Trei zile de film creştin pentru studenţii ieşeni
Asociaţia Studenţilor Creştini Ortodocşi Români (ASCOR) - filiala Iaşi, în parteneriat cu Asociaţia de cultură şi spiritualitate creştină „Orante“, a organizat în perioada 25-27 februarie 2010, în corpul A al Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi, Serile filmului creştin. În primele două zile au fost proiectate trei filme, urmând ca astăzi, în ultima zi a evenimentului, să ruleze ultimele două pelicule.
În urmă cu două zile a avut loc deschiderea primei ediţii a Serilor filmului creştin. În debutul evenimentului din Aula Magna „Mihai Eminescu“ a Universităţii „Al. I. Cuza“ din Iaşi, Silviu Cluci, coordonatorul Departamentului Credinţă-cultură din cadrul ASCOR Iaşi, a făcut o scurtă prezentare a programului, după care Elena Dulgheru, critic de film, eseist, poet şi traducător, a vorbit despre problematicile creştine pe care le înmănunchează peliculele Serilor filmului creştin. „Toate filmele sunt din zona de Răsărit şi pun problematici creştine valabile. Căutând filmul creştin, am ajuns la Cinematograful rusesc, unde, odată cu renaşterea spirituală din Rusia de după 1990, se naşte şi filmul creştin religios rusesc, specie care nu a existat nicicând în istorie. Dintr-o tradiţie a romanului cu problematică religioasă din secolul al XIX-lea (Dostoievski, Cehov, Tolstoi), combinată cu cea a şcolii ruse, se naşte cinematograful religios a cărui piatră de temelie a pus-o Andrei Tarcovsky. În Rusia există multe festivaluri de cinema creştin, semn că este de unde să se facă alegerile“, a spus Elena Dulgheru, care a continuat discursul prin a face câteva prezentări ale primului film, ce a rulat joi seara - „Evadarea din Gulag“. Aseară a fost proiectat filmul „Primăvara este aproape“, Rusia, 2009, regizor Vera Storozheva, iar începând cu ora 19:00 a rulat filmul „Întoarcerea“, Rusia, 2003, regizor Andrei Zviaghintev. Astăzi, în ultima zi de proiecţie, începând cu ora 11:00 se va derula „Culoarea rodiei“, Armenia, 1968, regizor Serghei Paradjanov, iar de la ora 16:00 va urma filmul „Exilul“, Rusia, 2007, regizor Andrei Zviaghintev. „Unele filme au limbaj metaforic, codificat. De aceea, la fiecare final de film am considerat că este necesar să discutăm pe marginea proiecţiilor. Toate filmele sunt interesante, mai ales că nu au mai fost discutate şi nici văzute de public“, a mai spus criticul de film Elena Dulgheru.