Sfaturi practice în biserică: Momentul culminant al nopţii sfinte a Paştilor
Cunoaştem cu toţii bucuria generală a primirii Sfintei Lumini în noaptea Sfintelor Paşti, la slujbele săvârşite în curţile bisericilor şi mănăstirilor, devenite adesea neîncăpătoare. Însă puţini ştiu că primirea Luminii nu înseamnă participare deplină la miracolul Învierii, chiar dacă ascultăm citirea textului Evangheliei şi cântăm "Hristos a înviat!".
Lumina este doar fereastra ce ne deschide calea spre Înviere. Purtată în mâini, ea ne călăuzeşte paşii în biserică, pentru a intra în comuniune de taină cu Hristos, Cel Ce ni se dăruieşte tuturor din Potirul Sfintei Euharistii, la Sfânta şi Dumnezeiasca Liturghie. Acum, în noaptea Paştilor, simţim mai puternic decât oricând prezenţa în noi a Trupului înviat al lui Hristos, transfigurat întru slavă, temelie a propovăduirii învierii noastre. Sfântul Apostol Pavel condiţionează rezultatul misionar al predicii Sale de miracolul învierii: Dacă Hristos n-ar fi înviat, zadarnică ar fi şi credinţa voastră, şi propovăduirea noastră (I Corinteni 15, 14). Lumina Sfântă de Paşti este iradierea harului lui Hristos, care ne conduce la El, Cel Ce este Lumina lumii (Ioan 8, 12). Cei ce pleacă de la Biserică fără a participa la Liturghie se aseamănă celor care ascund lumina sub obroc (Luca 11, 33), iar cei ce intră în comuniune cu Hristos îşi umplu de har casele sufletelor lor (Matei 5, 15). De aceea, momentul culminant al nopţii Paştilor este primirea Sfintei Euharistii, pentru care creştinul este dator a se pregăti din vreme. Este bine să se fi spovedit pe îndelete mai dinainte, iar acum, în Săptămâna Mare, să-şi mărturisească doar păcatele recent săvârşite, pentru a nu încărca programul foarte aglomerat al slujitorilor altarului. Primirea lui Hristos din Potirul euharistic al Învierii, în stare de comuniune deplină, nu poate fi suplinită prin nimic. Nici Sfânta Lumină, nici pâinea binecuvântată, stropită cu vin şi cu agheazmă, numită în popor "paşti", nu-L înlocuiesc pe Hristos, ci sunt doar căi care trebuie să ne conducă la El. Este condamnabilă practica unora, care-şi zic creştini, de a veni doar la ceremonia Luminii sau pentru a gusta "paşti", desconsiderând Liturghia sau, mai grav, participând în timpul nopţii pascale, când preoţii fac Sfânta Jertfă în biserici, la petreceri lumeşti