Publicitatea la produse farmaceutice, reglementată
Excesul de reclamă la medicamente, mai ales la radio şi televiziune, a dus la reacţii ale autorităţilor, organizaţiilor profesionale şi reprezentanţilor pacienţilor care cer reglementări stricte ale publicităţii în acest domeniu, pentru protejarea pacienţilor şi utilizarea în siguranţă a medicamentelor. În fiecare zi, spoturile industriei farmaceutice cumulează 23 de ore, pe cele 60 de canale media din România.
Reglementările privind promovarea medicamentelor prin intermediul publicităţii sunt mai mult decât necesare, întrucât garantează corectitudinea informaţiilor referitoare la utilizare, beneficii, dar şi costuri, au punctat participanţii la un eveniment pe tema publicităţii medicamentelor, desfășurat zilele acestea. Potrivit unei analize, citată de paginademedia.ro, din 1 ianuarie și până la 30 septembrie 2016, românii au văzut peste 1.571 milioane de spoturi la medicamente, farmacii, clinici și dispozitive medicale. Cele mai promovate doctorii sunt cele de răceală și gripă și cele de digestie - aflate în legătură directă cu publicitatea la mâncare, urmate de pilulele împotriva durerii.
La fel de promovate sunt și medicamentele pentru copii, în cazul cărora publicitatea a crescut, depășind medicamentele cardio-vasculare ca număr de spoturi într-o perioadă de nouă luni. În condițiile acestei avalanşe de reclame, promovarea medicamentelor trebuie să fie reglementată în mod adecvat, să fie echilibrată şi susţinută în mod corespunzător de surse de informaţii complete şi validate ştiinţific şi în acelaşi timp să fie bine înţeleasă influenţa potenţială asupra deciziei de tratament, asupra rezultatelor şi costurilor, susțin reprezentanți ai pacienților, dar și autorități.
În cadrul aceleiași conferințe s-a subliniat faptul că scopul reglementărilor din publicitatea medicamentelor este de a se încuraja utilizarea raţională a medicamentelor, prin prezentarea lor obiectivă şi fără a le exagera proprietăţile, promovarea corectă, în acord cu informaţiile din prospectul produsului, precum şi de a asigura că publicitatea medicamentelor nu este înşelătoare.
Promovarea medicamentelor prin media vizează ca public oameni de toate categoriile, dar și profesionişti din domeniul sănătăţii. Include, de asemenea, vizite ale reprezentanţilor medicali la prescriptori, furnizarea de mostre, sponsorizarea de întâlniri promoţionale pentru profesioniştii din domeniu şi, în general, orice formă de promovare destinată să stimuleze prescrierea, distribuirea, vânzarea sau consumul de medicamente.
Promovarea medicamentelor este reglementată diferit în fiecare ţară, dar este guvernată de aceleaşi principii. Aceasta trebuie făcută în mod responsabil, etic şi la cel mai înalt standard, pentru a se asigura utilizarea în siguranţă a medicamentelor, indiferent de modul lor de eliberare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
La eveniment au participat consilierul de stat la Departamentul de sănătate publică al Administraţiei Prezidenţiale, conf. dr. Diana Păun, preşedintele Comisiei pentru sănătate din Senat, Laszlo Attila, reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, CNAS, Colegiului Farmaciştilor, reprezentanţi ai altor autorităţi, ai companiilor farmaceutice şi ai farmaciilor, medici şi reprezentanţi ai pacienţilor.