Un minut de știință, zilnic în jurnalele de știri
O inițiativă legislativă propune introducerea în jurnalele de știri a unui minut de informație științifică, zilnic, pe posturile de radio și televiziune. Studiile arată că România se află pe primele locuri în Europa la capitolul analfabetism științific, 80% din populație neavând cunoștințe științifice elementare.
În jurnalele de știri ale posturilor de radio și televiziune cu acoperire națională s‑ar putea regăsi zilnic un minut de informație științifică, o obligație în acest sens fiind introdusă într‑un proiect de lege semnat de 75 de parlamentari de la toate partidele politice, care invocă faptul că România este pe primele locuri la analfabetism științific. Potrivit propunerii legislative de modificare a legii audiovizualului, „Minutul de știință” ar putea fi introdus în jurnalele de știri atât de posturile publice de radio și televiziune, cât și de cele private. „Furnizorii de servicii media audiovizuale cu acoperire națională vor include zilnic, în principala emisiune de știri, informații științifice și tehnologice pe durata a cel puțin un minut, cu excepția zilelor în care evenimente de larg interes public ori transmisiunile în direct împiedică difuzarea respectivului jurnal de știri. Sunt exceptați de la această prevedere furnizorii de servicii media audiovizuale care nu oferă în programele lor jurnale de știri”, prevede documentul inițiativei legislative, citat de Mediafax.
Inițiativa completează legea audiovizualului și prin introducerea unui principiu referitor la obligația mass‑media de a transmite cu acuratețe informații privind știința și tehnologia, pe lângă cele politice, sociale sau divertisment. Astfel, articolului 1 al legii este completat: „Prin difuzarea și retransmisia serviciilor de programe se realizează și se asigură pluralismul politic și social, diversitatea culturală, lingvistică și religioasă, informarea și educarea publicului, inclusiv sub aspect științific și tehnologic, și divertismentul, cu respectarea libertăților și a drepturilor fundamentale ale omului”.
Propunerea ar corespunde obligațiilor României de stat membru UE, în condițiile în care dezvoltarea unei societăți bazată pe cunoaștere (knowledge society) face parte din Strategia „Europa 2020”. Inițiatorii fac trimitere la studii care indică faptul că publicul românesc se află pe primele locuri în Europa la capitolul deficit cognitiv‑științific, printre acestea fiind nominalizat studiul PISA (Programme for International Student Assessment) al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică.
În opinia inițiatorilor propunerii de modificare a legii audiovizualului, care se află în consultare publică la Camera Deputaților până pe 15 decembrie, introducerea „Minutului de știință” este necesară în contextul în care, potrivit unei monitorizări din 2012 referitoare la gradul de alfabetizare științifică în rândul tinerilor de 15 ani, România se plasa pe ultimele locuri, alături de țări precum Malaezia, Iordania, Tunisia și Columbia. De asemenea, potrivit studiilor evocate de autorii inițiativei, 80% din populație nu dispune de cunoștințe științifice elementare și de un vocabular științific activ. De asemenea, România este pe primul loc în Europa în ceea ce privește proporția celor care consideră că anumite numere sunt deosebit de norocoase, iar 50% din români declară că este important să se țină cont în viață de superstiții precum „culoarea roșie ne ferește de deochi”.
Inițiatorii dau și exemplul posturilor de știri din străinătate care difuzează programe consistente dedicate acestui tip de informație.