Statul restituie, la cerere, taxa de poluare auto
Românii care au achitat taxa de poluare introdusă de statul român în perioada 2007–2013 vor putea beneficia, la cerere, de restituirea sumelor achitate. Solicitările se vor depune la unităţile teritoriale ale Fiscului, iar sumele se vor acorda eşalonat, în cinci ani. Ministrul mediului, Cristiana Paşca Palmer, estimează că aproximativ un milion de români ar putea solicita restituirea taxei. Taxa auto la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, însă până în acest moment a suferit mai multe modificări.
Contribuabilii vor primi înapoi sumele achitate în contul taxei de poluare auto în perioada 2007-2013, fiind necesară depunerea unei cereri la unităţile teritoriale ale Fiscului. Banii urmează să fie primiţi eşalonat în cinci ani, potrivit unui ordin comun al Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) şi Agenţiei Naţionale pentru Administrare Fiscală (ANAF), care stabileşte procedura de restituire pe cale administrativă. Până acum, pentru a beneficia de restituirea sumelor achitate în contul taxei de poluare, românii trebuiau să apeleze la instanţa de judecată. Potrivit ministrului mediului, Cristiana Paşca Palmer, sumele care se vor restitui cetăţenilor vor fi calculate cu dobânzile aferente din ziua plăţii taxei până în ziua restituirii integrale, actualizate cu indicii de inflaţie, iar toţi paşii de restituire a acestor sume vor fi derulați prin ANAF. „Estimăm că aproximativ un milion de cetăţeni au plătit cele trei taxe neconforme cu dreptul european, respectiv taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule şi taxa pentru emisiile poluante emise de autovehicule. Taxele au fost încasate de-a lungul timpului la bugetul de stat prin Ministerul de Finanţe, în perioada 2007-2008, iar ulterior la Administraţia Fondului pentru Mediu, între 2008 şi 2013”, a susţinut ministrul mediului, citat de Agerpres.
Conform procedurilor, cererea de restituire trebuie să fie însoţită de un dosar care să conţină câteva documente, printre care şi pe cel care atestă faptul că taxa s-a plătit şi copia cărţii de identitate a autovehiculului pentru care s-a achitat acea taxă. Solicitanţii trebuie să indice şi un cont bancar (extras de cont), iar pentru achizițiile de autovehicule în leasing se vor prezenta și contractele de leasing. „În baza acestui dosar, solicitantul va afla în maximum 55 de zile data la care îşi poate încasa suma pe care statul i-o datorează. Practic, traseul dosarului fiecărui român este următorul: imediat după depunere intră în analiza ANAF pentru ca, în cel mult 45 de zile, să fie emisă o decizie de plată. Decizia îi va fi comunicată solicitantului în maximum 10 zile de la emiterea ei”, a mai precizat ministrul. ANAF va plăti anual 20% din suma pe care statul o datorează fiecărui cetăţean în parte, timp de cinci ani.
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană, însă până în acest moment a suferit mai multe modificări, iar într-o perioadă chiar a fost suspendată. Din 15 martie 2013 intră în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto este calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.