortodox român al tuturor timpurilor a mărturisit credinţa sa de nezdruncinat în Mântuitorul Iisus Hristos şi în Biserica Sa, la nivel mondial.