Un sfert dintre elevi, analfabeţi funcţional la matematică şi ştiinţe
Testul TIMSS 2019, care măsoară competenţele elevilor de clasa a VIII-a, relevă că 22% dintre elevii români de 14 ani intră în categoria „analfabeţi funcţional”. Rezultatele publicate de Universitatea din Bucureşti (UB) arată că avem probleme și la capitolul încredere de sine. Analiza indică, totodată, inechitatea privind accesul la educaţie şi gradul de sărăcie: circa jumătate dintre elevii români ajung flămânzi la şcoală, iar aceştia au obţinut rezultate net inferioare celorlalţi.
Specialiştii în ştiinţele educaţiei şi testare educaţională de la UB au prezentat marţi, 9 decembrie, rezultatele studiului „Tendinţe în domeniul Studiilor Matematice şi Ştiinţifice Internaţionale” - TIMSS 2019 (clasa a VIII-a) pentru România, la realizarea căruia au fost implicaţi direct. Cercetarea arată că elevii români de clasa a VIII-a sunt mai puţin competitivi la matematică şi ştiinţe decât ceilalți elevi europeni, cu un scor de 479 de puncte la matematică şi 470 la ştiinţe, faţă de media internaţională de 500 de puncte. Nivelul elevilor români este similar cu cel de acum 25 de ani, însă îngrijorător este faptul că 22% dintre ei sunt analfabeţi funcţional la matematică şi ştiinţe, în comparaţie cu media internaţională de 13%. La ştiinţe avem procentul cel mai mare de analfabetism ştiinţific dintre ţările europene evaluate, subliniază UB. Și la matematică, 48% dintre elevi se află sub nivelul mediu-funcţional de performanţă, în timp ce la ştiinţe 51% sunt sub acest prag. În cazul elevilor care fac performanţă, România înregistrează o proporție de 6% la matematică şi 4% la ştiinţe, în comparaţie cu media internaţională de 5%.
Concluziile preliminare ale evaluării TIMSS 2019 fac referire, de asemenea, la distribuţia inegală a performanţei în rândul elevilor români (aproape un sfert nu ating criteriile minime de performanţă la matematică şi ştiinţe), la încrederea de sine scăzută a elevilor şi la sărăcie (aproape jumătate dintre elevii români ajung flămânzi la şcoală). „Un sistem educaţional trebuie să fie atât de comprehensiv şi de echitabil, încât să ofere şanse egale pentru dezvoltare inegală. Sună puţin paradoxal, dar are o valoare deosebit de importantă la nivel de motivaţie. Pentru sistemul educaţional din România, şansele egale trebuie să însemne şanse egale de dezvoltare inegală. Trebuie să îi dăm fiecărui copil şansa de a atinge maximul lui de potenţial. De-abia atunci sistemul educaţional va garanta reuşita individuală”, afirmă prof. univ. dr. Romiţă Iucu, preşedintele Consiliului de Orientare şi Analiză Strategică din cadrul UB.
Rezultatele cercetării poziționează România pe locul patru la scorul obţinut de fete în comparaţie cu cel al băieţilor, 487 faţă de 471, în timp ce, la nivel internaţional, rezultatele sunt mai bune la băieţi decât la fete. „Noi vrem să punem pe masă date pentru oricine e dispus să le ia în serios şi să facă programe pe care să le implementeze. De aceea consider critic să venim nu cu propuneri generale, ci cu propuneri cât se poate de concrete, care să fie fundamentate pe evidenţe şi care să ofere, cel puţin din punct de vedere ştiinţific, nişte minime garanţii că intervenţiile respective o să dea rezultate”, a conchis prof. univ. dr. Lucian Ciolan, unul dintre coordonatorii echipei care a implementat studiul în România.
TIMSS 2019 arată și că doar o treime dintre cadrele didactice au absolvit un curs de formare continuă în ultimii doi ani (respectiv 2017 şi 2018), adică aproape 40% au „un acces redus sau deloc” la tehnică de calcul sau laboratoare ştiinţifice, 20% dintre copii nu au văzut nici măcar un singur experiment de-a lungul educaţiei, iar alţi 36% au realizat un experiment ştiinţific doar de câteva ori pe an.
Cele mai bune rezultate la matematică au fost obţinute în Singapore, Hong Kong şi Coreea de Sud, iar la ştiinţe, Singapore, Taipei şi Japonia.
TIMSS se realizează o dată la patru ani, este coordonat de Asociaţia Internaţională pentru Evaluarea Performanţei Educaţionale (IEA) şi analizează comparativ competenţele de matematică şi ştiinţe (biologie, fizică, chimie) în rândul elevilor. (Oana Nistor)