Sfinții Apostoli Petru și Pavel, sărbătoriți la Catedrala Patriarhală
De sărbătoarea Sfinților Apostoli Petru și Pavel, Sfânta Liturghie a fost săvârșită la Catedrala Patriarhală de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, împreună cu Preasfințitul Părinte Ieronim Sinaitul, Episcop-vicar patriarhal, și Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureștilor, înconjurați de un sobor de preoți și diaconi. În cuvântul de învățătură rostit după citirea pericopei evanghelice, Preafericirea Sa a arătat că cei doi corifei ai apostolilor, prăznuiți sâmbătă, sunt învățători ai credinței, ai pocăinței și ai misiunii Bisericii în lume.
După citirea Sfintei Evanghelii, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învățătură în care a amintit că Sfinții Petru și Pavel, deși au fost doi oameni diferiți - unul pescar și celălalt învățător de Lege -, amândoi au fost chemați de Mântuitorul Iisus Hristos să vestească aceeași Evanghelie a mântuirii lumi.
„Acești doi corifei sau mai mari ai apostolilor sunt oameni foarte diferiți. Sunt evrei, dar diferiți ca loc de naștere, ca mediu cultural în care s-au format, și diferiți ca pregătire profesională. Sfântul Apostol Pavel era rabin, învățător de Lege, era profesor de științe biblice, cum am spune astăzi. Dar școala rabinică însemna nu doar pregătire teoretică și practică. Fiecare trebuia să învețe și o meserie, ca atunci când era în situații dificile să-și poată câștiga existența printr-o lucrare practică. Astfel, Sfântul Pavel știa să împletească, să confecționeze corturi. Era împletitor de corturi, pe care le vindea și câștiga un bănuț atunci când avea nevoie de susținere. Sfântul Apostol Pavel era un om învățat, cunoștea nu numai ebraică, ci și greacă și obținuse titlul de cetățean roman, ceea ce era un lucru deosebit, pentru că un cetățean roman nu putea fi condamnat la moarte decât de către împărat și el a folosit acest privilegiu mai târziu. Sfinții Apostoli Petru și Pavel, deși sunt diferiți, totuși ei sunt chemați la aceeași misiune de Mântuitorul Iisus Hristos, de a face cunoscută Evanghelia mântuirii evreilor și popoarelor păgâne”, a explicat Patriarhul României.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a arătat că cei doi apostoli au fost uniți de aceeași credință în Iisus Hristos și deosebit zel misionar.
„Acești doi ucenici au trei lucruri în comun. În primul rând, ambii sunt evrei, în al doilea rând ambii sunt misionari și în al treilea rând ei sunt mucenici. Dar, pe lângă aceste aspecte de co-incidență care nu depind de voia lor, ei au mari virtuți comune. Mărturisesc dreapta credință, adică propovăduirea dumnezeirii lui Iisus Hristos, și anume că Iisus din Nazaret nu este fiul unui dulgher, ci este Fiul veșnic al lui Dumnezeu, Care din iubire pentru oameni și pentru mântuirea lor S-a făcut Om. S-a întrupat de la Duhul Sfânt și din Fecioara Maria și S-a făcut om. Sfântul Apostol Pavel spune, în Epistola către Coloseni, în capitolul 2, că în Iisus Hristos locuiește trupește toată plinătatea dumnezeirii, iar în prima Epistolă către Timotei spune că mare este taina dreptei credințe, a evlaviei, sau a creștinătății: «Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, S-a propovăduit între neamuri, a fost crezut în lume și S-a înălțat întru slavă». Dumnezeu S-a arătat în trup, în Iisus Hristos. Ambii Apostoli au iubire jertfelnică pentru Hristos, deci Îl mărturisesc până la moarte. De aceea, au murit amândoi martiri sau mucenici”, a spus Preafericirea Sa.
Trăitori și dascăli ai pocăinței
Cei doi Apostoli sunt pentru lumea de zi și învățători ai pocăinței sincere care schimbă inima și modul de viețuire al omului.
„Învățăm de la acești doi Apostoli o mare virtute comună pentru că au fost trăitori și dascăli ai pocăinței. Sfântul Petru s-a lepădat de trei ori de Iisus Hristos, de frică, în fața unei slujnice, zicând atunci când Domnul era legat și dus spre judecată că nu-L cunoaște. Dar apoi, a plâns cu amar pentru această lepădare de Hristos. De aceea, după Învierea Sa din morți, Mântuitorul Iisus Hristos îl întreabă de trei ori dacă Îl iubește. A treia oară s-a întristat, a văzut că este un reproș din partea Domnului faptul că îl întreabă de trei ori dacă Îl iubește mai mult decât ceilalți, pentru că el s-a lăudat înainte de pătimirea Mântuitorului că dacă toți Îl vor părăsi, el nu o va face. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că din cauza acestei mândrii a lui, că este mai bun decât ceilalți apostoli, a fost lăsat la limitele propriei slăbiciuni, adică o frică prea mare l-a determinat să spună că nu-L cunoaște pe Iisus. Mântuitorul, cu milostivire primind pocăința lui, l-a restabilit în apostolat, adică l-a reintegrat în ceata apostolilor. Petru a regretat toată viața gestul lui, și de aceea a avut și un zel deosebit, ca și când ar fi dorit să repare greșeala că s-a lepădat de trei ori de Hristos. Sfântul Apostol Pavel cu multă smerenie recunoaște că a prigonit Biserica lui Hristos și ca să compenseze această greșeală a lui a devenit cel mai zelos dintre apostoli, cel mai înflăcărat, cel mai harnic. De la Sfântul Apostol Petru avem două epistole sobornicești, iar de la Sfântul Apostol Pavel avem 14 epistole scrise către comunitățile creștine. Sfântul Apostol Pavel a fost prigonitor și, din prigonitor, prin lucrarea convertirii, a pocăinței, a schimbării, a devenit cel mai mare apărător al Bisericii și lucrător misionar. De aceea, Sfântul Ioan Gură de Aur spune că Sfântul Pavel este mai mare decât Avraam, mai mare decât Moise, decât toți profeții din Vechiul Testament, este gura lui Hristos, pentru că unele adevăruri pe care nu le-a spus în Evanghelie Hristos, le-a spus prin Apostolul Pavel. A devenit cel mai mare păstor al Bisericii, după Hristos. Sfântul Ioan Gură de Aur, referindu-se la Sfântul Apostol Pavel, a spus că Hristos Domnul a pus lupul să păzească oile, adică l-a făcut păstor pe cel care a fost prigonitor al Bisericii. Acești doi sfinți apostoli ne cheamă și pe noi să fim mărturisitori ai dumnezeirii lui Iisus Hristos, să iubim pe Hristos cu iubire fierbinte și să ajutăm Biserica Lui cu multă dragoste și cu multă jertfelnicie și să învățăm că numai prin pocăință și prin ajutorul lui Dumnezeu, primit prin rugăciune, noi putem dobândi mântuirea”, a arătat Patriarhul României.
Sfinții Apostoli în iconografia ortodoxă
De asemenea, Preafericirea Sa a explicat cum sunt reprezentați Sfinții Apostoli Petru și Pavel în iconografia ortodoxă. „În iconografia ortodoxă, Sfântul Apostol Petru poartă două chei în mână, cheile Împărăției. Aceste două chei sunt pocăința și iertarea păcatelor. Numai prin pocăință sinceră și prin primirea iertării păcatelor de la preotul duhovnic intrăm în Împărăția cerurilor. Smerenia și iubirea milostivă sunt cheile de intrare prin porțile Împărăției cerurilor. Sfântul Apostol Pavel este pictat, în general, cu Evanghelia pe brațul stâng și cu sabia. Sabia înseamnă cuvântul lui Dumnezeu, pe care l-a propovăduit, numit și sabia Duhului. Sabia aceasta taie, distinge între adevăr și rătăcire, între ură și iubire, între viață și moarte. Sfântul Apostol Pavel ne îndeamnă să folosim cuvântul spre a mărturisi adevărul, spre a cultiva iubirea milostivă și mai ales spre a-L lăuda pe Dumnezeu, Care este minunat întru sfinții Lui”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Patriarhul României a oferit credincioșilor prezenți, în semn de binecuvântare, iconițe cu Sfinții Petru și Pavel și i-a felicitat pe cei care poartă numele celor doi apostoli.