Taxa de mediu scade în cazul maşinilor vechi
Noua taxă de mediu, ce va purta numele "timbru de mediu", va lua în calcul doar nivelul emisiilor de dioxid de carbon, nemaitaxând şi capacitatea cilindrică a maşinii sau vechimea.
Ministrul mediului şi schimbărilor climatice, Rovana Plumb, a declarat că proiectul noii taxe va intra în dezbatere publică după ce se vor finaliza toate detaliile tehnice. "Am prezentat Guvernului conceptul pe care să mergem, acela de a institui un timbru de mediu care să fie un instrument clar de reducere a poluării. Faţă de vechea taxă, noutatea constă în faptul că, în calculul său, se ia în întregime emisia de CO2 şi nu se mai taxează cilindreea. Actuala formulă de calcul are în proporţie de 30% emisia de CO2 şi taxează şi cilindreea. (...) Maşinile cu motorizări Euro 6, hibride sau electrice, sunt scutite de plata acestui timbru de mediu. Timbrul se aplică numai categoriilor de autovehicule M1, cele cu până la opt locuri, iar celelalte categorii (tiruri, autocare, microbuze etc. - n.r.) rămân să plătească în conformitate cu prevederile Legii nr. 9/2012, care este în vigoare. O altă noutate este faptul că taxa se va plăti o singură dată pe toată perioada de viaţă a maşinii şi urmează să se stabilească cine va plăti, dar teoretic trebuie să o plătească cel care cumpără, pentru că el va folosi acest autovehicul care poluează", a afirmat Rovana Plumb. Ministrul mediului a mai precizat că, în cazul maşinilor mai vechi, non-euro, Euro 1 sau Euro 2, taxa ce urmează să fie achitată după noul model va fi mult mai mică decât în prezent. "Pentru categoriile de maşini cu tehnologii mai vechi, unde acum se aplică o taxă aberantă, categoriile de autovehicule cu norma de poluare 2, 1 sau non-euro, va fi o taxă mult mai mică decât taxa care se plăteşte în momentul de faţă. Şi asta din două motive: din punctul de vedere al mediului, avem o dată faptul că, aplicându-se timbrul de mediu doar pe durata de funcţionare a automobilului, cu cât maşina este mai veche durata de viaţă se scurtează şi atunci el se apropie de deşeu. În al doilea rând, dacă apoi reducem acest cuantum al taxării acestei grupe de maşini, evităm un blocaj pe piaţă în vederea achiziţionării maşinilor mai puţin poluante. Vrem să înnoim parcul auto pentru că mergem pe trendul Uniunii Europene de a reduce emisiile poluante", a explicat Rovana Plumb.