Strategie naţională pentru responsabilizare faţă de mediu
Strategia națională privind educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030 a fost aprobată în şedinţa Guvernului de miercuri, 18 ianuarie, „un moment important pentru învăţământul românesc”, după cum au apreciat autorităţile. „Unul dintre dezideratele asumate prin acest proiect este ca sistemul de educație să formeze cetățeni responsabili față de societate și față de mediul înconjurător”, precizează Ministerul Educaţiei, într-un comunicat.
Obiectivele și măsurile prevăzute în documentul programatic vizează mai multe paliere (educație formală și nonformală, resursa umană, inclusiv formarea cadrelor didactice, investiții, resurse deschise, parteneriate etc.), prin patru direcții de acțiune: implementarea unui Program național educațional pentru mediu și climă; identificarea, promovarea și facilitarea unor soluții pentru crearea și utilizarea de resurse educaționale; crearea, dezvoltarea și sprijinirea reabilitării de infrastructură pentru școli sustenabile; formarea resursei umane implicate în educația privind mediul și schimbările climatice în vederea promovării unei culturi a sustenabilității la nivelul instituțiilor de învățământ.
„(...) Prin acest document sunt stabilite acţiuni clare pentru a creşte gradul de educaţie şi conştientizare în rândul copiilor şi tinerilor privind dezvoltarea sustenabilă şi responsabilizarea faţă de mediu. Unităţile de învăţământ vor deveni parteneri strategici pentru a construi un viitor sustenabil. Ca atare, elevii şi cadrele didactice vor beneficia de tot sprijinul pentru a înţelege, pe de o parte, gravitatea crizei climatice şi de mediu, dar şi pentru a conştientiza cauzele şi efectele acestor crize, alături de modalităţile de a îmbunătăţi răspunsul societăţii faţă de aceste provocări”, a declarat, într-o conferinţă de presă, Dan Cărbunaru, purtătorul de cuvânt al Guvernului.
Prin educația privind schimbările climatice și mediul, Ministerul Educației menţionează că propune o educație care promovează un stil de viață sustenabil, prin dezvoltarea de competențe ecosociale, acest obiectiv aliniindu-se principiilor proiectului „România Educată”.
Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile răspunde şi priorităților europene, angajamentelor asumate de România și preocupărilor cetățenilor în domeniul schimbărilor climatice și protecția mediului și vizează învățământul preuniversitar, prin creșterea expunerii elevilor la informații referitoare la factorii care duc la degradarea mediului și schimbările climatice, asigurând contextul pentru ca aceștia să se implice, pe perioada de școlarizare, în activități concrete de protecție a mediului.
„Educația pentru mediu și schimbări climatice trebuie să fie abordată integrat, în toți anii de studiu, în vreme ce infrastructura unităților de învățământ trebuie să fie adecvată standardelor europene și globale de dezvoltare sustenabilă”, precizează ministerul de resort.
Programul educațional pentru climă și mediu va fi realizat prin introducerea în curriculumul național a unei săptămâni dedicate mediului și schimbărilor climatice, Săptămâna Verde, precum și prin introducerea, în oferta națională de curriculum la decizia școlii (CDS), a unor discipline dedicate educației privind adaptarea la schimbările climatice și protecția mediului. (O. N.)