România se află pe locul 13 în topul poluatorilor din Europa
▲ Pe primele locuri se află Germania (356 de milioane de tone), Marea Britanie (212 milioane de tone) şi Polonia (166 de milioane de tone) ▲ În România probleme mai mari referitor la poluare sunt în zona Drobeta, din Mehedinţi ▲ Constructorii auto europeni au făcut progrese limitate în 2006 la capitolul reducerea emisiilor poluante ▲
România se situează pe locul 13 în topul poluatorilor din Europa, cu 34,5 milioane de tone de CO2 emise pe an. Pe primele locuri se află Germania (356 de milioane de tone), Marea Britanie (212 milioane de tone) şi Polonia (166 de milioane de tone). La nivel mondial, România se află pe locul 33. Cel mai mare poluator al lumii sunt Statele Unite ale Americii, cu 2,79 miliarde de tone de CO2 pe an, urmate de China (2,68 milioane de tone) şi Rusia (661 de milioane de tone). Aceste date se află pe pagina de internet carma.org, pe care se poate verifica ce cantitate de CO2 emite fiecare stat. Pe pagină sunt publicate date despre 50.000 de electrocentrale de pe glob. Oricine se poate convinge cât gaz emite în atmosferă electrocentrala din regiunea unde locuieşte. Vizitatorii pot vedea pe site date despre emisiile de dioxid de carbon din anul 2000, din prezent şi prognoze. Probleme mari la Drobeta Pe pagina Carma se găsesc hărţi ale producătorilor mari şi mici de energie, marcaţi cu cerculeţe: cele roşii înseamnă că electrocentrala poluează puternic, emite mai multe impurităţi decât energia pe care o produce. Cele verzi simbolizează electrocentralele care nu poluează. Între acestea sunt culorile portocaliu, galben şi albastru, care semnifică stadii medii de poluare. România este marcată cu o bulină albastră, dar electrocentrala Drobeta CPL din judeţul Mehedinţi este însemnată cu o bulină roşie. Site-ul www.carma.org oferă cea mai detaliată şi cuprinzătoare bază de date despre rezultatele producţiei de electricitate. Emisiile din sectorul energetic reprezintă 25% din totalul acestora la nivel global şi principala cauză a încălzirii globale. Carma aparţine Centrului pentru dezvoltare globală, un think tank independent, cu sediul la Washington. Reprezentanţii lui menţionează că baza de date este menită să-i forţeze pe cei mai mari poluatori să modernizeze electrocentralele. Dr. David Wheeler, care conduce acţiunea, afirmă că forţa opiniei publice a forţat nu o dată unităţile industriale să reducă emisia de gaze dăunătoare. Franţa, împotriva planurilor Germaniei Franţa s-a opus, miercuri, planurilor autorităţilor germane de a favoriza autoturismele mai grele în noua legislaţie europeană referitoare la consumul de combustibil, de teamă ca nu cumva această măsură să conducă la scoaterea de pe piaţă a modelelor mai mici, se arată într-un articol publicat, joi, în cotidianul „Financial Times“. Comisia Europeană urmează să prezinte, luna viitoare, propunerile sale referitoare la reducerea cu 25% a emisiilor de dioxid carbon ale autoturismelor noi până în 2012. Ministrul francez al Mediului, Jean-Louis Borloo, a prezentat, joi, o serie de date care arată că diferenţele dintre producătorii francezi şi cei germani au crescut şi mai mult anul trecut. În timp ce constructorii auto francezi şi-au redus emisiile cu 1,9 procente, rivalii lor germani au înregistrat o creştere de 0,6 procente. „Nimic nu justifică dreptul de a polua mai mult pentru un cumpărător al unui autovehicul mai mare. În virtutea principiului «poluatorul plăteşte», cei care au cele mai mari emisii poluante ar trebui să facă cele mai mari progrese“, a declarat Jean-Louis Borloo. Potrivit acestuia, Italia, România şi Spania (care produc şi ele modele de autoturisme mici) alături de Slovenia, se vor alătura Franţei şi vor bloca orice legislaţie pe care o consideră incorectă. Progrese limitate pentru reducerea poluării Potrivit datelor prezentate de „Transport and Environment“, un grup de lobby pentru protecţia mediului, constructorii auto europeni au făcut progrese limitate în 2006 la capitolul reducerea emisiilor poluante. În timp ce Asociaţia Constructorilor Europeni de Automobile a rămas în continuare la 160 g/km, constructorii auto japonezi au coborât de la 166 la 161 g/km, iar constructorii auto sud-coreeni au reuşit să-şi reducă emisiile poluante de la 167 la 164 g/km. În rândul constructorilor auto europeni, grupul francez PSA Peugeot Citroën este în fruntea listei la capitolul eficienţă, cu 142 g/km, în fruntea rivalilor italieni de la Fiat cu 144 g/km şi a grupului francez Renault cu 147 g/km. La polul opus se situează constructorul auto german DaimlerChrysler cu 188 g/km.