Mediere şcolară în unităţile de învăţământ cu mai multe etnii
Ministrul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Cristian Adomniţei, a aprobat Metodologia de identificare a unităţilor de învăţământ preuniversitar în care se impune furnizarea serviciilor de mediere şcolară. Potrivit ordinului Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), vor avea mediator şcolar unităţile de învăţământ preuniversitar dacă în comunitatea în care se află şcoala există copii de vârstă preşcolară care nu sunt cuprinşi în învăţământul preşcolar şi copii de vârstă şcolară care nu au frecventat niciodată şcoala sau care au abandonat învăţământul obligatoriu, iar rezultatele şcolare ale elevilor sunt nesatisfăcătoare în-tr-un procent semnificativ.
Mediator şcolar va exista şi în şcolile multietnice sau acolo unde predomină elevi de etnie rromă, în şcolile în care limba de predare este diferită de limba maternă, unde cultura minorităţii este slab reprezentată la nivelul şcolii, acolo unde sunt mulţi elevi care aparţin unei minorităţi naţionale şi nu există cadre didactice care aparţin acelei etnii. Mediatorul şcolar este necesar şi în unităţile în care există sau se manifestă riscul unor conflicte care pot afecta participarea şcolară a copiilor rromi, din cauze care ţin de segregarea etnică sau de alte forme de discriminare, dacă localitatea se află într-o zonă cunoscută ca defavorizată, în comunităţile unde există familii cu mulţi copii sau cu copiii aflaţi în grija altor persoane decât a părinţilor, acolo unde există semnale că în comunitate există probleme. Potrivit metodologiei, responsabilitatea mediatorului şcolar este de a sprijini participarea tuturor copiilor din comunitate la învăţământul general obligatoriu, încurajând implicarea părinţilor în educaţia copiilor şi în viaţa şcolii şi facilitând colaborarea familie - comunitate - şcoală. Mediatorul şcolar va fi angajat de unitatea de învăţământ preuniversitar sau de Centrul Judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională. Îndrumarea metodologică a activităţii mediatorului şcolar va reveni Centrului judeţean de Resurse şi de Asistenţă Educaţională, iar coordonarea şi monitorizarea activităţii mediatorului revin conducerii unităţii de învăţământ preuniversitar în care îşi desfăşoară activitatea. Totodată, mediatorul şcolar va colabora cu personalul unităţii de învăţământ preuniversitar, cu consiliul părinţilor sau cu alte structuri asociative ale părinţilor recunoscute de unitatea de învăţământ preuniversitar, cu autorităţile locale sau judeţene, cu organizaţii neguvernamentale şi cu ceilalţi parteneri ai unităţii de învăţământ preuniversitar ce au ca scop creşterea gradului de participare la educaţie şi îmbunătăţirea calităţii serviciilor educaţionale. Mediatorul şcolar poate fi absolvent de liceu, filieră vocaţională - specializare mediator şcolar sau absolvent al oricărui alt profil, urmat de un curs de formare profesională cu specializarea mediator şcolar, recunoscut de MECT, absolvent al învăţământului obligatoriu cu durata de cel puţin opt clase, urmat de parcurgerea cursurilor de formare profesională cu specializarea mediator şcolar, recunoscute de MECT, şi în curs de completare a studiilor liceale. (Oana R.) Cu începere din anul şcolar 2007-2008, formarea claselor I şi a V-a segregate, având preponderent sau numai elevi rromi, este interzisă, potrivit unui ordin al ministrului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, Cristian Adomniţei, publicat pe site-ul Ministerului Educaţiei Cercetării şi Tineretului (MECT). Prin acest ordin se urmăreşte prevenirea, interzicerea şi eliminarea segregării, văzută ca formă gravă de discriminare, cu consecinţe negative asupra accesului egal al copiilor la o educaţie de calitate. Potrivit documentului, demersurile MECT privind interzicerea, prevenirea şi eliminarea segregării se înscriu în procesul de implementare a Strategiei Guvernului de îmbunătăţire a situaţiei rromilor. „Analiza situaţiilor privind unităţile de învăţământ preuniversitar segregate şi elaborarea planurilor de măsuri pentru desegregare se vor realiza de către inspectoratele şcolare judeţene şi unităţile de învăţământ preuniversitar în cauză, cu sprijinul autorităţilor publice naţionale/judeţene/locale, al organizaţiilor neguvernamentale cu experienţă în domeniu, precum şi al reprezentanţilor comunităţilor locale în care se află unităţile şcolare“, se precizează în ordinul MECT.