Sărăcia şi consumul de substanţe, printre cauzele abandonului şcolar
Sărăcia, ignoranţa, neglijenţa, consumul de substanţe sunt doar câteva pete care definesc radiografia abandonului şcolar la nivel naţional, afirmă Cristina Chiriac, preşedinta Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF). Diminuarea fenomenului este posibilă printr-o bună colaborare între guvernanţi, autorităţile locale, profesori, părinţi şi mediul de afaceri. Ministerul Educaţiei (ME) a anunţat o alocare financiară de 265 de milioane de euro pentru proiecte al căror obiectiv este diminuarea abandonului şcolar.
Dezbaterile „Pactul pentru tineri”, eveniment desfăşurat la Deva, au atins în special problema abandonului şcolar, iar cu această ocazie au fost evaluate eforturile locale de reducere a intensităţii fenomenului. Autorităţile responsabile au avertizat asupra pericolului consumului de droguri de către minori, realitate care impune derularea unor campanii de prevenţie în şcoli, conform unui comunicat al CONAF, citat de Agerpres. „De la Bucureşti lucrurile par altfel, mult mai luminoase. Când ajungi, însă, în teritoriu, abia atunci descoperi România adevărată. Ştiu şi înţeleg că aşteptările sunt imense, la fel ca şi eforturile pe care echipa proiectului «Pactul pentru tineri» le face, şi tocmai de aceea apreciez enorm implicarea, dedicarea şi deschiderea celor care au pus umărul în acest proiect. (...) Este clar că ne trebuie soluţii integrate pentru o problematică atât de complexă, însă există şi soluţii punctuale, ca de exemplu scoaterea din sertar a legii consimţământului, pentru a proteja copiii abuzaţi, lege care va ajuta şi la scăderea numărului mamelor minore”, a precizat Cristina Chiriac, preşedinta CONAF.
Prezent la dezbatere, Marius Budăi, ministrul muncii şi solidarităţii sociale, a apreciat că parteneriatul care implică mediul privat poate oferi tinerilor oportunităţi de pregătire în meserii de care societatea are nevoie: „Abandonul şcolar este o problemă în care trebuie să ne implicăm, inclusiv din perspectiva venitului minim de incluziune, care vizează cu prioritate persoanele aflate în situaţii vulnerabile. Copiii trebuie îndrumaţi în carieră, avem nevoie de accentuarea învăţământului tehnologic, dar şi a celui dual. Trebuie să arătăm copiilor din România că există şi alte meserii, nu doar cea de IT-ist, care să le asigure dezvoltarea”.
La rândul său, Antoneta-Georgina Bolchiş, secretar de stat în ME, a menţionat că abandonul şcolar are cauze multiple, atât sociale, cât şi psihologice şi pedagogice, iar Ministerul Educaţiei face eforturi pentru a spori atractivitatea şcolii şi a oferi sprijin elevilor aflaţi în situaţii vulnerabile.
Săptămâna aceasta, reprezentanţii ME au anunţat lansarea în consultare a Ghidului solicitantului pentru Programul Naţional pentru Reducerea Abandonului Şcolar, prin care unităţile de învăţământ preuniversitar de stat pot obţine granturi care să conducă la diminuarea riscului de abandon şcolar. Alocarea financiară este de 265 de milioane de euro, printre activităţile eligibile numărându-se „lucrări de amenajare minore” şi „achiziţionarea de bunuri”.
Observaţiile şi recomandările referitoare la Ghidul solicitantului pot fi depuse în perioada 22-28 martie 2023. (O. N.)