Conferinţă dedicată imnografilor români la Universitatea Naţională de Muzică
În cadrul Festivalului-concurs naţional de muzică bisericească „Lăudaţi pe Domnul!”, miercuri, 25 octombrie, Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti a organizat conferinţa internaţională „200 de ani de românire. Imnografi şi cântăreţi bisericeşti pe teritoriul românesc”, în cadrul căreia au fost prezentate lucrări privind contribuţia românească la transmiterea, dezvoltarea şi împodobirea tradiţiei muzicale bisericeşti bizantine până în prezent. Manifestarea a fost organizată cu binecuvântarea Preafericitului Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române.
Conferința găzduită de Sala „Auditorium” a Universităţii Naţionale de Muzică din Capitală a fost moderată de prof. univ. dr. Nicolae Gheorghiţă, care a adresat un cuvânt de bun-venit participanţilor.
Invitatul special, Maria Alexandru, profesor şi cercetător al Universităţii „Aristotel” din Tesalonic, a prezentat prelegerea „Arta psaltică şi muzicologia bizantină în România dintr-o perspectivă internaţională”, conținând aspecte centrale ale cântării psaltice de pe teritoriul României, cu referire la marii creatori de-a lungul veacurilor. Profesoara a subliniat şi aportul muzicologiei bizantine din România în promovarea studiilor muzicale bizantine pe plan internaţional în trecut şi prezent.
Lucrările propriu-zise ale conferinţei au fost împărţite în trei sesiuni. Prima sesiune de comunicări a fost moderată de prof. dr. Elena Chircev şi a cuprins prezentările: prof. Achilleas Chaldaiakis, „The key of the ancient byzantine notation”; prof. dr. Nicolae Gheorghiţă, „Tipăriturile muzicale psaltice ale ieromonahului Macarie la Viena în 1823. Consideraţii estetice”; respectiv pr. conf. dr. Stelian Ionaşcu, „Variantele corale ale Prohodului Domnului”.
A doua sesiune a fost moderată de prof. dr. Nicolae Gheorghiţă. Au vorbit prof. dr. Elena Chircev, „Elemente de didactică muzicală în scrierile lui Macarie şi Anton Pann”; pr. prof. dr. Vasile Grăjdian, „Problemele unei schimbări de paradigmă: introducerea tiparului muzical în Biserica Ortodoxă Română - Ieromonahul Macarie, Gavriil Musicescu, Dimitrie Cunţan”; conf. dr. Costin Moisil, „Românirea cântărilor, dincolo de meşteşugul muzical”; asist. dr. Adrian Sârbu, „Opera de reeditare a Irmologhionului lui Macarie. De la carte psaltică la material didactic”. Ultima sesiune a fost moderată de pr. prof. dr. Vasile Grăjdian, în cadrul ei fiind prezentate trei prelegeri: conf. dr. Veronica Demenescu, „Cântarea bisericească ortodoxă din Banat. Istorie şi actualitate”; pr. lect. dr. Adrian Cristian Maziliţa, „O istorie a muzicii bizantine în imagini - chipuri de melozi, imnografi şi protopsalţi”; respectiv pr. lect. dr. Zaharia Matei, „Ieromonahul Macarie Protopsaltul - inspirat traducător şi compozitor al (anti-)axioanelor praznicale”.
Detalii privind implicarea Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti în desfăşurarea acestei etape a festivalului-concurs organizat de Patriarhia Română ne-a oferit prof. dr. Nicolae Gheorghiţă: „Universitatea Naţională de Muzică este parte componentă încă de la iniţierea acestui concurs şi considerăm că este un lucru cu totul extraordinar că există o secţie de muzică bizantină la universitatea noastră. De-a lungul anilor, universitatea s-a implicat cu profesori, cu studenţi şi cu tot ceea ce poate sprijini profesional şi spiritual acest concurs. În egală măsură, evenimentul de anul acesta este unul cu totul special pentru că în acest an, declarat an comemorativ al psalţilor, Universitatea Naţională de Muzică organizează în parteneriat cu Patriarhia Română acest festival şi mai ales acest simpozion dedicat sărbătoririi a 200 de ani de la apariţia primelor lucrări de muzică psaltică în limba română”.
Cu ocazia acestui eveniment, în foaierul de la parterul clădirii „Mediatică” a Universităţii Naţionale de Muzică a fost organizată o expoziţie cu lucrări de muzică psaltică din fondul de carte veche al Bibliotecii Sfântului Sinod.