Turismul românesc, mult în urma celui bulgar

Data: 14 Martie 2010

România şi-a promovat destinaţiile turistice la târgul de turism ITB Berlin, mizând în mod special pe turismul cultural, Delta Dunării, eco şi agroturism. În prima zi a târgului a fost semnat un contract între compania aeriană Air Berlin, cu care vor călători clienţii TUI spre România, şi Asociaţia de Promovare şi Dezvoltare Turistică „Litoral“. Preţul unui bilet pe ruta München-Constanţa porneşte de la 109 euro plus taxe.

Destinaţiile României au fost promovate la Târgul Internaţional de Turism de la Berlin, considerat cea mai mare manifestare de gen din lume, de către 40 de expozanţi, care au atras vizitatorii cu invitaţii la turismul cultural, Delta Dunării, eco şi agroturism. Cu acest prilej, a fost semnat un parteneriat între Asociaţia de Promovare şi dezvoltare Turistică „Litoral“ şi compania aeriană Air Berlin, a doua ca mărime din Germania, pentru lansarea zborurilor către România începând cu data de 18 mai pe ruta München-Constanţa. Operarea curselor va fi valabilă pe întreg sezonul estival, însă reprezentanţii ţării noastre speră să extindă parteneriatul şi pe timp de iarnă. „Semnarea contractului este un prim pas al colaborării cu Air Berlin şi sperăm ca în viitor să extindem această colaborare la mai multe zboruri. Totul depinde de operatorii români şi cei germani“, a afirmat Sorin Munteanu, secretar de stat în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului. Christian Voigt, directorul departamentului charter al Air Berlin, a afirmat, la rândul său, că Europa de Est este o piaţă foarte importantă pentru compania pe care o reprezintă. „Ne bucurăm că am găsit un partener în această zonă“, a spus acesta. Preţul unui bilet pe această rută porneşte de la 109 euro plus taxe. „România este cu 8 ani în urma Bulgariei“ Anul trecut, compania TUI, cel mai mare tour-operator din Germania a reluat colaborarea cu România, reintroducând în cataloagele sale destinaţiile turistice româneşti, după o absenţă de trei ani. Detlev Höhne, managerul TUI pentru Maroc, România şi Bulgaria, a afirmat, citat de publicaţia „Deutsche Welle“, că rămâne sceptic în ceea ce priveşte progresul branşei turistice româneşti, în comparaţie cu turismul din Bulgaria, „care s-a dezvoltat semnificativ în ultimii ani“. „Bulgaria a făcut progrese semnificative în urma procesului de privatizare, dar România din pacate nu reuşeşte să atragă investitori străini. Mă refer aici şi la lanţurile hoteliere internaţionale, care lipsesc în România. În ceea ce priveşte dezvoltarea turistică, România este cu 7-8 ani în urma Bulgariei“, a adăugat Höhne. Acest fenomen se întâmplă în ciuda faptului că România are toate condiţiile naturale necesare unei destinaţii turistice de succes, consideră TUI. „În România se găseşte tot ceea ce ar putea să-l intereseze pe un turist din altă ţară. Pentru germani, în special, sunt atractive oraşele din Transilvania - Sibiu, Braşov - care arată absolut minunat. Sibiul a fost în 2007 Capitala Culturală Europeană, iar România nu s-a folosit îndeajuns din păcate nici măcar de un astfel de eveniment pentru a-şi promova oferta turistică. Ne-am fi dorit mai multă activitate în 2007 din acest punct de vedere“, spune Höhne. Dezavantajele României în materie de turism Turistul străin se îndepărtează de o plajă care bubuie de un amalgam de muzici şi de gălăgie, la preţuri nejustificat de mari în România, în contextul în care Muntenegru, Croaţia sau Bulgaria vin cu o ofertă perfectă şi se află la doar câteva ore distanţă, scrie DW. Coasta Adriaticii poate fi comparată fără nici o exagerare cu peisajele din Africa de Sud, iar serviciile turistice sunt impecabile, la acestea adăugându-se oferta culturală, care include clădiri aproape intacte de pe timpurile romanilor sau biserici şi cetăţi situate pe malul mării, apreciază presa germană. Un alt dezavantaj de partea României enunţat de Detlev Höhne îl reprezintă „colaborarea dificilă, pentru că sezonul începe în România abia în iunie“. „Oferta noastră de vară, programul «Sunny Beach», este cu 3-4 săptămâni mai scurtă pentru destinaţia România decât pentru staţiunile din Bulgaria, mult prea scurtă pentru a atrage investitori străini, care sunt interesaţi să-şi deruleze afecerile pe întreg parcursul anului sau cel puţin pe perioade de şase luni. Din păcate, aşa ceva nu e posibil pe litoralul românesc“, a adăugat managerul TUI, responsabil pentru Maroc, România şi Bulgaria.