Medici puțini şi maşini uzate la Serviciul de Ambulanţă
Un bilanţ îngrijorător al Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) arată că Serviciile de Ambulanţă au maşini de intervenţie uzate, iar personalul medical, doctori și asistenţi, este insuficient. Și pompierii au probleme cu dotările tehnice, aproape jumătate din autospecialele de stingere a incendiilor sunt mai vechi de 30 de ani. Secretarul de stat Raed Arafat spune că birocraţia, şi nu lipsa banilor, a blocat înnoirea parcului auto în ultimii șase ani: „La programul multianual de dotare, pe perioada 2011-2015, nu am reuşit să realizăm programul cum trebuie. Nu din lipsă de fonduri, ci din motive birocratice - persoane care au întârziat semnarea unor contracte, care nu au dorit să semneze un contract sau care au întârziat un contract subsecvent. Iar acum, în loc să avem maşini la Ambulanță și la SMURD din 2015, 2014, 2013, avem din anii 2008-2009”.
Totodată, datele arată că, deși numărul medicilor care lucrează la Serviciile de Ambulanță a crescut, repartiția acestora pe județe nu este uniformă, astfel că există zone în țară unde nu pot fi asigurate ture complete de către doctori. Județele care au de suferit din acest punct de vedere sunt Harghita, Covasna, Vrancea, Buzău, Ialomița și Tulcea, aici fiind doar cinci medici sau chiar mai puțin.
Nici starea tehnică a maşinilor de intervenţie nu este bună, mai exact majoritatea ar trebui înlocuite. „Situația mașinilor de intervenție de la Serviciile de Ambulanță a atins un nivel critic. Doar 16% din ambulanțe sunt mai noi de 5 ani, în vreme ce 10% sunt între 5 și 7 ani, 65% au între 7 și 10 ani, iar 9% au peste 10 ani. Față de anul trecut, situația s-a agravat. În urmă cu doi ani, 51% din ambulanțe aveau între 7 și 10 ani. Acum proporţia a depășit 65%”, potrivit datelor regăsite în bilanţ. Anul viitor, 78% din ambulanţele SMURD vor avea o vechime de peste 10 ani, ceea ce înseamnă că trebuie de urgenţă înlocuite. Potrivit statisticilor, la nivel naţional, ambulanţele au parcurs peste 100 de milioane de kilometri. Numai în Bucureşti şi Ilfov maşinile de intervenţie au străbătut mai bine de 6 milioane de kilometri.