Peste 7 milioane de contracte de credit vor fi modificate
Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC) a anunţat că în primele două luni ale anului s-au înregistrat aproximativ 100 de plângeri la adresa băncilor, consumatorii reclamând în special probleme legate de contractele vechi, în contextul în care creditarea a scăzut foarte mult. Pe 15 martie s-a sărbătorit Ziua Mondială a Protecţiei Consumatorului, ocazie cu care principala temă de discuţie a fost "Banii noştri, drepturile noastre".
Autoritatea Naţională a Protecţiei Consumatorului (ANPC) a primit în perioada ianuarie-februarie 110 reclamaţii la adresa instituţiilor financiare, comparativ cu circa 400 în perioada similară a anului trecut, majoritatea vizând aspecte legate de informare, potrivit preşedintelui instituţiei, Constantin Cerbulescu. "Numărul reclamaţiilor a scăzut la mai mult de jumătate. Acestea au vizat, în primul rând, anumite măsuri luate de bănci fără informarea consumatorilor. De exemplu modificări ale contractelor sau introducerea anumitor clauze", a spus preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). El speră că numărul plângerilor se va reduce în urma introducerii noii legislaţii, dar va depinde şi de rapiditatea cu care consumatorii vor înţelege şi vor avea în vedere noile reglementări. Pe de altă parte, Mihai Meiu, director în cadrul ANPC, a menţionat că foarte multe dintre reclamaţii sunt tot pentru contractele vechi, în condiţiile în care creditarea a scăzut foarte mult. ANPC a elaborat un proiect de ordonanţă de urgenţă pentru transpunerea şi implementarea în legislaţia naţională a Directivei 2008/48/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, care devine obligatorie pentru toate statele membre din 11 iunie. Astfel, băncile vor modifica, până în septembrie, aproape toate contractele de credit încheiate cu populaţia pentru a le adapta la noile reglementări ale Uniunii Europene şi nu vor mai putea încasa comisioane la rambursările anticipate pentru împrumuturile cu dobândă variabilă, iar la celelalte comisioanele sunt limitate la 1%. Legislaţia se aplică tuturor contractelor de credit Proiectul de ordonanţă de urgenţă se aplică tuturor contractelor de credit, inclusiv creditelor ipotecare şi imobiliare, indiferent de valoarea totală a creditului, precum şi contractelor de leasing, care vor prelua majoritatea condiţiilor impuse în prezent de legislaţia românească în cazul creditelor de consum. Modificarea legislaţiei va afecta peste 7 milioane de contracte încheiate cu băncile, după cum a declarat Constantin Cerbulescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC). El a explicat că băncile au transmis foarte multe sugestii şi precizări, care sunt în curs de analiză, primele discuţii cu Asociaţia Română a Băncilor pe marginea proiectului de ordonanţă de urgenţă vor avea loc în aceste zile. "În actul normativ am inclus şi alte prevederi faţă de ceea ce prevede Directiva. Vom purta aceste discuţii, vom lăsa şi noi ceva, vor lăsa şi dânşii ceva, şi vom căuta ca actul normativ final să prevadă clauze în folosul consumatorilor, în plus faţă de ceea ce prevede Directiva", a spus Cerbulescu, după o dezbatere organizată de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România cu ocazia Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor. Mihai Meiu, director în cadrul ANPC, a explicat că extinderea prevederilor inclusiv la contractele aflate în derulare a fost realizată întrucât peste 90% dintre contractele de credit sunt deja în portofoliul băncilor. "Băncile dispun de 90 de zile pentru modificarea contractelor de credite aflate în derulare. Am considerat că la contractele aflate în derulare trebuie aplicate condiţiile în vigoare, chiar dacă acestea au fost modificate pe parcursul perioadei de desfăşurare", a spus Meiu. El a arătat că în legislaţie se prevede ca, în cazul în care consumatorul nu semnează noile contracte, să se includă o acceptare tacită, dar cu condiţia expres precizată că în noile contracte să nu se includă decât modificările impuse de legislaţie, fără condiţii suplimentare comparativ cu contractul existent anterior. Meiu a explicat că ANPC reglementează doar relaţia creditor-persoană fizică. "Există anumite state în care în legislaţia de protecţie a consumatorilor sunt incluse IMM-urile. La noi nu există deocamdată această posibilitate, mai ales că la nivelul Comisiei Europene au fost discuţii mari pe această temă, iar cel puţin până acum nu s-a acceptat extinderea termenului de consumator", a mai spus oficialul ANPC. Proiectul de ordonanţă de urgenţă se aplică tuturor contractelor de credit, inclusiv creditelor ipotecare şi imobiliare, indiferent de valoarea totală a creditului, precum şi contractelor de leasing, care vor prelua majoritatea condiţiilor impuse în prezent de legislaţia românească în cazul creditelor de consum. Actul normativ va reglementa inclusiv informaţiile ce trebuie oferite consumatorilor în stadiu precontractual, informaţiile ce trebuie incluse în contractele de credit, precum şi în publicitatea aferentă. De asemenea, sunt reglementate aspecte referitoare la dobândă şi la comisioane, precum şi formula de calcul a dobânzii anuale efective. Ziua Internaţionalăa Protecţiei Consumatorului Anul acesta, conform calendarului realizat de Consumers International, tema Zilei Internaţionale a Protecţiei Consumatorului a fost la "Banii noştri, drepturile noastre", cu referire la serviciile financiare oferite consumatorilor - accesul la servicii financiare stabile, sigure şi corecte. România a adoptat, în august 1992, legea de bază în domeniul protecţiei consumatorilor - Ordonanţa Guvernului nr. 21/1992 - privind protecţia consumatorilor, cu modificările ulterioare, act normativ considerat piatra de temelie a acestui domeniu care consacră şi drepturile de bază: dreptul la protecţia vieţii, sănătăţii, securităţii, dreptul la protecţia intereselor economice, dreptul la informare, dreptul la educare, dreptul de acces neîngrădit la pieţele de produse şi servicii, dreptul la despăgubire, dreptul la reprezentare.