Sfaturi practice în Biserică: Cântările din perioada Triodului
Prima săptămână a Postului Mare este consacrată unei intense pregătiri duhovniceşti, dar unei reţineri de la cele ale mâncării. Slujbele din această săptămână sprijină o astfel de strădanie. Creştinii, în această perioadă, trebuie să se silească să devină asemeni monahilor, consacrându-se în exclusivitate postului şi rugăciunii. De aceea, textele slujbelor din Triod vorbesc despre necesitatea completării postului trupesc cu postul duhovnicesc. Armele de luptă ale creştinului sunt acum: "strălucirea dragostei, fulgerul rugăciunii, sfinţenia curăţiei, tăria bărbăţiei" (Triod). Plânsul pentru păcate devine un alt mijloc al curăţirii: "Dă-mi Hristoase ploi de lacrimi… ca să-mi spăl întinăciunea cea din pofte şi să mă dau Ţie curăţit, când vei veni din cer ca judecător" (Triod).
Nu lipsesc din textele din Triod nici îndemnurile practice de vieţuire: "Postul cel adevărat este înstrăinarea de răutăţi, înfrânarea limbii, lepădarea mâniei, depărtarea de pofte, de clevetire, de minciună şi de jurământul cel mincinos" (Triod). Iar în altă parte auzim: "Să nu săvârşim postul numai cu părăsirea mâncărurilor, ci cu înstrăinarea de toată patima cea pământească, ca robind trupul care tiraneşte stă împotriva noastră, vrednici să ne facem împărtăşirii… Fiului lui Dumnezeu…; la înălţime ridicându-ne, întru bucuria virtuţilor şi cu desfătarea faptelor noastre celor alese, bucurând pe Iubitorul de oameni" (Triod). Perioada Postului Mare era în vechime perioada de pregătire a catehumenilor pentru primirea Sfântului Botez. Tocmai de aceea, Postul Paştilor are un pronunţat caracter învăţătoresc. Lecturile biblice din Vechiul Testament nu lipsesc de la Vecernia nici unei zile, până la sfârşitul postului. Încep acum în prima săptămână lecturile din cartea Facerii şi a Pildelor lui Solomon. Ele evidenţiază tocmai acest caracter pedagogic al postului, învăţându-i pe creştini Sfânta Scriptură. O caracteristică specifică a acestei săptămâni o constituie citirea la Pavecerniţă, de luni până joi, a Canonului celui Mare al Sfântului Andrei Criteanul, împărţit în patru părţi, câte o parte pentru fiecare zi. Aceasta, deoarece în cadrul slujbelor acestei săptămâni se insistă mai mult decât în cealaltă perioadă a Postului Mare asupra pocăinţei, or, acest canon dezvoltă o adevărată teologie a pocăinţei.