„Sfinții sunt rodiri ale lucrării Duhului Sfânt în lume”
În Duminica întâi după Rusalii, 11 iunie 2023, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reședința Patriarhală, în care a subliniat că, în esență, această duminică ne arată că „sfinții sunt rodiri ale lucrării Duhului Sfânt în lume”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat mai întâi principalele patru motive pentru care Biserica a rânduit ca prima duminică după Rusalii să fie dedicată tuturor sfinților: „În primul rând, pentru a înțelege că rostul Pogorârii Duhului Sfânt în lume a fost întemeierea Bisericii și sfințirea oamenilor. În al doilea rând, această duminică a fost rânduită de Biserică pentru a ne arăta că, prin expresia «toți sfinții», trebuie să înțelegem sfinții cunoscuți și necunoscuți de oameni. Cei care au fost declarați sfinți de către Biserică și cei care încă nu au fost trecuți în calendar, dar care sunt sfinți în fața lui Dumnezeu. În al treilea rând, duminica aceasta sunt pomeniți toți sfinții în comun, laolaltă, pentru că toți au crezut într-un singur Dumnezeu și au slujit aceluiași Iisus Hristos. În al patrulea rând, duminica aceasta ne arată că sfinții toți se află în ceruri uniți între ei. Nu trăiesc în izolare, ci în comuniune. Deși în fiecare zi sunt pomeniți unul sau mai mulți sfinți, toți sfinții trăiesc în comuniune în ceruri, uniți prin harul Preasfintei Treimi și împreună formează Biserica cerească a lui Hristos, care are, în primul rând, această legătură între unitate și sfințenie. Biserica este una pentru că este trupul tainic al lui Hristos, Cel Unul sfânt, dar și pentru că sfințenia este cea care menține unitatea Bisericii. Această taină a Bisericii lui Hristos care se vede în toți sfinții este taina împărtășirii vieții divino-umane a lui Hristos tuturor celor care cred în El, s-au botezat în numele Sfintei Treimi și trăiesc potrivit poruncilor iubirii față de Dumnezeu și față de semeni”.
Preafericirea Sa a explicat, în continuare, că prin Pogorârea Sfântului Duh se dăruiește oamenilor viața lui Hristos Cel răstignit, înviat și înălțat la ceruri întru slavă: „Această viață a lui Hristos se dăruiește prin harul Sfântului Duh și, astfel, taina Bisericii este extinderea vieții lui Hristos în toate ființele umane, în umanitatea care crede în El. Aici vedem că viața lui Hristos plină de sfințenie este dăruită prin botez ca început al acestei vieți pentru oameni și în toate Sfintele Taine. De aceea, unul din Părinții Bisericii latine spunea că ceea ce s-a văzut în Hristos când era în trup pe pământ se află acum în Sfintele Taine ale Bisericii. Deci, viața lui Hristos este dăruită prin Pogorârea Duhului Sfânt și prin întemeierea Bisericii, ca adunare a popoarelor în iubirea Preasfintei Treimi. Această viață a lui Hristos este trăită de către sfinți”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a evidențiat, totodată, faptul că Duminica Tuturor Sfinților este prin excelență o duminică a frumuseții Bisericii lui Hristos: „Această pomenire a tuturor sfinților ne arată frumusețea Bisericii în cer și pe pământ, pentru că în cer acești sfinți se bucură de slava Preasfintei Treimi, de bucuria îngerilor și a tuturor celor care au așteptat pe Hristos și au crezut în El, s-au jertfit pentru Hristos, au viețuit în Hristos, Capul Bisericii. Dar și pe pământ, pentru că acești sfinți din toate veacurile și din toate locurile au fost răspândiți în toată lumea și au sfințit, prin sfințenia vieții lor, locurile în care ei au viețuit, s-au rugat și au chemat harul Preasfântului Duh. Această duminică a tuturor sfinților este prin excelență o duminică a frumuseții Bisericii lui Hristos în calitatea ei de trup tainic al lui Hristos, templu al Duhului Sfânt, popor ales și binecuvântat al lui Dumnezeu. Biserica înseamnă, în primul rând, comuniunea sfinților. Apoi, a tuturor celor care păstrează dreapta credință și trăiesc potrivit Evangheliei lui Hristos. De aceea, noi, prin această duminică înțelegem mai bine rostul vieții creștine pe pământ și că cea mai mare vocație a omului este dobândirea sfințeniei, a Sfântului Duh pentru a trăi viața în Hristos”.
La final, Patriarhul României a precizat că există mai mulți sfinți decât cei cunoscuți de oameni și a evidențiat în acest sens pasajul de la III Regi, capitolul al 19-lea, în care Dumnezeu i-a spus Sfântului Proroc Ilie Tesviteanul că Și-a oprit șapte mii de bărbați care nu s-au închinat lui Baal. „Taina aceasta a sfinților necunoscuți este deja întâlnită în Vechiul Testament, când, la un moment dat, poporul evreu a început să se închine la idoli, din cauza regelui și soției, începând să se închine lui Baal. Atunci Ilie se simțea singur și a zis către Domnul: «Cu râvnă am râvnit pentru Domnul Dumnezeul Savaot, că au părăsit fiii lui Israel legământul Tău, au dărâmat jertfelnicele Tale și pe prorocii Tăi i-au ucis cu sabia; numai eu singur am rămas, dar caută să ia și sufletul meu! (III Regi 19, 10)». Însă Dumnezeu îi răspunde lui Ilie zicând: «Eu însă mi-am oprit dintre israeliți șapte mii de bărbați; genunchii tuturor acestora nu s-au plecat înaintea lui Baal și buzele tuturor acestora nu l-au sărutat!» (III Regi 19, 18)». Dumnezeu îi spune că nu este singur, ci mai sunt șapte mii de bărbați, care în ascuns nu s-au lăsat rătăciți de noua învățătură, ci în taină au păstrat credința în cuget curat. Vedem că totdeauna sunt mai mulți sfinți în cunoașterea lui Dumnezeu decât în cunoașterea oamenilor. De aceea, Biserica a rânduit ca și cei care nu sunt încă deplin cunoscuți sau deloc cunoscuți de către oameni, ci doar de Dumnezeu, să fie pomeniți în Duminica Tuturor Sfinților. Acești sfinți sunt cei care au răspuns chemării lui Hristos și, în loc să caute bogății materiale, ranguri mari și onoruri omenești trecătoare, au căutat cea mai prețioasă comoară, și anume sfințenia”, a precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.