Modificări importante în Codul rutier

Data: 18 Septembrie 2012

În ultimii doi ani, numai conducătorii de mopede au produs peste 5.000 de evenimente rutiere, în urma cărora şi-au pierdut viaţa 242 de persoane şi alte aproape 6.000 au suferit vătămări corporale.

Plenul Senatului a aprobat proiectul de lege al Guvernului privind modificarea Codului rutier, care prevede introducerea permisului de conducere pentru mopede. Astfel, măsura introducerii mopedelor şi triciclurilor în categoria "autovehicule" va avea ca urmare şi faptul că situaţia conducerii fără permis va fi pedepsită cu sancţiuni penale. Proiectul vizează, începând cu data de 19 ianuarie 2013, reglementarea vârstei minime pentru obţinerea permisului de conducere, astfel: pentru categoriile A2, B, BE, C1 şi C1E, 18 ani împliniţi; pentru categoriile AM, A1 şi B1 - 16 ani; 20 de ani şi o experienţă de cel puţin doi ani de conducere a motocicletelor din categoria A2 sau cel puţin 24 de ani pentru motocicletele din categoria A. În plus, pentru categoriile C, CE, D1 şi D1E, precum şi pentru triciclurile cu motor cu putere de peste 15kW, vârsta minimă pentru obţinerea permisului este de 21 de ani, în timp ce, pentru categoriile D şi DE, este de 24 de ani. În prezent, pentru obţinerea permisului de conducere se prevede vârsta minimă de 18 ani pentru toate categoriile şi subcategoriile de vehicule, cu excepţia subcategoriilor A1 şi B1, pentru care se poate obţine permisul de conducere după împlinirea vârstei de 16 ani. Totodată, prevederea iniţială privind dreptul proprietarilor de autovehicule înmatriculate în străinătate de a circula doar 90 de zile în România, pe an, cu plăcuţe de înmatriculare străine, a fost eliminată, pentru ca parlamentarii să stabilească dacă aceasta respectă legislaţia europeană. Potrivit expunerii de motive la proiectul de lege, în ultimii doi ani, numai conducătorii de mopede au produs peste 5.000 de evenimente rutiere, în urma cărora şi-au pierdut viaţa 242 de persoane şi alte aproape 6.000 au suferit vătămări corporale. Situaţia este favorizată de legislaţia rutieră actuală, care permite conducerea mopedelor fără permis de conducere obţinut în urma susţinerii unui examen. Proiectul de lege are un caracter organic, iar Senatul este prima Cameră sesizată în acest caz, forul decizional fiind Camera Deputaţilor.