Presa franceză a intrat în era „ziarelor digitale” contra cost
Anul 2020 a fost atipic, dar nu catastrofal pentru presa franceză. Deși, per total, vânzările de ziare şi reviste au înregistrat o scădere uşoară, cotidianele naţionale au fost în creștere, stimulată de sectorul digital şi de nevoia de informare a cititorilor pe durata pandemiei, informează AFP.
Cu 1,9 miliarde de exemplare vândute (în format print şi digital) în 2020, cu un recul de -1,5% față de 2019, presa „s-a descurcat mai bine decât anticipau scenariile pesimiste”, a declarat directorul adjunct al „Alliance pour les Chiffres de la Presse et des Medias” (ACPM), Jean-Paul Dietsch, cu ocazia publicării unui raport despre tendinţele de pe piața media din Franța.
Este o scădere mai mică decât în 2019, când presa înregistra o cădere de 3,6% în raport cu anul 2018.
În opinia lui Dietsch, pandemia „a accelerat” cu doi sau trei ani tranziţia de la print spre on-line.
Cotidianele naţionale, „pioniere ale sectorului digital”, culeg roadele investiţiilor făcute, afirmă Jean-Paul Dietsch: ele au vândut în total 1,4 milioane de exemplare pe zi (+3,4%), din care mai mult de jumătate în versiuni PDF (782.000 de exemplare, +36%).
Cotidianul „Le Monde“ se poate lăuda cu o creştere spectaculoasă: +20,8%, cu peste 393.000 de exemplare vândute în medie în fiecare zi, dintre care 280.000 în versiuni digitale.
Ziarul „Liberation“ a înregistrat cea de-a doua creştere a tirajului, de 8,1%, cu 76.522 de exemplare vândute. Al doilea ziar la nivel naţional, cu un tiraj de 331.927 de exemplare, „Le Figaro“ a înregistrat şi el o creştere în 2020, dar de doar 1,2%.
În schimb, presa regională, mai puţin digitalizată, a înregistrat o scădere de 3,1% şi a ajuns la un tiraj zilnic de 3,6 milioane de exemplare. (C. Z.)