Din anul 1993 până în prezent, Lucia Condrea a participat cu ouă încondeiate la peste 140 de expoziții internaționale din 11 țări. Oul se încarcă sub mâinile ei măiestre cu înțelesuri ce vin din adâncul timpului, tâlcuiri ce poartă cu ele emoții și gânduri încărcate de veșnicie. În timp ce o ascultam vorbind despre tehnicile variate pe care le folosește în decorarea ouălor, despre cum a valorificat cele mai vechi motive de pe ștergare, costumele tradiționale și ceramică, îmi părea că ascult vocea unor străbuni care își povestesc viața, căci artista a așezat pe coaja de ou istoria și frumusețea Bucovinei.
Cu câteva zile înainte de Sfintele Paști, pe artista Lucia Condrea am aflat-o robotind la meșteșugul care a făcut-o cunoscută în întreaga lume, încondeiatul ouălor. M-a rugat să revin cu telefonul peste 10 minute, pentru că în momentul în care am sunat-o tocmai scotea o serie de ouă încondeiate din vopsea. Când am revenit, dialogul s-a legat ușor de parcă eram deja prietene, căci ne-am regăsit împreună în prețuirea pentru tradiția românească autentică.
Activitate veche a poporului nostru, „pictarea” sau încondeierea cu ceară fierbinte a ouălor de Paști este un meșteșug, dar și o artă. La Moldovița, unde s-a așezat etnia huțulă din timpuri străvechi, această tradiție este la mare cinste. Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România și distinsă cu numeroase premii în cadrul unor importante expoziții și saloane de artă din lume, Lucia Condrea este un artist original. Ouăle închistrite ce-i poartă semnătura sunt expresia unui talent deosebit cu care a înzestrat-o Dumnezeu.
„Promovez România prin lucrările mele”
Lucrările ei dovedesc o sursă inepuizabilă de idei și concepții noi în arta românească contemporană. În prezent, ouăle decorate de artistă împodobesc mari muzee ale lumii, case regale, precum și colecții particulare. „Promovez România prin lucrările mele”, mărturisește artista.
Lucia Condrea este ea însăși o poveste, una care își are rădăcinile în vremuri îndepărtate. Căci prin sângele, mâinile și vorbele ei pline de înțelepciune curge o întreagă istorie a neamului huțul. Plină de viață și pasiune pentru ceea ce face, mi-a spus în plăcutul grai bucovinean: „Am pornit de la un meșteșug care era în trecut doar în perioada sărbătorilor pascale. Aceste ouă, la început, se fierbeau mai întâi și abia apoi se încondeiau sau se închistreau. Când eram mică am deprins ambele tehnici, între ele fiind o diferență radicală. Iar de Paști, aceste ouă se ciocneau și se mâncau, oricât de frumoase erau. Cele care au rezistat până în zilele noastre sunt ouăle care au fost sfințite în dimineața Învierii și care mai apoi au fost păstrate în casele oamenilor ca niște icoane. De altfel, comoara muzeului nostru este formată tocmai din aceste ouă vechi de peste 100 de ani, păstrate din generație în generație”.
Artista Lucia Condrea, fiică a acestui ținut minunat al Moldoviței, a dus faima locului în care s-a născut și a Bucovinei peste tot în lume. Crezul ei pe care l-a rostit peste tot în lume este: „veșnica trudă a creației și trăirea pentru frumos”. A deprins acest meșteșug încă din copilărie, apoi, cu trecerea timpului, l-a perfecționat încât a ajuns să scrie „pe coaja fragilă a unui ou povești minunate de pe tărâmul Bucovinei”. Din anul 1993 până în prezent a participat la peste 140 de expoziții internaționale din 11 țări din zone diferite ale lumii.
Timp de 30 de ani, Lucia Condrea din Moldovița a creat modele și lucrări noi, cu mari dificultăți în execuție, respectând simbolurile vechi. „În 1993, am participat la prima expoziție internațională în Belgia și Germania, unde am expus patru tehnici personale în Arta Condrea: dantelăria, grafica, ceara în relief, lucrări tradiționale. În următorii ani, am creat pentru România încă patru tehnici personale, lucrări abstracte, vechi cusături huțule, broderii, laseta și covoarele”, a mai spus Lucia Condrea.
În timp ce o ascultam vorbind despre tehnicile variate pe care le folosește, despre cum a valorificat cele mai vechi motive de pe ștergare, costumele tradiționale și ceramică, îmi părea că ascult vocea unor străbuni care își povestesc viața. „Arta autentică românească este o artă vie, impregnată de trăirile sufletești ale artiștilor de ieri și de azi”, a completat artista.
Muzeul ouălor „Lucia Condrea”
Lucia Condrea ne-a mărturisit că la începutul activității sale nu s-a gândit că va avea nevoie de un loc special pentru păstrarea ouălor decorate. S-a documentat foarte mult și a lucrat mereu cu pasiune, iar când ouăle încondeiate se adunau, le așeza în cutii, pe care cu timpul le-a depozitat în podul casei. Iar pentru că turiștii doreau să vadă tot mai multe modele, și-a dat seama că e nevoie de un loc unde aceste „bijuterii” de preț ale tradiției românești să fie puse în valoare. Din anul 1993 muzeul a funcționat în locuința proprie, iar din vara anului 2007 a fost inaugurat în mod oficial. În prezent, Muzeul ouălor „Lucia Condrea” din Moldovița este cel mai mare muzeu cu ouă decorate din lume, cuprinzând 8 saloane cu peste 11.000 de exponate aranjate în 106 vitrine, realizate de artistul plastic Lucia Condrea. Expus pe o suprafață de 526 mp, muzeul este unic prin valoarea artistică deosebită a exponatelor originale. Ideea realizării acestui muzeu a apărut și ca o consecință firească a multor ani de trudă și din dorința de a lăsa generațiilor viitoare o moștenire artistică inestimabilă. Exponatele sunt grupate pe trei secțiuni: lucrări unicate ale Luciei Condrea (care sunt cele mai numeroase), colecția de ouă încondeiate foarte vechi adunate din satele locuite de etnia huțulă (Moldovița, Ciumârna, Breaza, Izvoarele Sucevei, Ulma, Brodina, Moldova Sulița) și colecția internațională alcătuită din exponate primite de la creatori din 56 de țări recunoscute în lume ca având o tradiție în acest domeniu al artei. Prin intermediul acestui muzeu, artista plastică Lucia Condrea a salvat inestimabilul tezaur de tradiție folclorică a huțulilor. Stau mărturie în acest sens exponatele vechi din zonele în care s-a practicat încondeiatul și închistritul ouălor, datând încă din 1883. „Lucrările expuse sunt unicat, nu se repetă modelul, pentru că în prealabil am realizat multe schițe, abia după care am așezat pe o lucrare schița cu cel puțin 3-4 simboluri, care sunt organizate după o gândire proprie”, a completat Lucia Condrea despre modul său de lucru. Fiecare ou are povestea lui, spre exemplu unele poartă denumiri precum: „Căile tristeții”, „Vise împlinite”, „Soarele speranței”, „La fereastra bunicii”, „Puterea credinței”, „Pâinea cea de toate zilele”, „Cupola înțelepciunii”, „Între vis și realitate”, „Coroana reginei”, „Îmbrățișarea părinților” etc. A dat aceste denumiri lucrărilor pe care le-a realizat pentru a putea explica mai ușor vizitatorilor semnificația simbolurilor de pe coaja unui ou. Vizitatorii pot afla informații detaliate despre aceste lucrări și din albumul „Lucia Condrea - har și credință în meșteșugul închistrării ouălor”, semnat de Otilia Mahu.
Activitatea continuă chiar și în izolare
Chiar dacă muzeul și-a închis porțile de mai bine de patru săptămâni, Lucia Condrea lucrează neîncetat. În această perioadă de izolare s-a ocupat de rearanjarea muzeului și de încondeiat ouă pentru o nouă vitrină. „Cum vizitatorii nu mă mai întrerup, acum am libertatea totală de exprimare și o fac cu nădejdea depășirii necazurilor care sunt în țară. Să dea Dumnezeu sănătate, pace, liniște în țară și în întreaga lume și să ne ajute să ne reluăm munca! Pentru că poți sta 2-3 săptămâni în casă, dar deja ne lipsește socializarea, și mai ales vizitatorii, care erau în număr mare în perioada sărbătorilor pascale”, ne-a mai spus artista Lucia Condrea. Merită menționat că, în cursul anului 2019, Muzeul ouălor „Lucia Condrea” a primit peste 50.000 de turiști din întreaga lume.
„Arta Condrea”, marcă înregistrată
Lucia Condrea are forță creatoare și inspirație deosebită în realizarea „bijuteriilor ovoidale”. Ea folosește 15 modalități de lucru, prima este cea tradițională, tehnica batik-ului, iar celelalte 14 modalități de lucru îi aparțin în totalitate, ele având ca punct de plecare tot tehnica batik-ului, însă aspectul final diferă radical de cel obișnuit al ouălor tradiționale. Și ca dovadă a valorii, această artă a fost brevetată în anul 2015. Tehnicile create în „Arta Condrea” sunt următoarele: ceară colorată în relief; grafică în tehnica batik-ului (alb-negru); dantelării - vechile cusături românești transpuse pe ou; tehnica lucrărilor de antichitate, lucrări de autor de o mare complexitate în care interferează arta maură (marocană) și arta huțulă; lucrări abstracte, moderne (pe un ou se pot observa frânturi de zeci de exponate); vechi cusături huțule transpuse pe ou, folosind ceara de albine și pigmenți naturali; cubism în 3D; motive de pe covoare, scoarțe, laicere, macaturi transpuse pe ouă, motive zoomorfe; motive de pe ștergare; motive de pe lasetă și motive croșetate.
„Crezul meu este arta mea, un concept nou în arta contemporană, un izvor nesfârșit de bucurie spre dăruire vouă celor încrezători în perpetuarea valorilor incontestabile”, spune permanent vizitatorilor Lucia Condrea.
Școala internațională de vară a ouălor închistrite
De-a lungul timpului, zeci de elevi au învățat această artă de la Lucia Condrea. Din anul 2009, Muzeul ouălor „Lucia Condrea” găzduiește „Școala internațională de vară a ouălor închistrite”, în cadrul căreia străinii din cele mai îndepărtate colțuri ale lumii vin să învețe acest meșteșug, să admire Bucovina, dar și să înțeleagă ceva din sufletul, tradiția și cultura huțulilor pe aceste meleaguri. Pe timpul verii, Lucia Condrea este ajutată în demersul său de fiica ei, Otilia Mahu, absolventă a Universității de Arte „George Enescu” din Iași, iar mai recent de nepoata sa, care face pași frumoși pe drumul cunoașterii acestui meșteșug. Nelipsiți sunt și elevii de la școlile din diverse țări europene, care vin prin programele de schimb Comenius și Erasmus+.
Tradiția e vie și puternică
Chiar dacă suntem în perioadă de pandemie și în izolare, familia Condrea din Moldovița s-a pregătit pentru Sfintele Paști așa cum a făcut în fiecare an „fără a ține cont de evenimentele din lume”. Ceea ce ne arată tuturor că tradiția e vie și puternică și ea transcende vitregiile vremurilor. În noaptea de Înviere, întreaga familie Condrea va ieși în curtea generoasă a casei, aici va aprinde lumânări, se va ruga şi va asculta clopotul bisericii din apropiere. Cântarea „Hristos a înviat/ Cu moartea pe moarte călcând” va răsuna în întreaga zonă a Bucovinei. „Poate că din această pandemie vom învăța să fim mai răbdători și să prețuim fiecare clipă ca pe un dar de la Bunul Dumnezeu”, a spus cu emoție în glas Lucia Condrea.
„Dumnezeu mă călăuzește”
Fire energică, Lucia Condrea muncește foarte mult și aceasta îi dă entuziasm, dar și alură de om veșnic tânăr, deși în făptura ei s-au așezat și anii, și înțelepciunea vieții. A tors, a țesut, a croit și cusut încă de mică și toate au ajutat-o în a așeza cât mai original modele pe ouă. „Am simțit, adesea, că mâna mea e purtată și că Dumnezeu mă călăuzește, de la idei și inspirație la folosirea unor simboluri, iar de aici la prelucrarea lor într-o viziune originală. Credința stă la baza muncii mele, oul fiind purtător de viață, transmite tuturor această forță a naturii”, a mărturisit artista. Iar pe mulți dintre vizitatorii care vin agitați în muzeu îi observă cum aici se liniștesc de parcă ar fi într-o biserică. Sufletul lor e atins de aripa harului care lucrează prin mâinile și gândirea creatoare a doamnei Lucia Condrea. Muzeul înnobilat cu atât de multe simboluri străvechi face ca sufletul privitorului să vibreze la filonul autentic al tradiției românești. „Vocația trebuie împlinită și dusă până la capăt”, mi-a spus în încheiere Lucia Condrea, care prin lucrările ei a ridicat arta tradițională românească la nivel de universalitate.