Opţionale noi pentru clasele primare şi liceale

Data: 02 Septembrie 2014

Elevii de clasa a III-a, a IV-a, dar şi elevii de la liceele de muzică vor putea studia începând cu anul şcolar 2014-2015 două noi discipline şcolare opţionale: „De-a arhitectura. Educaţie pentru arhitectură şi mediu construit“, respectiv „Muzică vocală de jazz - muzică uşoară“ şi „Istoria jazzului“.

Ministerul Educaţiei Naţionale a aprobat prin ordinul ministrului Remus Pricopie programele şcolare pentru studiul noilor discipline şcolare opţionale pe care le vor putea studia elevii din ciclul primar şi liceal începând din această toamnă. Opţionalul „De-a arhitectura. Educaţie pentru arhitectură şi mediu construit“ este un opţional pentru clasele a III-a şi a IV-a cu o frecvenţă de o oră pe săptămână. Potrivit MEN, elevii acestor clase pot afla informaţii despre modul în care se construieşte mediul şi îşi pot însuşi elemente minimale de arhitectură. „Programa propune şi activităţi în aer liber, centrate pe identificarea în realitate a conceptelor învăţate în clasă. Anterior adoptării, a existat un proiect de programă şcolară, pilotat în cinci şcoli din Bucureşti, pe parcursul anului şcolar 2012-2013“, se precizează într-un comunicat de presă al MEN. 

Proiectul a fost elaborat în colaborare cu specialiştii din Ordinul Arhitecţilor din România, Asociaţia Arhitectura şi specialiştii Departamentului de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii Bucureşti.

Au fost aprobate, de asemenea, şi programele şcolare pentru învăţământul liceal, curriculum diferenţiat, filiera vocaţională, profilul artistic, la specializarea Muzică, destinate disciplinelor opţionale: „Muzică vocală de jazz - muzică uşoară“ şi „Istoria jazzului“. „Prima disciplină vizează elevii din ciclul liceal, clasele IX-XII, iar cea de-a doua, elevii din clasele a XI-a şi a XII-a. În cadrul disciplinei «Muzică vocală de jazz - muzică uşoară», elevii vor aprofunda genurile şi formele muzicale specifice: Ragtime, Blues, Boogie-Woogie, Bebop, jazz afro-brazilian etc.“, au mai subliniat reprezentanţii MEN. Totodată, elevii îşi vor putea dezvolta anumite competenţe specifice precum interpretarea vocală creativ-expresivă, având posibilitatea să realizeze acompaniamente vocal-instrumentale solo sau în grup.

La disciplina „Istoria jazzului“ vor învăţa să opereze cu concepte şi termeni specifici, dar şi să identifice forme de expresie artistică în muzică, literatură şi dans. Opţionalul este axat pe prezentarea originilor şi contextului istoric al apariţiei jazzului. (Oana Nistor)