„Taina Sfintei Cruci este taina ascultării de Dumnezeu până la moarte“

Un articol de: Pr. Ciprian Bâra - 08 Septembrie 2008

Preafericitul Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a predicat ieri la Mănăstirea Sămurcăşeşti din Comuna Ciorogârla. În cuvântul rostit în cadrul Sfintei Liturghii la care a participat, Părintele Patriarh a explicat înţelesurile duhovniceşti ale crucii, morţii şi Învierii lui Hristos, aşa cum reies din convorbirea lui Iisus cu Nicodim, din Evanghelia după Ioan, rânduită de Biserică a se citi în duminica dinaintea Înălţării Sfintei Cruci.

„Evanghelia ne arată, într-o formă foarte concentrată, biruinţa lui Hristos în jertfa Sa pe Cruce, biruinţă asupra morţii şi asupra şarpelui celui viclean, nevăzut, care este diavolul. Taina Sfintei Cruci a fost prefigurată încă din Vechiul Testament, din vremea lui Moise. Mântuitorul ne mai arată, de asemenea, că cel care crede în Hristos, Cel înălţat pe cruce prin răstignire şi înălţat la ceruri prin Înviere şi înălţarea întru slavă, primeşte viaţă veşnică“, a arătat Părintele Patriarh Daniel. Instrument de moarte vremelnică şi semn al biruinţei veşnice Întâistătătorul Bisericii noastre a evidenţiat înţelesurile adânci ale legăturii dintre şarpele din rai, şarpele cel de aramă din pustie şi Hristos Cel răstignit pe cruce, Care a schimbat moartea în Înviere şi a făcut din cruce instrument de moarte vremelnică, semn al biruinţei veşnice, al dobândirii vieţii veşnice. A subliniat, în continuare, Patriarhul României că „taina Sfintei Cruci este taina ascultării de Dumnezeu până la moarte. Şarpele din rai a îndemnat pe Adam şi Eva la neascultare şi, lăsându-se înşelaţi în chip duhovnicesc de şarpe, au murit sufleteşte, despărţindu-se de Dumnezeu prin neascultare. Mai întâi, au murit sufleteşte şi apoi a venit moartea trupească, pentru ca trupul să nu se mai lege de lucrurile trecătoare şi limitate ale lumii acesteia, ca şi când ele ar fi singura şi ultima realitate“. Moartea, ca pedagogie şi înţelepciune dumnezeiască Sfinţii Părinţi au văzut în moarte nu numai plata păcatului, aşa cum o vede Sfântul Apostol Pavel, ci şi o pedagogie dumnezeiască, o înţelepciune divină, exprimată chiar în rugăciunile de dezlegare de la înmormântare, a spus Patriarhul nostru. „Neascultarea lui Adam cel vechi a adus moartea ca despărţire de Dumnezeu. Hristos, noul Adam, prin smerenie desăvârşită, Se face ascultător până la moarte şi încă moarte de cruce, care era moartea cea mai ruşinoasă, rezervată tâlharilor. Pentru aceasta a vindecat neascultarea lui Adam din rai şi a transformat moartea în biruinţă asupra morţii. Hristos Domnul a preferat să moară, decât să răspundă la rău cu rău şi la ură cu ură. El a răspuns la rău cu bine şi la ură cu iertare. Prin aceasta, moartea lui s-a transformat în biruinţă asupra morţii, pentru că el n-a murit despărţit de Dumnezeu, ci unit cu Dumnezeu Tatăl. Hristos corectează, îndreaptă, vindecă şi ridică pe Adam cel căzut, şi bolnav, şi mort, prin neascultare de Dumnezeu“, a mai spus PF Daniel. A arătat Părintele Patriarh că această taină a şarpelui care muşcă şi a şarpelui care vindecă a fost explicată de Sfântul Ioan Gură de Aur, în comentariul său la Evanghelia după Ioan, când spune: „Şarpele aducea moartea, şarpele vindeca. Acum însă moartea dă la moarte, în Iisus Hristos, şi moartea a dăruit viaţă prin puterea iubirii Sale nesfârşite“. La final, Patriarhul României a arătat importanţa punerii în practică a acestor înţelesuri duhovniceşti care reies din convorbirea lui Iisus cu Nicodim. „Atunci când credem în Iisus Hristos, primim putere din puterea iubirii Lui jertfelnice, putere ca să biruim ispitele şi lucrarea diavolească, şi primim şi bucuria Învierii. Crucea are ascunsă în ea sămânţa, puterea Învierii, iar Învierea arată slava Sfintei Cruci. Când suntem înconjuraţi de ură, de răutate din partea oamenilor, să facem semnul Sfintei Cruci şi să spunem - «toate le pot cu Hristos Care mă întăreşte». Deci, puterea Sfintei Cruci nu este o simplă filosofie, este puterea lui Hristos răstignit pe cruce, Care aşteaptă să-L chemăm, să ne vină în ajutor“, a explicat Patriarhul românilor. Apoi, Preafericirea Sa a anunţat intenţia Patriarhiei de a construi la Mănăstirea Sămurcăşeşti un cămin pentru bătrâni, după care, împreună cu obştea mănăstirii, a vizitat atelierele de lemnărie ale mănăstirii.