Un produs defect, chiar fară garanţie, trebuie reparat de vânzător
▲ Potrivit noilor prevederi cu privire la garanţii, consumatorii au dreptul ca, în termen de 6 luni de la data achiziţionării unui produs care s-a defectat, să beneficieze fie de reparare sau de înlocuirea acestuia, fie de restituirea contravalorii, chiar dacă vânzătorul nu a acordat o garanţie pentru respectivul produs, a declarat vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Gheorghe Ciubotaru ▲ „Refuzul producătorului de a aduce produsul la conformitate poate fi încadrat în categoria practicilor comerciale incorecte şi aici sancţiunile sunt cuprinse între 3 şi 30 de mii de lei“, a precizat vicepreşedintele ANPC ▲
Consumatorii au dreptul ca, în termen de şase luni de la data achiziţionării unui produs, în cazul defectării acestuia, să beneficieze fie de reparare sau de înlocuirea acestuia, fie de restituirea contravalorii, fără ca vânzătorul să fi acordat garanţie, a declarat vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), Gheorghe Ciubotaru. De asemenea, consumatorul nu este obligat să se adreseze service-ului, în cazul defectării produsului, deoarece relaţia cu service-ul aparţine exclusiv vânzătorului şi nu cumpărătorului, iar rezolvarea defecţiunii este obligaţia acestuia. „În Legea 449/ 2003 privind vânzarea produselor şi garanţiilor asociate, care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2007, scrie foarte clar că, în primele şase luni, se prezumă că neconformitatea a existat la data vânzării produsului şi, potrivit art. 9 din lege, vânzătorul are obligaţia de a aduce la conformitate produsul respectiv prin: reparare, înlocuire sau restituirea contravalorii“, a subliniat Gheorghe Ciubotaru. Vicepreşedintele ANPC a subliniat că, până la 1 ianuarie 2007, garanţiile erau obligatorii şi erau stabilite pe categorii de produse. Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, legislaţia românească în materie de protecţia consumatorului s-a aliniat la garanţiile voluntare, în sensul că garanţia reprezintă o asumare a unei responsabilităţi din partea vânzătorului sau a producătorului în favoarea consumatorului. Reparaţia trebuie făcută într-un termen rezonabil, convenit între ambele părţi Conform reprezentantului ANPC, dacă produsul se defectează în primele şase luni, consumatorul trebuie să se adreseze vânzătorului şi nu service-ului, pentru a remedia problema. În cazul în care vânzătorul nu are un produs similar pentru înlocuire, poate recurge la reparaţie, dar într-un termen rezonabil, convenit între părţi, stabilit în funcţie de natura produsului, scopul pentru care a fost cumpărat, fără inconveniente semnificative pentru consumator. În caz contrar, trebuie returnată contravaloarea, fără a fi necesar un certificat de garanţie. Potrivit acestuia, o parte dintre vânzători cunosc prevederile acestei legi, o parte nu le ştiu, iar alţii „se fac că nu ştiu, pentru că este mai comod să îl trimiţi pe om la service, în loc să rezolve vânzătorul problema, pentru că este obligaţia lui“, mai ales că, în cazul în care neconformitatea aparţine producătorului, vânzătorul se poate îndrepta împotriva acestuia, legiuitorul prevăzând şi această posibilitate. Dacă, până acum, produsele de folosinţă îndelungată şi cele nealimentare de uz curent aveau un regim juridic diferit, reguli diferite, Legea 449/2003 se aplică în acelaşi mod pentru ambele categorii, fără a mai face nici o distincţie între ele. Prin urmare, toate produsele, fie că este vorba de autovehicule, pantofi, o haină de blană, aparatura electrocasnică, audio şi video sau chiar o mătură, cu anumite excepţii, puţine la număr, se supun aceloraşi reguli. Noua legislaţie cu privire la garanţii este complet nouă şi necunoscută în România În cazul în care vânzătorul refuză să despăgubească consumatorul, vicepreşedintelui ANPC a precizat că sancţiunile prevăzute pentru nerespectarea înscrisurilor pentru garanţia voluntară acordată, respectiv scrierea drepturilor consumatorului, cuprind amenzi de până la 250 de milioane de lei, iar refuzul de a aduce produsul la conformitate este sancţionat cu sume cuprinse între o mie şi 2 mii de lei. De asemenea, dacă vânzătorul promite acordarea unei anumite garanţii şi nu o face, amenda este între cuprinsă între 5 mii şi 25 de mii de lei. „Refuzul de a aduce produsul vândut la conformitate se poate încadra în categoria practicilor comerciale incorecte, şi aici sancţiunile sunt cuprinse între 3 şi 30 de mii de lei pentru refuz, între 6 şi 60 de mii de lei pentru neîncetarea acestor practici comerciale incorecte, dispuse prin ordin sau prin decizie, şi se poate ajunge chiar la suspendarea activităţii operatorului economic respectiv. Dacă dispunem suspendarea activităţii, orice venit realizat ulterior este cuvenit bugetului de stat şi mai mare sancţiune decât să muncească pe gratis nu cred că se poate da“, a mai precizat Gheorghe Ciubotaru. Vicepreşedintele ANPC a spus că noua legislaţie cu privire la garanţii este complet nouă şi necunoscută în România, cu toate că ea a fost promulgată şi promovată în 2003, cu intrare în vigoare în 2007, odată cu integrarea României în UE.