Secretele clopotelor austriece Grassmayr

ştefan Mărculeţ, 31 Ianuarie 2008

Cele mai frumoase biserici din lume au şi cele mai renumite clopote, realizate în ateliere vechi, în care se păstrează încă tainele turnării perfecte. Printre puţinele ateliere care funcţionează şi astăzi în Europa şi duc mai departe o veche tradiţie şi o moştenire de familie se află şi cel de la Tirol, Austria. De aici au ieşit clopote care încântă, prin sunetele emise, credincioşi din toată Europa.

De peste 400 de ani, la Tirol, un orăşel din Austria, funcţionează o renumită turnătorie de clopote. Aici s-au născut, de-a lungul timpului, clopotele care răsună astăzi pe lângă cele mai renumite catedrale şi biserici ale Europei. Moştenind de la întemeietorul atelierului, Bartlme Grassmayr, secretele unei meserii pe cât de istovitoare pe atât de satisfăcătoare, cele 14 generaţii de turnători de clopote au păstrat cu sfinţenie rigorile unei astfel de îndeletniciri şi au adaptat metodele de lucru în funcţie de cerinţele epocii respective şi de evoluţia tehnologică. În zilele noastre, vechea turnătorie austriacă este o firmă renumită în întreaga Europă, patronată de urmaşii lui Grassmayr, care duc mai departe, prin metode moderne, vechile tehnici de turnare a clopotelor.

Mesagerul din Tirol

Micul oraş austriac de la poalele Munţilor Alpi adăposteşte, din 1997, unul dintre cele mai reprezentative şi mai frumoase clopote pe care meşterii de la Grassmayr le-au realizat în atelierele austriece. Clopotul „Friedensglocke“ - Peace Bell, sună în fiecare zi, la ora 17:00, pe văile Munţilor Alpi. Clopotul păcii a devenit un simbol al zonei, al bunei-înţelegeri dintre locuitorii acestui frumos oraş.

Puritatea aliajului

Condiţia principală, pentru ca un clopot realizat în atelierul Grassmayr să scoată sunete cât mai muzicale, este puritatea aliajului, a materialului din care viitorul clopot va fi turnat. Aceasta pentru că eventualele impurităţi vor avea o influenţă negativă asupra sonorităţii clopotului respectiv. Aliajul de bronz pentru clopote, utilizat de turnătoria Grassmayr, este format din 78% cupru electrolitic, cu puritatea de 99,99%, şi 22% staniu electrolitic, cu aceeaşi puritate. În cazul clopotelor mai mici, de până la 60 kg, aliajul utilizat este mai bogat în staniu, ceea ce le oferă o muzicalitate aparte.

Calcule exacte

Un alt secret al clopotelor Grassmayr îl constituie turnarea în sine. Meşterii de aici realizează în prealabil o schiţă cu forma clopotului, calculând cu exactitate forma, în funcţie de dimensinile clopotului. După dimensiunile şi calculele specialiştilor se realizează forma de turnare din argilă. Momentul culminant este cel în care, aliajul, încălzit la o temperatură de 1.150 de grade Celsius, este turnat în forma clopotului. Urmează o etapă şi mai importantă, anume răcirea controlată, într-o foarte lungă perioadă de timp.

Armonia interioară

Pentru ca un clopot să fie frumos, cu un timbru plăcut şi care să emită sunete armonizate, este nevoie ca acesta să aibă un profil pe măsură. Clopotele Grassmayr sunt adevărate instrumente muzicale, prin structura lor complexă generând mai multe tonalităţi. Spre exemplu, clopotele mari au până la 50 de tonalităţi diferite. Sunetul generat de un clopot Grassmayr se compune din următoarele trepte muzicale: Fundamentala, Octava Inferioară, Qvinta, Terţa şi Octava Superioară, toate realizate de şaisprezecime de semiton. Cu toate acestea, nu se poate vorbi despre armonizarea clopotelor unei biserici decât în cazul în care armonia interioară a sunetelor fiecărui clopot în parte este aproape de perfecţiune.

Tehnici moderne

Redarea fiecărei note muzicale corespunde unei zone interioare a clopotului. Prin controlul strict al grosimii pereţilor unui clopot, de la coroană până la bază, atunci când limba atinge punctul de lovire, fundamentala şi armonicile sunt generate în zonele în care au figurat, cu mare precizie, după diapazon, conform normei europene în domeniu, numită norma Limbourg. Nerespectarea acestor reguli duce la dezarmonizarea clopotelor. Cu ajutorul tehnicii, a computerului, sunetele clopotelor pot fi controlate, încât pot fi alese după note, din semiton în semiton, pentru a realiza un instrument muzical format din clopote armonizate.

Acordajul clopotelor

O tehnică minuţioasă şi extrem de importantă este cea prin care, în mod tradiţional, se modifică profilul clopotului, după turnare, pentru a obţine note muzicale juste. Vechea referinţă muzicală de la 1859, spre e-xemplu, era de 435 Hz, la 1939 de 440 Hz, iar cea de la orchestrele simfonice este de 442 Hz. Alegerea unei referinţe este foarte importantă, pentru ca toate clopotele să fie acordate individual în raport cu această referinţă. Nu se poate concepe extensia clopotelor unei biserici fără analiza sonoră a clopotelor existente şi alegerea celor noi, în funcţie de tonalităţile găsite.

Decoraţiuni şi tehnici de acţionare

Pe lângă rigorile tehnice, meşterii de la Grassmayr consideră că simbolistica unui clopot îi conferă acestuia, în timp, o importanţă istorică. De aceea, fiecare clopot este împodobit cu decoraţiuni sau este personalizat. Realizate iniţial din ceară, aceste ornamente se transpun în forma de turnare. De asemenea, clopotele austriece pot fi acţionate fie prin metoda tradiţională, dar şi cu noile tehnici de acţionare, apărute în ultimii ani. Astfel, cumpărătorii pot beneficia de dispozitive electrice şi electronice de bătaie a clopotelor, de sisteme de radiopilotare, de dispozitive de bătaie, de clopote cu alimentare solară sau de vechile accesorii pentru acţionarea manuală a clopotelor.

Apel Industries - firma care aduce clopotele austriece în România

Clopotele turnate în atelierele Grassmayr pot fi achiziţionate şi în România, prin firma Apel Industries din Arad, condusă de dl. Corneliu Revencu. Iniţial, firma s-a ocupat de producerea ceasornicelor pentru biserici. Firma arădeană a fost prezentă la târgurile de obiecte bisericeşti din ţară, organizate în ultimii ani, iar cei interesaţi au avut posibilitatea să vadă câteva dintre clopotele realizate în atelierul austriac. „Am fost rugat , cu câţiva ani în urmă, de reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe, să caut vechea turnătorie de clopote din Imperiul Austro-Ungar. Am găsit acest atelier de la Tirol, singurul care a supravieţuit, şi am luat legătura cu ei. Ceva mai târziu, am devenit reprezentantul lor în România“, ne-a declarat dl. Corneliu Revencu.


Lasa un comentariu

Arhivă ediții

Contactează-ne!