Noi opţionale pentru elevi
Elevii de gimnaziu vor putea studia, începând cu anul şcolar 2023-2024, noi discipline opţionale precum „Istoralia”, „Robotica şi viaţa”, „Siguranţă în situaţii de risc” sau „Educaţie pentru peisaj”. Liceenii din clasele terminale vor studia „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România”, un opţional inclus în curriculum la decizia şcolii.
Ordinul nr. 6.101/2022 prin care sunt aprobate programele școlare pentru mai multe discipline opționale adresate elevilor de gimnaziu a fost publicat luni, 7 noiembrie, în Monitorul Oficial, după cum informează portalul educaţional sparknews.ro.
Astfel, de anul şcolar viitor, elevii de clasa a V-a şi a VI-a ar putea studia opţionalul „Educaţie pentru peisaj”, ce va fi încadrat în ariile curriculare „Arte”, „Om și societate” sau „Matematică și științe ale naturii”. Această disciplină va pune accentul pe „descoperirea tradițiilor comunității” din care elevii fac parte, specificul arhitectonic al zonei, contribuţia turismului cultural la dezvoltarea comunităţii, dar şi prezentarea consecinţelor pe care le poate avea intervenţia omului asupra mediului.
Tot la clasa a V-a se va putea studia o oră pe săptămână disciplina „Armonie corporală și socială”, ce vizează în mod direct „înțelegerea relației corp - mișcare - exprimare - comunicare - conectare - stare de bine”, precum şi dezvoltarea expresivității corporale.
Disciplina „Desenul în viața cotidiană” propune pentru elevii de clasa a V-a şi a VI-a „o abordare interdisciplinară”, de tip STEAM, privind percepția umană asupra formelor, funcționalitatea și valoarea estetică.
Disciplina „EduGaming” pentru clasele a V-a şi a VI-a exploatează învăţarea prin joc, iar disciplina „Istoralia” (clasa a VI-a) vizează derularea unui proiect de istorie orală în cadrul căruia să fie implicată nu doar şcoala, ci şi familia şi comunitatea.
„Siguranță în situații de risc”, opţional dedicat claselor a VI-a şi a VII-a, urmăreşte dezvoltarea unor abilităţi de analiză şi interpretare a fenomenelor lumii înconjurătoare astfel încât elevii să poată lua decizii corecte când sunt puşi în faţa unor „situaţii de risc naturale, conjuncturale şi comportamentale”.
Elevii de gimnaziu vor mai avea la dispoziţie următoarele opţionale: „Cultura copilăriei” (clasa a VI-a/a VII-a), „Robotica și viața”, „Educație pentru patrimoniu” (clasa a VI-a/a VII-a), „Text, deschide-te!” (clasa a VII-a), „Etică aplicată” (clasa a VII-a/a VIII-a), „În jurul mesei. Stiluri de viață și cultura alimentației” (clasa a VII-a), „Educație pentru dezvoltare durabilă” (clasa a VIII-a), „Cultură digitală” (clasa a VII-a/a VIII-a), „Științele și patrimoniul” (clasa a VIII-a), „Lumea cotidiană într-un an” (clasa a VIII-a).
De asemenea, un alt opţional ancorat în realitatea lumii actuale este „Migranți în lumea contemporană”, dedicat elevilor de clasa a VII-a, cu scopul „înțelegerii proceselor de migrație, în vederea unei mai bune interrelaționări, în contexte sociale marcate de prezența migranților, și a raportării conștiente la problematica diversității etnice, sociale, culturale sau religioase”.
Prin același ordin au fost aprobate şi programele școlare pentru patru opționale adresate celor înscriși în programul „A doua șansă”.
În curriculumul pentru clasa a XII-a/a XIII-a din învăţământul liceal va fi introdusă disciplina opţională (la decizia şcolii) „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România”. Legea a fost promulgată de preşedintele Klaus Iohannis, urmând ca Ministerul Educaţiei să elaboreze, până la începutul anului şcolar viitor, programa şcolară, manualele, materialele didactice şi metodologiile specifice.
Cadrele didactice care vor preda disciplina „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” pot beneficia de „pregătire profesională şi cursuri de perfecţionare de specialitate în cadrul cursurilor universitare specializate”. (O. N.)