Transportatorii sunt nemulţumiţi de noua taxă auto
▲ Transportatorii rutieri din România consideră că decizia Guvernului Tăriceanu de a tripla taxa de poluare pentru unele categorii de maşini va crea mari probleme economiei ▲ Comisia Europeană nu a fost încă informată oficial despre decizia de joi a Guvernului României de a tripla taxa de poluare auto percepută la achiziţionarea vehiculelor second-hand ▲
Transportatorii profesionişti din România consideră că noile decizii privind taxa de poluare va crea probleme operatorilor şi în economie. Taxa de poluare va bloca şi mai mult economia autohtonă, susţine Augustin Hagiu, preşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport Rutier- FORT. „Românii sunt încurajaţi să achiziţioneze maşini ultramoderne pe care să le distrugă utilizând craterele infrastructurii rutiere româneşti. În orice ţară civilizată încurajarea cumpărării de autovehicule noi se face prin mărirea treptată, începând din anul 3 sau 5, a cuantumului impozitului anual pe vehiculele deţinute de persoanele fizice sau juridice“, a declarat Augustin Hagiu. În aceste condiţii, orice cumpărător, persoană fizică sau juridică, nu se loveşte de imposibilitatea de a-şi asigura un mijloc de deplasare sau sursa de venit prin plata unei taxe „prohibite“, ci este stimulat şi dirijat ca, după ce şi-a amortizat investiţia utilizând un autovehicul, fie să plătească, evident justificat, mai mult (datorită normei de poluare) fie, dacă are posibilitatea, să îşi cumpere un autovehicul mai nou, dar toate astea după ce a avut un mijloc de deplasare pe măsura veniturilor şi posibilităţilor, atrag atenţia transportatorii. „Indiferent când a fost achiziţionat autovehiculul, taxa de mediu în funcţie de gradul de poluare trebuie plătită anual, crescând treptat, direct proporţional cu vechimea, astfel încât, proprietarul să decidă dacă merită să reînnoiască sau nu autovehiculul. Taxa de solidaritate, încă în vigoare, obligă toţi cumpărătorii de autovehicule noi comerciale la plata a 1% din valoarea acestuia la înmatriculare, banii fiind folosiţi, după spusele guvernanţilor (nedemonstrate însă) pentru categoriile defavorizate“, susţine reprezentantul transportatorilor rutieri. Transportatorii care utilizează un camion pentru a-şi asigura un loc de muncă şi a crea plus valoare se întreabă de ce nu se plăteşte taxă de poluare la achiziţionarea de elicoptere, vapoare, avioane particulare, şalupe sau limuzine, toate aflate în categoria produselor de lux. „Taxa de solidaritate, taxa de mediu, accize în carburant, taxa de înmatriculare (în funcţie de gradul de poluare), taxa de poluare (pentru un camion comercial - Euro 4 - 1.400 euro) nu reprezintă decât forme meschine de stoarcere a banului public, scopul final fiind doar acela de a avea guvernanţii cât mai mulţi bani de jefuit. Guvernul Tăriceanu a reuşit în numai ani de zile să adopte cele mai penibile măsuri pentru înmatricularea maşinilor“, afirmă Augustin Hagiu. CE aminteşte din nou României să nu ia măsuri discriminatorii Comisia Europeană nu a fost încă informată oficial despre decizia de joi a Guvernului României de a tripla taxa de poluare auto percepută la achiziţionarea vehiculelor second-hand, a precizat un purtător de cuvânt al CE, reamintind, totodată, că toate statele membre trebuie să respecte principiul nediscriminării în stabilirea cuantumului taxelor auto. „În domeniul taxării auto nu există o armonizare la nivel comunitar, ceea ce înseamnă că fiecare stat membru poate decide asupra nivelului taxelor auto. Totuşi, toate statele membre trebuie să respecte unele principii de bază, cum este cel al nediscriminării. Statele membre nu pot decide să majoreze taxele doar pentru maşinile vechi, dar nu şi pentru cele noi“, a declarat Maria Assimakopoulou, purtătoare de cuvânt a comisarului european pentru taxe şi uniune vamală.