Maşinile au o garanţie de cel puţin un an şi jumătate

Data: 16 Iunie 2009

▲ Autoturismele intră, potrivit legislaţiei, în categoria produselor de folosinţă îndelungată, iar achiziţia acestora presupune o mai bună informare şi o colaborare sinceră între dealerul de maşini şi cumpărător ▲ Sunt esenţiale aspectele legate de termenul de garanţie, piesele de schimb şi componentele auto, dar şi raportul între calitate şi preţ ▲ Potrivit legislaţiei, termenul minim de garanţie este de 18 luni, iar Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) recomandă acestuia, pentru siguranţa lui şi a celorlalţi participanţi în trafic, să folosească piese de schimb de calitate şi omologate, iar în cazul în care apelează la serviciile unor mecanici, să apeleze la service-urile autorizate ▲

O maşină nu este cumpărată să meargă pe şosele un an de zile sau doi, acest tip de produs fiind construit să reziste în timp. Astfel, achiziţia pe termen lung presupune o implicare deosebită din partea consumatorului, acesta trebuind să dobândească o serie de cunoştinţe în domeniu sau să apeleze la un specialist dezinteresat. Cel mai important moment când cumpărătorul trebuie să fie extrem de precaut îl reprezintă raportul între preţ şi calitate, astfel că alegerea trebuie făcută fără grabă şi doar după solicitarea sfaturilor şi informaţiilor de la vânzător sau de la alte persoane cunoscătoare în domeniu. Potrivit legii, vânzătorul, respectiv agentul economic, este obligat să demonstreze consumatorilor, la cererea acestora, cu ocazia cumpărării, modul de utilizare şi întreţinere a produselor, un „testdrive“ fiind absolut necesar pentru persoana care face achiziţia. În ceea ce priveşte autoturismele second-hand, siguranţa ţi-o oferă agenţii economici autorizaţi, întrucât autoturismele second hand intră sub incidenţa aceleiaşi legi în ceea ce priveşte termenul de garanţie. De cele mai multe ori, pentru a atrage o clientelă bogată, agenţii economici recurg la tot felul de tertipuri, printre care şi reclama. Însă, reclama poate fi înşelătoare, iar ambalajul atrăgător nu conţine întotdeauna şi un produs pe măsură. Publicitatea înşelătoare se penalizează însă conform Legii nr.148/2000 privind publicitatea, sub incidenţa acesteia intrând şi reclamele la autoturisme care nu corespund cu datele tehnice ale vehiculului. Astfel, în cazul în care produsul nu este pe măsura reclamei, agentul economic poate fi amendat pentru publicitate înşelătoare. Termenul de garanţie, 18 luni Ca în cazul oricărui produs de folosinţă îndelungată, şi în cazul achiziţionării de autoturisme, vânzătorul trebuie să pună la dispoziţia cumpărătorului următoarele acte: - document de vânzare - dacă nu îl primiţi de la vânzător, trebuie să-l solicitaţi. Documentele de vânzare sunt reprezentate de factură sau chitanţă fiscală, însoţite de bon de casă pe care vor fi trecute data cumpărării, denumirea agentului economic, denumirea produsului, valoarea, precum şi garanţia şi condiţiile de garanţie conform legislaţiei în vigoare. - instrucţiuni de folosire şi certificatul de garanţie (în limba română chiar dacă autoturismul este din import). - solicitaţi vânzătorului să efectueze demonstraţii de funcţionare şi utilizare a documentelor primite. - instrucţiunile trebuie să fie clare, iar certificatul de garanţie completat de vânzător la toate rubricile, respectiv numele şi adresa cumpărătorului, serii motor şi caroserie, tipul şi data fabricaţiei acumulatorului, tipul şi seriile anvelopelor etc. Unii agenţi economici pot utiliza la intrarea în magazine (de obicei la piesele de schimb) a tot felul de anunţuri care pot duce în eroare consumatorii. Ca şi la alte produse, poate apărea şi un anunţ de tipul „Marfa vândută nu se schimbă“. Însă potrivit legii, consumatorul are dreptul la schimbarea produsului necorespunzător sau restituirea contravalorii acestuia. De asemenea, consumatorul poate primi şi despăgubiri. Potrivit legii, termenul de garanţie pentru autovehicule este de minim 18 luni, însă inspectorii pentru protecţia consumatorului recomandă utilizarea pieselor de schimb de calitate şi omologate pentru a asigura astfel siguranţa circulaţiei în trafic. Documentele obligatorii care însoţesc piesele de schimb În cazul în care s-a ajuns la situaţia în care se vor efectua anumite remedieri ale deficienţelor apărute în perioada de garanţie a autoturismelor, consumatorii au dreptul să se adreseze unităţilor service de specialitate evidenţiate în certificatele de garanţie. - Prestatorul de service auto este obligat să evidenţieze în cartea de garanţie intervenţiile efectuate, iar în cazul imobilizării autoturismului din motive bine intemeiate, respectiv efectuarea reparaţiei a durat o perioadă mai mare sau din lipsa pieselor de schimb, acesta va prelungi perioada de garanţie. - La efectuarea reviziilor tehnice periodice evidenţiate în cărţile de garanţie, este indicat ca proprietarul autoturismului (consumatorul) să urmărească efectuarea tuturor operaţiilor indicate de producătorul bunului de folosinţă îndelungată. - Prestatorii de service vor asigura consumatorilor servicii de întreţinere sau reparare a autovehiculelor numai pe bază de contract, care trebuie să cuprindă toate elementele de identificare şi caracterizare necesare derulării corecte a acestei activităţi, cu precizarea duratei de garanţie a reparaţiei respective. - Prestatorii de servicii sunt obligaţi să acorde şi să înscrie pe nota de comandă sau pe orice alte acte termenul de garanţie pentru lucrările de service efectuate asupra produselor de folosinţă îndelungată. La comercializarea pieselor de schimb pentru vehicule rutiere producătorul va elibera declaraţia de conformitate (pe baza certificatului de conformitate), certificatul de garanţie, iar piesele de schimb certificate trebuie să poată fi identificate în aşa fel încât să fie posibil să se stabilească producătorul, tipul şi denumirea componentei, seria de fabricaţie (dacă este cazul), marca de omologare/certificare. Consumatorii nemulţumiţi de calitatea autoturismului achiziţionat, de modul cum au fost remediate deficienţele apărute în cadrul termenului de garanţie al autoturismului de către unitatea prestatoare de service auto, de modul în care agenţii economici asigură serviciul şi piesle de schimb, de practicile agenţilor economici pot reclama neajunsurile la oficiile judeţene ale ANPC.