Toamnă bogată în pagini pentru minte și suflet
Între revistele culturale sosite pe adresa redacției noastre ne-au atras atenția în mod deosebit „Poezia”, „Convorbiri literare”, care a apărut cu suplimentul foarte interesant „Buzăul lui Ion Andreescu”, și „Academia Bârlădeană“.
Sub tema Poezie și miracol, revista „Poezia” ne propune în numărul său de toamnă 250 de pagini dense atât de poezie în sine, românească și universală, cât și de eseuri referitoare la fenomenul poetic, dar și cronici despre noile cărți de poezie.
Pornind de la definiția poeziei făcută de americanul Carl Sandburg (1878-1967), care spunea că aceasta este „deschiderea și închiderea unei uși, lăsându-i pe cei care privesc prin deschizătură să ghicească ce s-a văzut în frântura aceea de o clipă”, Cassian Maria Spiridon își scrie editorialul său întemeiat pe convingerea că poezia vine nu atât din înțelepciune și meșteșug, cât din inspirație, fiind un miracol pus în mișcare de o putere divină, după cum spunea Socrate. Autorul aduce în discuție modul în care era privită inspirația poetică, cum era statutul poetului în cetate, dar și despre canonul de scriere sub imperativele ideologiei dominante în Antichitatea greacă, așa cum apar aceste idei în opera lui Platon, care preia, desigur, și ideile lui Socrate. Sunt apoi amintiți pentru teoriile lor pe tema poezie-miracol gânditori și scriitori precum Aristotel, Kant, Hegel, Blaga, Maeterlink, Einstein, Valéry. „Miracolul este definit ca un eveniment care provoacă uimire și admirație, nu altfel se întâmplă la lectura/audierea unei poezii frumoase, unei poezii inspirate sub lumina divină. Poezia este calea prin care avem acces la miracol, la existența lui”, concluzionează Cassian Maria Spiridon, fondatorul revistei.
Eseuri pe tema Poezie și miracol scriu: Radu Șerban, Maria Trandafir, Daniela Andronache, Diana Dobrița Bîlea, Emilia Stajila. Mai apar studii, cronici, eseuri și recenzii semnate de Marian Dopcea, Con-stanța Popescu, Mihai Caba, Marius Chelaru, Marius Manta, Mircea Petean, Mircea M. Pop, Raluca Faraon, Simion Bogdănescu, Mihaela Cristescu, Mihaela Rădulescu, Constantin Miu, Ottilia Ardeleanu, Mariana Cușa, Rafila Radu, Florentina Niță, Emil Dinga.
„Convorbirile literare” din noiembrie oferă, cum ne-a obișnuit, un bogat sumar, cu teme culturale serioase și diverse în dezbatere. Sub titlul „G. Călinescu în câteva dintre notațiile sale” (II), Cassian Maria Spiridon continuă studiul său despre eseurile marelui critic literar publicate sub genericul Cronica optimistului în Contemporanul. Editorialistul remarcă faptul că autorul, în acei primi ani ai orânduirii comuniste de la noi, se strecoară în notațiile sale „cu mare abilitate intelectuală printre recifele ideologiei marxiste, cu intenția evidentă de a nu abdica de la principiile estetice proprii”. În același număr de revistă apare un interviu cu Varujan Vosganian, președintele Uniunii Scriitorilor din România, luat de George Motroc, în care discută mai multe aspecte, dar mai ales despre tema romanului „Dublu autoportret”. Gheorghe Cliveti scrie despre modul în care au apărut opera și personalitatea lui N. Iorga în comentariile criticilor literari de la G. Călinescu la N. Manolescu. Nu putem semnala toate articolele și autorii care publică în cele 200 de pagini, dar este cunoscut că revista reprezintă o lectură agreabilă, care îmbogățește. Împreună cu numărul curent al „Convorbirilor literare” a apărut și suplimentul cultural „Buzăul lui Ion Andreescu”, al cărui redactor coordonator este Marius Adrian Nicoară. O adevărată monografie pe tema dată, suplimentul amintit este binevenit pentru toți cei care doresc să cunoască mai bine biografia și opera marelui pictor care a trăit doar 32 de ani și a cărui ședere în orașul de la Curbura Carpaților a lăsat câteva picturi semnificative. Pictorul a locuit la Buzău între anii 1872-1878, timp în care a fost profesor de desen și caligrafie la Seminarul Teologic, la Gimnaziul Comunal „Tudor Vladimirescu“ și la Şcoala de Meserii. A pictat peisaje, scene din oraș, străzi, oameni. „Stejarul”, „Peisaj din crângul Buzăului”, „Piaţa la Buzău“, „Strada în Buzău“, „Bâlci de Drăgaică” sunt picturile în care artistul a imortalizat spiritul locului.