Tinerii sub 30 de ani, implicați în cele mai multe accidente rutiere
Dintre proprietarii de mașini care conduc pe drumurile publice, cea mai mare frecvenţă a accidentelor este înregistrată în dreptul șoferilor tineri, cu vârste mai mici de 30 de ani, arată o asociație care reunește societățile de asigurare din România. Asigurătorii spun că este nevoie de măsuri care să ducă la creșterea siguranței rutiere şi la îmbunătăţirea legislaţiei RCA.
Anual, din fiecare 20 de maşini înmatriculate în România, cel puţin una produce accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, potrivit Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR). Această frecvenţă ajunge şi la valori de peste 22% în zona transportului de mărfuri.
Potrivit sursei citate, pe segmentul persoanelor fizice, proprietarii de maşini cu vârsta de până în 30 de ani înregistrează cea mai mare frecvenţă a accidentelor, la toate categoriile de motorizare: 6,4% (sub 1.200 cmc), 6,2% (1.201-1.400 cmc) şi 11,5% (peste 2.500 cmc).
Frecvenţa şi mai ales gravitatea accidentelor în România reies şi din datele Poliţiei Române, menționează UNSAR. Astfel, în 2020, zilnic, în medie, s-au produs 17 accidente grave, soldate cu pierderi de vieţi sau răni grave, în ciuda contextului pandemic. Din cele 22.836 de accidente, peste un sfert au fost grave.
În acest context, asigurătorii arată, potrivit Agerpres, că nu este deloc întâmplător faptul că şi indicatorii care ţin de daunalitate (rata daunei RCA - raportul dintre daunele plătite şi primele brute subscrise) sunt printre cei mai mari din Europa. În primul semestru din 2021, acest indicator s-a situat la circa 84%, adică din fiecare 100 de lei încasaţi din prima RCA, 84 se duc pe despăgubiri sau pe constituirea de rezerve. Însă, dacă se adaugă taxele de funcţionare, cheltuielile de distribuţie şi administrare, rata combinată tehnică pentru RCA este de peste 116%.
În aceste condiții, reprezentanții industriei asigurărilor consideră că este nevoie de măsuri care să ducă la scăderea frecvenţei accidentelor rutiere şi la îmbunătăţirea legislaţiei RCA.
Oficialii UNSAR menţionează introducerea unui preţ de referinţă orientativ pentru evaluarea despăgubirii, atât în ceea ce priveşte partea de reparaţii, cât şi de rent-a-car, măsură inclusă într-un proiect de ordonanţă de urgenţă. Preţul de referinţă pentru reparaţiile auto ar avea doar titlu informativ, nu ar fi o coplată şi nu ar impune o plafonare pentru tarifele aferente reparaţiilor auto, subliniază asigurătorii.
Potrivit datelor statistice, la finalul anului 2020, România avea 9,2 milioane de vehicule rutiere înmatriculate în circulaţie, cu 6% mai mult faţă de anul precedent. Dintre acestea, peste 80% erau mai vechi de 11 ani, iar aproape un sfert erau mai vechi de 20 de ani. (C. Z.)