De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Suntem datori să ţinem Postul Paştelui, ca să ne bucurăm de intrarea în rai“
În Duminica Izgonirii lui Adam din rai, în Catedrala patriarhală din Bucureşti, Sfânta Liturghie a fost săvârşită de către Preasfinţitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-Vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, în prezenţa a sute de credincioşi.
În cuvântul de învăţătură rostit în cadrul Sfintei Liturghii, PS Varsanufie a explicat folosul postului, vorbind, de asemenea, despre milostenie şi iertare, teme cuprinse în pericopa evanghelică citită. „Evanghelia care s-a citit astăzi începe cu aceste cuvinte: «Iertaţi celor ce v-au greşit vouă ca şi Tatăl vostru să vă ierte vouă». Aici găsim trei teme. Mai întâi iertarea, apoi postul şi, în cele din urmă, milostenia. Aceasta ca să se arate că postul e bine să fie însoţit de fapte bune. Vom începe de mâine (n.r: astăzi, 10 martie) o călătorie duhovnicească, ce are 40 de trepte, pentru că fiecare zi este o treaptă pe care noi o urcăm către Praznicul cel Mare al Învierii lui Hristos. Postul Paştelui nu face altceva decât să amintească de vremea pe care oamenii au petrecut-o aşteptând să vină Mântuitorul lumii“. În continuare, Presfinţia Sa a explicat de ce numim duminica lăsatului sec de brânză Duminica izgonirii lui Adam din rai. „O numim aşa, deoarece aşa cum Adam, prin păcatul strămoşesc a fost izgonit din rai şi lumea a rătăcit atâta vreme până să-L primească pe Hristos, şi noi vom călători 40 de zile ca să-L întâmpinăm mai întâi pe Hristos în Ierusalim, ca să fim prezenţi la patima Sa şi mai apoi să ne bucurăm de Învierea Sa“. La final, PS Varsanufie a explicat şi dimensiunea duhovnicească a postului. „Sfântul Ioan Gură de Aur spune că postul trupului este hrana sufletului. Astfel, dacă postim trupeşte, trebuie să ne înfrânăm şi de la păcate. În zadar postim de la bucate, dacă nu postim şi cu gura şi cu ochii noştri. Suntem datori să ţinem acest post al Paştelui ca să ne bucurăm de intrarea în rai. Se cuvine să postim şi de cuvinte, să ne înfrânăm toate simţurile noastre ca nu cumva să ne asemuim începătorului răutăţii, care posteşte desăvârşit, pentru că niciodată nu mănâncă, dar totdeauna caută să ispitească şi să îndemne la rău şi să piardă sufletele oamenilor“.