Prin labirintul lumii, de la copilărie la viaţa deplină
În 14 mai 2014, un raport al OMS bazat pe informaţiile furnizate din 109 ţări arată că cea mai răspândită dintre afecţiunile cu care se confruntă adolescenţii cu vârste cuprinse între 10 şi 19 ani este depresia1. Multe alte studii afirmă că în populaţia ţărilor în curs de dezvoltare şi a celor civilizate există o incidenţă mare a depresiei şi anxietăţii, dar şi a tulburărilor de atenţie.
Numeroase analize culturale sau sociale, oferite de psihologia socială sau sociologie, formulează observaţii preţioase privind schimbările majore în regimul de viaţă al persoanei şi al comunităţilor. Utilizarea dispozitivelor tehnice pe scară largă, în comunicare şi educaţie, în recreaţie şi muncă, dar şi avalanşa informaţiilor şi a ofertelor de divertisment au introdus comportamente şi practici noi. Deodată cu acestea, timpul cheltuit pentru relaţii interpersonale de calitate şi valorificarea terapeutică a mediului natural au scăzut semnificativ.
Câteva particularităţi nou-apărute ar putea fi uşor de evidenţiat.
Suprastimularea senzorială împiedică reflecţia de sine
Sub presiunea stimulilor introduşi în planul vieţii de marketing şi cultura mediatică, copiii şi tinerii trăiesc o viaţă suprasolicitată senzorial 2. În particular, obişnuinţa de a petrece un timp tot mai îndelungat în faţa micilor ecrane atrofiază „capacitatea de abstragere“ şi de înţelegere3. Concertele de muzică, filmele sau jocurile computerizate, experienţe la care copiii şi tinerii nu lipsesc, manipulând tot mai rafinat sunetul şi imaginea, produc mutaţii în procesele de receptare a realităţii.
Aprecieri de acest fel capătă mai multă relevanţă, dacă ţinem seama de faptul că multe particularităţi ale persoanei se decid în fragedă copilărie. Jocul video şi divertismentul tv, experiate repetat şi prelungit, schimbă obişnuinţele, ocupând timpul destinat relaţiilor interpersonale sau întâlnirii cu natura. Datele medicale arată că efectele sunt nocive. Experienţele senzoriale intense diminuează dispoziţia spre reflecţie de sine4, iar vârsta e decisivă, pentru că formarea traseelor neuronale şi configurarea ariilor cerebrale sunt mai rapide în copilărie5.
Situaţia aceasta e agravată şi de politicile de marketing. Pentru a cuceri atenţia publicului, reclamele erotizează obiectele6. Şi stimuli pregătiţi în acest fel modifică activitatea cerebrală. Anumite arii corticale (cum este nucleus accumbens, strâns legat de plăcerea recompensei) sunt mai active, ceea ce face ca persoana să resimtă intens dorinţa de a primi o recompensă şi impulsul de a acţiona7.
Data-smog şi multitaskingul diminuează puterea atenţiei
Ambientul cultural în care copiii şi tinerii trăiesc astăzi provoacă şi limitele capacităţilor noastre de prelucrare a informaţiei. Avem parte deja de o „supraabundenţă de informaţii de slabă calitate“, „denumită data-smog“, în condiţiile unor „limite clare în procesare“8. În legătură cu aceasta, studiile au constatat că supraexpunerea la un flux de informaţii e mai degrabă inamicul atenţiei decât antrenorul ei9.
Multiplicarea dorinţelor slăbeşte voinţa
Explorările psihologiei arată că, pentru copii şi tineri, întreg contextul vieţii cotidiene reprezintă un câmp de permanentă exercitare a voinţei. Ei au parte azi, în faţa vitrinelor colorate, de numeroase situaţii în care trebuie să aleagă, să refuze sau să fie nevoiţi să amâne împlinirea unei dorinţe. Diversificarea ofertelor, caracteristică a societăţii de consum, multiplică dorinţele. Mai departe însă, situaţiile în care avem de ales între diverse sortimente de produse sau programe, între ofertele de divertisment, opţiuni financiar-bancare şi profesionale, consumă voinţa10. Cercetările arată că situaţiile deliberative slăbesc resursele volitive11, conducând la o oboseală a voinţei, o stare numită epuizarea eului12. În felul acesta, se explică de ce multiplicarea dorinţelor reprezintă o cauză a nefericirii şi nicidecum rezultatul ei13.
Mediul concurenţial descurajează compasiunea
Nici mediul şcolar nu este protejat de răsturnările axiologice ale prezentului. Presiunea concurenţei, specifică mediului economic, a pătruns în plan social, în rândul persoanelor angajate, dar se face simţită azi tot mai mult şi în mediul şcolar, prin întreceri şi recompense. Însă cultivarea competiţiei şi a comparaţiei, prin concursuri şcolare, prin sarcini şi evaluări individuale, descurajează dispoziţia pentru compasiune.
Consumerismul slăbeşte disponibilitatea pentru contemplaţie
Efectele nu se opresc aici. Economizarea tot mai extinsă şi mai amplă a vieţii omeneşti mută motivaţiile intrinseci şi ţinta devenirii interioare a copiilor şi tinerilor în plan social. Jucăriile scumpe, articolele vestimentare de notorietate, gratificaţiile băneşti, profesiile bine remunerate, accesul la lucruri, servicii şi distracţii de lux constituie înţelesul cel mai des vehiculat al vieţii împlinite, pentru generaţiile tinere. Cu toate acestea, studiile arată că fixaţia fericirii îi face pe oameni nefericiţi14. Şi, cum era de aşteptat, un comportament consumerist, fără experienţe care să contrabalanseze, diminuează dispoziţiile contemplative.
Pe de altă parte, înţelegerea lui a fi prin a avea reprezintă indiciul unei schimbări sociale de fond, care anunţă o nouă înţelegere a vieţii, prin bunăstare şi consumerism.
Absenţa ataşamentului interpersonal afectează sănătatea
Toate aceste situaţii de viaţă existente în contextul mai larg al lumii de azi împovărează strădaniile ce urmăresc edificarea vieţii tinerilor. Pe lângă acestea, viaţa în familie şi activitatea şcolară, două dintre dimensiunile cele mai importante ale devenirii tinerilor, sunt şi ele provocate de întreaga dinamică a lumii.
În privinţa vieţii de familie, studii recente au scos la iveală, de exemplu, mutaţii în configurarea relaţiilor interpersonale, care produc numeroase consecinţe chiar în zilele noastre. Într-o lume în care părinţii sunt tot mai ocupaţi profesional, copiii şi tinerii au parte de experienţe interpersonale tot mai sărace, chiar în familiile lor, iar situaţia aceasta are numeroase efecte. De mai bine de 20 de ani medicina comportamentală a arătat, prin studii ample, că ataşamentul şi căldura relaţiilor de familie influenţează sănătatea, dispoziţiile şi maniera de raportare la viaţă.15
Inteligenţa emoţională - înţelegere de sine şi comunicare adecvată cu semenii
Toate aceste aspecte problematice pot constitui suficiente motive pentru o schimbare majoră în abordarea educaţiei. Actualele programe şcolare, cu puţine excepţii, accentuează mult dezvoltarea inteligenţei de calcul (IQ, cu diversele ei versiuni), adică reproducerea conţinuturilor şi algoritmilor, dezvoltarea unei gândiri analitice, abstracte. Însă aceste eforturi produc o standardizare cognitivă, utilă în activităţile profesionale, dar insuficientă în provocările diverse ale vieţii de zi cu zi. Încât, pentru reuşita în viaţă, multe alte aspecte ar trebui să intre în discuţie.
O dimensiune importantă, evidenţiată de psihologie de multă vreme, e inteligenţa emoţională. Dincolo de numeroasele definiţii pe care le-a primit, inteligenţa emoţională vizează deopotrivă planul intrapersonal şi interpersonal. Ea cuprinde putinţele persoanei de a se cunoaşte şi de a se exprima pe sine, de a comunica gândurile şi sentimentele ei, într-un mod adecvat, putinţa de a lupta cu propriile slăbiciuni. Cealaltă dimensiune a vieţii emoţionale vizează raporturile cu ceilalţi: cât de bine decodificăm exprimările celorlalţi, mesajele şi intenţiile lor, şi cât de bine ştim să adaptăm răspunsul nostru la cerinţele lor, punând în mesaj şi partea de răspuns care ne reprezintă.
Multe studii arată că o viaţă împlinită, o familie armonioasă, cultivarea unor prietenii cu relaţii de calitate nu ţin de coeficientul de inteligenţă de calcul, de memorie sau de însuşirea unor algoritmi. În cazul acesta, priceperea matematică şi multe dintre capacităţile cognitive cultivate în şcoala tradiţională intră în umbra experienţelor emoţionale.
Dar cât din educaţia şcolară sau din experienţele de familie urmăreşte dezvoltarea acestor faţete ale personalităţii?
Inteligenţe multiple - o radiografie mai bună a puterilor omeneşti
Însă explorarea ştiinţelor şi reflecţia pe marginea datelor relevante pentru educaţie au mers mai departe. Dincolo de aspectele inteligenţei emoţionale, radiografia adâncurilor scoate la iveală şi alte dimensiuni ale vieţii personale. Un model propus de Howard Garder include, pe lângă cele două forme prezentate anterior, alte câteva tipuri de inteligenţă: logico-matematică, lingvistică, spaţială, muzicală, kinestezică, naturalistă16.
Modelul deschide mult câmpul educaţiei, evidenţiind alte faţete ale dezvoltării copilului pe care ar trebui să nu le neglijăm. Fiecare din aceste forme de inteligenţă poate constitui un obiectiv excelent de organizare a programelor şcolare destinate copiilor şi tinerilor pentru o dezvoltare armonioasă.
Inteligenţa spirituală - dimensiunea edificatoare a vieţii
Analize şi studii apărute în ultimul deceniu scot la iveală faptul că ar trebui luată în considerare şi dimensiunea spirituală a vieţii. Dacă inteligenţa, în accepţiunea ei cea mai largă, este înţeleasă drept capacitatea de a rezolva probleme, inteligenţa spirituală ar fi, în acest caz, capacitatea de a găsi o soluţionare adecvată problemelor de ordin spiritual, care ţin de sensul existenţei, de valorile care inspiră munca şi viaţa omului17.
Psihologii pun, în această analiză a dimensiunii spirituale a vieţii, capacitatea de a semnifica spiritual întâmplările cotidiene, capacitatea de dăruire, disponibilitatea de a resimţi recunoştinţa pentru binele primit, compasiunea pentru cei săraci, bunătatea arătată fiecărui semen, putinţa stărilor contemplative18. Prin acestea, psihologia evidenţiază că, dincolo de toate celelalte forme de inteligenţă, în om, copil sau adolescent, adult sau în vârstă, există o dimensiune a vieţii ce poate fi cultivată, şi care se deschide, către lucrarea virtuţilor, către întrevederea sensului vieţii şi al suferinţei, pentru descoperirea inestimabilă a semenilor săi. Inteligenţa spirituală vizează şi capacitatea de a ne însuşi o privire panoramică, o perspectivă largă în înţelegerea lumii, care facilitează eliberarea din captivitatea lucrurilor şi o emoţionalitate pozitivă.
Cercetările neuroştiinţelor confirmă realitatea dimensiunii spirituale a vieţii. Persoanele încurajate să gândească la un nivel înalt, prin judecăţi abstracte şi cuprinzătoare, îşi sporesc autocontrolul. Dimpotrivă, centrarea îngustă, concretă, de tipul aici şi acum - indicată adesea de reclamele publicitare - acţionează împotriva autocontrolului. Chestiunea este semnificativă, dacă ţinem seama de faptul că autocontrolul e strâns legat de conştiinţa de sine19. Alte rezultate arată că experienţele religioase în ansamblul lor cultivă autocontrolul. Viaţa religioasă întăreşte voinţa, persoanele expuse chiar şi subliminal la cuvinte precum Dumnezeu sau Biblie dovedind o rezistenţă mai mare la tentaţii, în timp ce rugăciunile şi slujbele religioase sunt resimţite ca un fel de antrenament al autocontrolului20. Numeroase alte cercetări susţin importanţa cultivării spirituale a vieţii în rândul copiilor şi tinerilor, evidenţiind cum întrajutorarea şi rugăciunea determină dispoziţia generală, păstrarea memoriei şi a bunei-dispoziţii, a serenităţii şi rezilienţei. Pe de altă parte, experienţa vieţii duhovniceşti promovează o cultură a generozităţii21, o educaţie orientată spre virtuţi şi o formare pentru viaţă22.
Educaţie prin iubire, pentru viaţa deplină
Din perspectivă teologică, inteligenţa spirituală exprimă adevărul că omul este o fiinţă spirituală, creat după Chipul lui Dumnezeu, după Chipul Fiului. De aceea, omul se împlineşte prin viaţa duhovnicească, în comuniune cu El. Spaţiul eclesial, viaţa Bisericii reprezintă locul unei vieţuiri autentice, universul Tainelor şi simbolurilor capabile să îl lege pe tânăr de strămoşii lui, de neamul său, dar şi de congenerii săi, şi de cei ce vor veni. În această viaţă, trăită tot mai mult în El, ajungem capabili de o cuprindere largă, în stare să întrevadă sensurile vieţii şi rostul virtuţilor şi în stare să înfăptuiască tot ceea ce e bun în stare de jertfă, din iubirea pentru Dumnezeu şi pentru semeni.
De aceea, împlinirea dezideratului educaţiei nu ţine doar de însuşirea unei profesii sau de dobândirea succesului social. Pentru că, în ultimă instanţă, întrebările copilului şi căutările tânărului trec dincolo de lumea aceasta, prin interogaţii din ce în ce mai ample, care ajung să pună în chestiune viaţa însăşi, moartea şi iubirea, exprimând prin aceasta nevoi tot mai esenţiale, care depăşesc toate răspunsurile pe care le-ar putea oferi ştiinţa sau filosofia. Sunt expresiile vii ale căutării vieţii depline, care nu constă în cunoştinţe şi nici nu se mulţumeşte cu bunăstare, ci e primită de la Cineva care o are din veşnicie, în mod deplin.
Note: 1 ‑Cf. WHO calls for stronger focus on adolescent health, online: http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2014/focus-adolescent-health/en/.
2 ‑Cf. Steven Connor, Cultura postmodernă. O introducere în teoriile contemporane, Editura Meridiane, Bucureşti, 1999, p. 287.
3 ‑Giovanni Sartori, Homo videns. Imbecilizarea prin televiziune şi post-gândirea, Editura Humanitas, Bucureşti, 2005 p. 34.
4 ‑Cf. Ilan I. Goldberg, Michal Harel and Rafael Malach, „When the Brain Loses Its Self: Prefrontal Inactivation during Sensorimotor Processing“, în rev. Neuron; apr. 2006, vol. 50, nr. 2, pp. 329-339.
5 ‑Cf. Nicolas Franck, Antrenaţi-vă şi protejaţi-vă creierul. Mai multă vitalitate cerebrală, traducere din franceză de Adriana Steriopol, Editura Trei, Bucureşti, 2014, pp. 27-29.
6 ‑François Brunel, Fericirea ca obligaţie. Eseu despre standardizarea prin publicitate, traducere Costin Popescu, Editura Trei, 1996.
7 ‑Cf. Roy F. Baumeister, John Tierney, Voinţa. Cum să-ţi redescoperi cea mai mare putere interioară, Editura Paralela 45, Bucureşti, 2012, p. 112.
8 ‑Cf. Complexity and Information Lead to Decreasing Control“, Free University of Brussels, 2002 (draft pentru The Information Society) apud Andrew Weil, Fericirea spontană, traducere din limba engleză de Iustina Cojocaru, Editura Curtea Veche, 2013, p. 247.
9 ‑Cf. Rick Hanson, Richard Mendius, Creierul lui Buddha. Neuroştiinţa fericirii, iubirii şi înţelepciunii, Editura Paralela 45, Bucureşti, 2011.
10 ‑Cf. Roy F. Baumeister, John Tierney, Vointa. Cum să-ţi redescoperi cea mai mare putere interioară, Editura Paralela 45, Bucureşti, 2012, p. 112.
11 Cf. ibidem.
12 ‑Conceptul este introdus de Roy F. Baumeister în op. cit., p. 33.
13 ‑Cf. Andrew Weil, Fericirea spontană, traducere din limba engleză de Iustina Cojocaru, Editura Curtea Veche, 2013, p. 249.
14 Cf. ibidem.
15 ‑Cf. Dr. Dean Ornish, (Universitatea California, San Francisco), Dragoste şi supravieţuire, Ed. Curtea Veche, Bucureşti, 2008.
16 ‑Cf. Howard Gardner, Inteligente multiple, Editura Sigma, 2006.
17 ‑Cf. B. Hyde, „The plausibility of Spiritual Intelligence“, în rev. International Journal of Childrenâs Spirituality, vol. 9, nr. 1, aprilie 2004, pp. 39-52.
18 ‑Cf. Robert Emmons, „Is Spirituality an Inteligence? Motivation, Cognition and the Psychology of Ultimate Concern“, în rev. The International Journal for The Psychology of Religion, nr. 10, pp. 3-26, 2000.
19 ‑Cf. Roy J. Baumeister, op. cit., p. 119.
20 Cf. ibidem, pp. 186-187.
21 ‑Conceptul este folosit în cercetările Fundaţiei John Templeton cu care colaborăm de mai mulţi ani (vezi: http://www.templeton.org/what-we-fund/grants/promoting-a-culture-of-generosity-part-ii-the-philanthropy-channel).
22 ‑„Învăţând pentru viaţă“ este numele unui program ce se desfăşoară în Marea Britanie, cu participarea Guvernului, în colaborare cu Fundaţia John Templeton, SUA (vezi: http: //www. learningforlife.org.uk/)