Preacinstire adusă Născătoarei de Dumnezeu la Catedrala Patriarhală

Un articol de: Diac. Vasile Robert Nechifor - 26 Decembrie 2022

Biserica Ortodoxă a rânduit cinstirea, în ziua următoare praznicului Naşterii Mântuitorului, a celei prin care Fiul veşnic al lui Dumnezeu S‑a făcut Fiul Omului, anume a „Preasfintei Stăpânei noastre de Dumnezeu Născătoare şi pururea Fecioarei Maria”. Şi la Catedrala Patriarhală a fost adus prinos de preacinstire Maicii Domnului în cadrul Sfintei Liturghii săvârşite de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop‑vicar patriarhal, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, slujitori ai sfântului lăcaş.

După citirea pasajelor evanghelice rânduite (Matei 2, 13‑23; 11, 27‑30), părintele arhidiacon Constantin Hurjui a lecturat, după rânduiala îndătinată, cuvântul pastoral adresat de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, cu prilejul praznicului Naşterii Domnului, intitulat „Naşterea lui Hristos uneşte cerul cu pământul”.

La finalul Sfintei Liturghii, Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul a adresat un cuvânt de binecuvântare în care a arătat motivul aşezării acestei sărbători în ziua următoare praznicului Naşterii Domnului. „Sărbătoarea de astăzi este strâns legată de praznicul de ieri, al Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos, pentru că Fiul lui Dumnezeu Cel veşnic Se face Om prin lucrarea Duhului Sfânt şi prin învoirea Maicii Domnului. De aceea, această taină a Întrupării Fiului lui Dumnezeu despre care ne vorbeşte Scriptura Vechiului Testament încă din Cartea Facerii (3, 15) se împlineşte acum pentru că această sămânţă a femeii este Fiul Maicii Domnului, Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Cel ce prin Întruparea, Pătimirile, moartea şi Învierea Sa a biruit robia păcatului şi a morţii şi ne‑a dăruit nouă, oamenilor, viaţa veşnică, pe care am pierdut‑o prin neascultarea primului om, Adam. De aceea, o cântare ne pune în faţă legătura dintre Maica Domnului şi această taină a Întrupării lui Dumnezeu în istorie: «Taina cea din veac ascunsă şi de îngeri neştiută, prin tine, Născătoare de Dumnezeu, celor de pe pământ S‑a arătat, Dumnezeu întrupându‑Se întru unire neamestecată». Astfel, Întruparea Mântuitorului a fost posibilă doar prin acordul Maicii Domnului, care, în momentul Bunei Vestiri, a acceptat această unică misiune. (...) Sfintele Evanghelii ne arată întotdeauna legătura strânsă dintre cinstirea Fiului lui Dumnezeu făcut Om şi cinstirea Preasfintei Sale Maici. De aceea, Biserica a hotărât ca această a doua zi de Crăciun să fie închinată Maicii Domnului, după cum a hotărât în 7 ianuarie ca, după praznicul Botezului Mântuitorului Hristos, să‑l cinstim pe Sfântul Ioan, Înaintemergătorul şi Botezătorul Domnului”, a spus Preasfinţia Sa.

În a doua parte a cuvântului, ierarhul a vorbit despre viaţa şi activitatea celor doi sfinţi pomeniţi în această zi, anume Sfântul Cuvios Nicodim de la Tismana şi Sfântul Ierarh Eftimie, Episcopul Sardelor.

Răspunsurile liturgice au fost oferite de membrii Coralei „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române, conduşi de părintele conf. univ. dr. Stelian Ionaşcu.