Operatorii de telefonie vor fi obligaţi să decodeze gratuit telefoanele

Data: 20 Martie 2009

▲ Peste aproximativ o lună de zile, graţie unui ghid de bune practici la care vor adera toţi operatorii de telefonie mobilă, terminalele codate vor putea fi deblocate gratuit la cererea consumatorului ▲ Condiţia este ca perioada minimă obligatorie de rămânere în reţea, stabilită prin contract, să se fi încheiat la momentul cererii ▲

Deblocarea terminalelor captive (codate) în reţelele de telefonie mobilă se va efectua după un cod de bune practici elaborat de către Autoritatea Naţională pentru Comunicaţii (ANC) şi reprezentanţii tuturor operatorilor de telefonie mobilă. „În maximum trei săptămâni, vom avea un cod de bune practici pentru deblocarea terminalelor, care va fi aplicat de toţi operatorii de telefonie mobilă. Codul va prelua majoritatea prevederilor prevăzute în reglementarea propusă de ANC, permiţând, în acelaşi timp, dezvoltarea unor proceduri proprii pentru fiecare operator“, a declarat, într-un comunicat, preşedintele ANC, Liviu Nistoran. Patru dintre cei cinci operatori de telefonie mobilă, respectiv Orange, Vodafone, Cosmote şi Telemobil, şi-au exprimat acceptul de a adera la acest cod de bune practici şi de a participa la elaborarea sa, pornind de la proiectul de decizie propus de ANC. Astfel, orice terminal achiziţionat împreună cu serviciile de comunicaţii şi codat pentru a funcţiona numai în reţeaua unui anumit furnizor va fi deblocat gratuit de către acest furnizor, la cererea utilizatorului. Deblocarea se va face gratuit dacă perioada minimă obligatorie de rămânere în reţea, stabilită prin contract, s-a terminat. „Dacă utilizatorul cere deblocarea înainte de încetarea contractului, furnizorul va realiza deblocarea, dar numai după ce utilizatorul şi-a îndeplinit obligaţiile asumate prin contract (achitarea unor diferenţe de preţ sau penalităţi de reziliere)“, se precizează în comunicat. Deblocarea terminalelor a căror valoare nu a fost subvenţionată şi care au fost achiziţionate de către utilizatorii finali înainte de adoptarea codului de bune practici este posibilă şi se realizează în mod gratuit, la solicitarea utilizatorului. Furnizorul va avea totodată obligaţia ca, înaintea încheierii contractelor de furnizare a serviciilor de comunicaţii electronice, să informeze utilizatorul cu privire la costurile ce vor trebui suportate în situaţia deblocării terminalului înainte de împlinirea perioadei pentru care a fost încheiat contractul, în categoria costurilor intrând atât cheltuielile legate de deblocarea terminalelor, cât şi sumele suportate de furnizor pentru subvenţionarea terminalului blocat. ANC este instituţia care stabileşte regulile pentru piaţa de comunicaţii din România şi veghează la respectarea acestora. Pe piaţa telefoniei mobile activează Orange România - 10,35 milioane de utilizatori, Vodafone România - 9,65 milioane de clienţi, Cosmote România - 5,2 milioane de clienţi (septembrie 2008), RCS & RDS - 1,2 milioane de abonaţi (octombrie 2008) şi Telemobil - aproximativ 500.000 (cifră valabilă la finele lunii iunie 2007). În cazul primilor doi operatori, cifrele sunt valabile la finele anului 2008.