A început Festivalul Muzicii Româneşti

Un articol de: Vlad Enea - 22 Noiembrie 2011

Ediţia de anul acesta, a XV-a, reuneşte, conform tradiţiei, artişti, compozitori şi muzicologi din principalele zone culturale româneşti. Printre participanţi se numără Ansamblul de muzică veche "Trei Parale" din Bucureşti, care va prezenta un concert de muzică românească din sec. XVIII-XIX, şi maestrul Sabin Păutza, care se va afla la pupitrul dirijoral al Concertului vocal-simfonic ce va avea loc vineri, 25 noiembrie.

Ansamblul "Ad Hoc" al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca a deschis ieri a XV-a ediţie a Festivalului Muzicii Româneşti, ce se desfăşoară în perioada 21-26 noiembrie la Iaşi. Evenimentul, organizat de Filarmonica de Stat "Moldova" Iaşi, Universitatea de Arte "George Enescu" Iaşi, Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional şi Filiala Iaşi a Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor, "este singura manifestare de amploare dedicată muzicii autohtone din ultimele patru decenii", creând la Iaşi, încă de la prima ediţie din 1973, "o tribună pentru muzica autohtonă, de la genul cameral până la cel vocal-simfonic şi de operă, de la muzica înaintaşilor până la cea contemporană, de la muzicieni consacraţi la tineri debutanţi". Ediţia de anul acesta reuneşte, conform tradiţiei, artişti, compozitori şi muzicologi din principalele zone culturale româneşti, repertoriul muzical românesc incluzând, ca la fiecare ediţie, prime audiţii ieşene şi absolute ale unor lucrări de referinţă. "Întotdeauna, un festival reprezintă un eveniment deosebit, prin faptul că noi, la Iaşi, ne menţinem dorinţa să continuăm Festivalul de Muzică Românească, care nu mai există în forma aceasta în România. De data asta, colaborând cu Universitatea de Arte, am menţinut ideea de a aduna pe scenele Filarmonicii muzică şi interpreţi din toate zonele istorice româneşti. La ediţia aceasta am încercat o colaborare cu un ansamblu care n-a mai fost vreodată la Filarmonica din Iaşi şi cred că nici în Iaşi: Ansamblul Trei Parale, care interpretează muzică veche românească, din secolele XVIII, XIX, cu instrumente vechi", a afirmat Carmen Chelaru, consultantul artistic al Filarmonicii de Stat "Moldova" Iaşi. Lucrări în primă audiţie absolută Ansamblul "Ad Hoc" al Academiei de Muzică din Cluj-Napoca, sub conducerea muzicală a lui Matei Pop, a prezentat ieri publicului ieşean lucrări de Cornel Ţăranu, Viorel Munteanu, Aurelian Băcan, Adrian Borza, Dan Dediu, Valentin Timaru şi Adrian Pop, în timp ce astăzi, în Sala Filarmonicii, Ansamblul de muzică veche "Trei Parale" din Bucureşti va încânta melomanii cu un repertoriu ce va cuprinde din muzica românească a secolelor XVIII-XIX. Festivalul va continua mâine cu un recital vocal-instrumental şi un concert cameral susţinut de Ansamblul de suflători al Filarmonicii, iar vineri, de la ora 19:00, maestrul Sabin Păutza va fi la pupitrul dirijoral al concertului vocal-simfonic interpretat de artiştii Filarmonicii de Stat "Moldova" din Iaşi. Corul şi orchestra Filarmonicii vor cânta lucrări în primă audiţie, semnate de Dan Dediu, Felicia Donceanu, Achim Stoia, Mihai Moldovan şi Sabin Păutza ("Prometeus", poem simfonic, primă audiţie absolută). Peste sărbătoarea muzicii de la Iaşi se va trage cortina sâmbătă, odată cu interpretarea unor opusuri ale compozitorilor basarabeni: Eugen Mamot, Ştefan Neaga, Alexei Stârcea, Oleg Negruţa, Eugen Doga, Constantin Rusnac şi Tudor Chiriac. De la prima ediţie a festivalului, în 1973, manifestarea a cunoscut numeroase schimbări şi întreruperi, ultimele patru ediţii consecutive (2007-2010) marcând evenimente aniversare legate de compozitorii Sigismund Toduţă, Roman Vlad şi Richard Oschanitzky. Simpozion naţional de muzicologie Tot în cadrul Festivalului, în Sala Symposion a Universităţii de Arte "George Enescu", va avea loc vineri Simpozionul de muzicologie "Identitate şi contextualitate în creaţia muzicală românească", printre cei care vor prezenta lucrări numărându-se prof. univ. dr. Laura Vasiliu, decanul Facultăţii de Compoziţie, Muzicologie, Pedagogie Muzicală şi Teatru - "Influenţa culturii muzicale central-europene asupra componisticii româneşti moderne. Studiu de caz: Pascal Bentoiu", lect. univ. dr. Zamfira Dănilă - "Aspecte ale creaţiei liturgice contemporane din Republica Moldova: Liturghia de Vladimir Ciolac şi "Imnele Sf. Liturghii a lui Ioan Gură de Aur" de Teodor Zgureanu" sau dirijorul şi compozitorul Sabin Păutza - "Tehnici de compoziţie în ciclul "Jocuri". De asemenea, vor vorbi în cadrul secţiunii "Principii de Compoziţie. Aplicaţii analitice" prof. univ. dr. Gheorghe Duţică - Principii matematice în creaţia muzicală românească, muzicologul şi pianista Petruţa-Maria Măniuţ-Coroiu (Universitatea Transilvania Braşov), dar şi alţi muzicologi şi dirijori din ţară.