În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
Iaşul este pentru două zile capitala dialogului intercultural din Europa
Ieri a debutat la Iaşi cea de-a a XI-a sesiune de Dialog dintre Biserica Ortodoxă şi Grupul Partidului Popular European (Creştin-democrat) şi al Democraţilor europeni, eveniment care are loc timp de două zile. Tema reuniunii de la Iaşi este „Dialogul intercultural bazat pe valori comune ca mijloc de asigurare a păcii şi prosperităţii în Europa“.
Deschiderea lucrărilor a fost făcută de Înalt Preasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, care a şi binecuvântat pe participanţi, invitând în acelaşi timp pe toţi la rugăciune, pentru buna desfăşurare a lucrărilor. În cuvântul susţinut, Înalt Preasfinţia Sa a vorbit despre necesitatea invocării Duhului Sfânt la orice întâlnire şi despre Iaşi, ca oraş ideal pentru organizarea unui asemenea simpozion, deoarece aici majoritatea ortodoxă românească s-a întrepătruns în bună vieţuire de-a lungul veacurilor cu respectabile comunităţi armeneşti, catolice sau evreieşti. De asemenea, Înalt Preasfinţitul Iosif, Mitropolitul Europei Occidentale şi Meridionale, a citit mesajul Preafericitului Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în care a vorbit despre rolul pe care îl are România la amplificarea şi afirmarea bogăţiei spirituale a Europei, precum şi despre respectul faţă de apărarea vieţii şi a demnităţii umane. De asemenea, tot în deschiderea lucrărilor a fost citit şi mesajul transmis de Sanctitatea Sa, Bartolomeu I, Patriarh al Constantinopolului, de către Arhiepiscopul de Franţa şi reprezentantul Patriarhiei Ecumenice la Parlamentul Europei, IPS Emmanuel. În mesajul transmis, Sanctitatea Sa Bartolomeu I a evidenţiat importanţa dialogului ca factor de rezolvare a conflictelor dintre oameni: „Este o realitate binecunoscută că dialogul este folositor datorită tuturor avantajelor pe care acesta le presupune. Cel care nu participă la dialog, îşi neagă natura sa umană. Însă nu numai că neagă natura sa umană, ci şi pe cel care a provocat la dialog şi astfel putem spune că dispare valoarea naturii umane“, a transmis Sanctitatea Sa. De asemenea, a transmis participanţilor că Patriarhia Ecumenică va continua să-şi folosească susţinerea pentru promovarea şi întreţinerea dialogului, deoarece acesta nu este promovat doar în prezent, ci a fost folosit de-a lungul mileniilor ca mijloc de reconciliere şi de promovare a valorilor. În concluziile primei sesiuni de dezbateri, aseară, IPS Mitropolit Teofan a apreciat iniţiativa Mons. Francisco-Javier Lozano (Nunţiul Apostolic în România şi Moldova) de a rezolva problemele dintre Biserica Ortodoxă Română şi cea Greco-Catolică din Transilvania pe calea dialogului, prin intermediul Comisiei mixte existentă la nivelul celor două Biserici. La cea de-a XI-a ediţie a Dialogului dintre Biserica Ortodoxă şi Grupul Partidului Popular European şi al Democraţilor Europeni - cel mai important grup politic din Parlamentul European -, care se va încheia astăzi, 17 octombrie, participă, pe lângă reprezentanţi ai lumii politice şi ecleziastice din România, personalităţi de vârf ale Bisericii şi ale lumii politice europene. Dialog pentru promovarea valorilor creştine şi democratice ▲ Mesajul PF Patriarh Daniel, adresat participanţilor la cel de-al XI-lea Dialog dintre Biserica Ortodoxă şi Grupul Partidului Popular European (Creştin-democrat) şi al Democraţilor europeni ▲ Mesajul a fost citit ieri de IPS Mitropolit Iosif ▲ Cu multă bucurie ne adresăm dumneavoastră, distinşi participanţi la cea de-a XI-a sesiune de Dialog dintre Biserica Ortodoxă şi Grupul Partidului Popular European (Creştin-democrat) şi al Democraţilor europeni, care, în acest an, se desfăşoară în România, având ca scop promovarea dialogului intercultural fundamentat pe afirmarea unor valori comune, temă de mare actualitate, atât pe plan european, cât şi mondial: „Dialogul intercultural bazat pe valori comune ca mijloc de asigurare a păcii şi a prosperităţii în Europa“. Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană, la 1 ianuarie 2007, noi românii constatăm că această integrare în marea familie europeană este, pentru noi, o şansă de progres, dar şi o posibilitate de a contribui din punct de vedere spiritual şi cultural la viaţa Europei unite din punct de vedere politic, juridic şi economic. În acest context, România are vocaţia să contribuie la îmbogăţirea patrimoniului spiritual şi cultural european, reafirmând, împreună cu celelalte popoare europene, respectul pentru apărarea vieţii şi a demnităţii persoanei umane, protejarea şi promovarea valorilor familiei şi a solidarităţii umane, calitatea mediului înconjurător, acordând totodată o atenţie specială garantării libertăţii religioase şi de conştiinţă, drepturilor umane, democraţiei şi dreptăţii sociale. Afirmarea şi amplificarea bogăţiei spirituale a Europei în procesul unificării europene De aceea, în procesul unificării europene, considerăm că un rol fundamental îl are afirmarea şi amplificarea bogăţiei spirituale a Europei, prin zestrea culturală şi religioasă a fiecărei naţiuni, cu valori perene, în consolidarea identităţii, credibilităţii şi stabilităţii unei Europe unite şi sănătoase. Bisericile Ortodoxe au experienţa dialogului, a ospitalităţii şi a coexistenţei paşnice cu celelalte confesiuni sau religii, întrucât în istorie au trăit şi activat în contexte multiculturale şi multietnice, ceea ce le-a determinat să descopere noi surse de inspiraţie creatoare. Prin urmare, Bisericile Ortodoxe sunt chemate să aducă mărturia faptului că, potrivit credinţei lor în Dumnezeu, Care a devenit Om în istorie pentru ca oamenii să poată participa la viaţa Sa eternă, adevărata credinţă sfinţeşte viaţa, devenind comuniune de iubire între Dumnezeu şi oameni. În acest sens, Biserica Ortodoxă Română, promotoare a dialogului, atât la nivel naţional, cât şi internaţional, scoate în evidenţă experienţa sintezelor culturale pe care România le-a dezvoltat, de-a lungul existenţei sale, ca punte între Răsărit şi Apus, Biserica noastră fiind ea însăşi o sinteză, care uneşte în identitatea ei spiritualitatea ortodoxă orientală şi limba latină occidentală. Stimaţi participanţi, Participarea Bisericilor Ortodoxe la apărarea şi promovarea valorilor spirituale comune la dialogul intercultural, la apărarea şi promovarea păcii interconfesionale, interreligioase şi interetnice reprezintă un act de demnitate şi o necesitate, întrucât se înscrie în etosul care a modelat, de-a lungul veacurilor, spiritul european autentic. Ne exprimăm speranţa că lucrările celui de al XI-lea Dialog dintre Biserica Ortodoxă şi Grupul Partidului Popular European (Creştin- democrat) şi al Democraţilor europeni vor contribui la afirmarea mai puternică a acestor valori comune, deoarece „roada dreptăţii se seamănă întru pace de cei ce lucrează pacea“ (Iacob 3, 18). „Binecuvântat este cel ce vine în numele Domnului“ ▲ Cuvântul IPS Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, adresat ieri, în deschiderea celei de-a XI-a ediţii a Dialogului dintre Biserica Ortodoxă şi Grupul Partidului Popular European şi al Democraţilor Europeni, participanţilor la această întrunire ▲ În numele Domnului Hristos, din a Cărui viaţă Biserica Ortodoxă primeşte sensul misiunii sale şi din a Cărui viziune partidele creştin-democrate din Europa primesc inspiraţie în definirea identităţii lor, adresez cuvânt de pace şi bun venit în Moldova distinselor personalităţi aici de faţă. În armonia muzicii bizantine, atât de prezentă în arealul spiritual al Europei Centrale şi Răsăritene, am invocat puterea Sfântului Duh, Duhul Adevărului, Care pretutindenea este şi pe toate le plineşte, Vistier al bunătăţilor şi Dătător de Viaţă, să se sălăşluiască întru noi. Invocarea Sfântului Duh într-o astfel de întâlnire care reuneşte reprezentanţi ai Bisericii Ortodoxe şi ai factorului politic european de factură populară, creştin-democrată, este necesară, căci credinţa creştină este „valoarea“ comună care ne-a aşezat la aceeaşi masă. Trebuie spus, însă, că sursa noastră comună de inspiraţie este înţeleasă, trăită şi mărturisită în diferite feluri pe continentul european. Dincolo de a ne îndepărta pe unul de altul, această diversitate implică dialogul fără de care nici Biserica Ortodoxă nu poate fi concepută, şi nici partidele politice de factură creştin-democrată. Fundamentul sigur al dialogului, temeiul clar al acceptării alterităţii, izvorul evident al comuniunii, păcii şi prosperităţii în sensul lor integral se regăsesc tocmai în diversitatea darurilor, slujirilor şi lucrărilor din lume. Acestea toate au un singur izvor: Dumnezeu, în Iisus Hristos, prin puterea Sfântului Duh. „Darurile sunt diferite, dar acelaş Duh. Şi felurite slujiri sunt, dar acelaş Domn. Şi lucrările sunt diferite, dar este acelaş Dumnezeu care lucrează toate în toţi“ (I Corinteni 12, 4-6). Trebuie să reafirmăm diversitatea, pentru că ea pune în evidenţă unicitatea şi irepetabilitatea fiecăruia Diversitatea este, aşadar, componenta fundamentală a vieţii oamenilor, o premisă a dialogului, a păcii şi prosperităţii după care tinde sufletul uman. Diversitatea este valoarea comună prin excelenţă, un bun comun, de care nu trebuie să ne ferim, ci dimpotrivă, trebuie să o afirmăm, pentru că ea ne îmbogăţeşte, ne provoacă, pune în evidenţă unicitatea şi irepetabilitatea fiecăruia. În cadrul Bisericii Ortodoxe, cât şi în rândul partidelor politice europene de sorginte creştin-democrată există bogăţia diversităţii manifestată în diferite feluri şi în diferite moduri. Aşezarea la aceeaşi masă de dialog ajută la îmbogăţirea reciprocă, prin împărţirea de daruri specifice fiecărei părţi. În teologia ortodoxă românească se vorbeşte foarte mult de conceptul de „dar“ pe care se întemeiază comuniunea dintre oameni şi dintre ei şi Dumnezeu. Or, nu poţi dărui ceva valoros celuilalt dintre bunurile pe care el deja le are. Îi dăruieşti ceva ce tu ai, iar el nu are, sau nu are îndeajuns. Perihoreza, întrepătrunderea între orientarea contemplativ-eshatologică specifică Răsăritului Ortodox şi dimensiunea practică-organizatorică a Apusului Creştin, constituie un veritabil schimb de daruri îmbogăţitor pentru casa noastră comună. Pentru două zile, Iaşul este gazda celei de-a zecea întruniri de dialog dintre Partidul Popular European şi Biserica Ortodoxă. Moldova, având Iaşul ca inimă a sa, este spaţiul ideal pentru astfel de întruniri. Aici, majoritatea ortodoxă românească s-a întrepătruns în bună împreună vieţuire de-a lungul veacurilor cu respectabile comunităţi armeneşti, catolice sau evreieşti. La câteva zile de la sărbătoarea Sfintei Parascheva care a adus la Iaşi peste un milion de pelerini din lumea întreagă şi la 10 zile de la aniversarea a şase veacuri de istorie cunoscută a capitalei Moldovei, vă întâmpinăm cu drag, vă urăm bun venit şi-L rugăm pe Dumnezeu să binecuvinteze această întâlnire.