Companiile din România omit ofertele salariale în anunțurile de angajare
Cele mai multe anunțuri de angajare de pe site-urile românești nu conțin o informație importantă, și anume oferta salarială, cu toate că în țările din Uniunea Europeană există transparenţă în această privință, potrivit unei analize Mediafax. Argumentele angajatorilor sunt multiple, cel mai invocat fiind legat de faptul că pot atrage un specialist pe mai puţini bani decât bugetul alocat în acest sens.
Majoritatea companiilor din România nu publică salariile în anunţurile postate pe website-urile de joburi, iar specialiştii în resurse umane, consultaţi de Mediafax, explică motivele pentru care acestea nu sunt transparente în totalitate, spre deosebire de situația din alte țări ale Uniunii. Cel mai des invocat motiv de către firme este acela că ar putea angaja personal pe bani mai puțini în raport cu bugetul estimat în acest sens, afirmă Bogdan Badea, directorul de vânzări al portalului eJobs. „Dacă o companie are un buget net lunar de 1.000 de euro pentru plata salariului unui viitor angajat şi reuşeşte să găsească un candidat foarte bun care va accepta să primească 800 de euro, organizaţia va alege să facă o economie de 200 de euro în loc să ofere întreaga sumă”, a explicat acesta. „Alte companii preferă să ţină salariile confidenţiale pentru a nu fi nevoite să le explice potențialilor angajaţi diferenţele salariale din companie, mai ales dacă acestea sunt mari, între doi ocupanţi cu profil similar şi cu posturi identice”, a adăugat Badea.
Un alt motiv pentru care firmele din România nu publică salariul în anunțurile de angajare este legat de dorinţa de a atrage candidaţi care să fie interesaţi de postul respectiv, şi nu de câștig. „Ar fi mai multe explicaţii (n.r. pentru ce firmele nu publică salariile), unele ţin de cultura pieţei muncii din fiecare ţară, de contextul economic, altele ţin strict de politicile de companie sau pur și simplu de dorinţa celor de la HR (n.r. - resurse umane) de a atrage candidaţii cu competenţele cele mai bune pentru un rol, minimizând însă importanţa aşteptărilor salariale ale candidaţilor”, spune Felix Toma, country manager pentru România şi Bulgaria al GI Group, furnizor de servicii pentru dezvoltarea pieţei muncii.
Despre lipsa transparenţei în privința grilei de salarizare vorbesc și alţi specialiști în resurse umane. „În România sunt puţine companii care au politici salariale transparente şi bine puse la punct, mai ales companiile româneşti”, punctează Raluca Peneş, coordonator de resurse umane al Smartree, companie care activează pe piaţa de externalizare a serviciilor de salarizare şi administrare de personal. Sunt şi companii care publică salariul, dar „în general, pentru meseriile necalificate, din producţie, spre exemplu manipulanţi, stivuitori, din comerţ sau pentru meseriile de entry level”, a adaugat Peneş. Publicarea nivelului salarial pe platformele online de recrutare depinde foarte mult de politica de promovare a fiecărei companii, susține Sorina Donisa, director executiv în cadrul APT, companie de servicii de resurse umane.
Cei mai mulți experți în domeniu sunt de părere că firmele care aleg să nu afişeze salariul într-un anunţ publicat online pierd din vedere timpul pe care ar putea să îl economisească cu numărul de candidaţi selectaţi, în cazul în care aceştia nu ar mai fi interesaţi de post la aflarea salariului. „Ceea ce pierd din vedere aceste companii, însă, este faptul că transparentizarea salariilor vine cu o eficientizare a costurilor cu recrutarea”, afirmă Bogdan Badea. Potrivit acestuia, companiile care fac public salariul încă din primele etape ale procesului de selecţie reuşesc să atragă acei candidaţi care sunt real interesaţi de acea poziţie.
În plus, perioada în care au deschisă poziţia pentru recrutare se reduce semnificativ, ajungând chiar să obţină un timp redus cu 50% faţă de cei care optează să comunice pachetul salarial într-o etapă ulterioară.